Szkoła Podstawowa w Spręcowie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
(Działalność)
 
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 2: Linia 2:
 
|Nazwa_instytucji =  Szkoła Podstawowa w Spręcowie
 
|Nazwa_instytucji =  Szkoła Podstawowa w Spręcowie
 
|Grafika          =  p35.jpg  
 
|Grafika          =  p35.jpg  
|Opis_grafiki    =  Budynek placówki, źródło: [http://www.szkolnictwo.pl szkolnictwo.pl]
+
|Opis_grafiki    =  Budynek placówki. Źródło: [http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=M02535 www.szkolnictwo.pl]
 
|Data_założenia  =  1946 r.
 
|Data_założenia  =  1946 r.
 
|Poziom_szkoły    =  podstawowy
 
|Poziom_szkoły    =  podstawowy
Linia 30: Linia 30:
  
 
== Cele i zadania ==
 
== Cele i zadania ==
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty, wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych oraz programie wychowawczym i programie profilaktyki szkolnej.
+
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych, programie wychowawczym i programie profilaktyki szkolnej.
 
Zgodnie z zapisami statutu szkoły:
 
Zgodnie z zapisami statutu szkoły:
 
+
*Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. nr 95, poz. 425 z późniejszymi zmianami), umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do kontynuowania nauki na następnym etapie kształcenia, wyposaża uczniów w nowoczesną wiedzę w oparciu o podstawy programowe, kształci umiejętności wartościowania, oceniania i wnioskowania oraz wykorzystania wiedzy w praktyce.
§ 6
+
*Zapewnia wszechstronny rozwój osobowości ucznia, uwzględnia indywidualne jego zainteresowania, uzdolnienia i predyspozycje.
 
+
*Zapewnia warunki do realizacji celów i zadań poprzez swoją bazę, kadrę oraz inne czynniki.
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz U nr 95 poz. 425 z późniejszymi zmianami), umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do kontynuowania nauki na następnym etapie kształcenia, wypo-saża uczniów w nowoczesną wiedzę w oparciu o podstawy programowe, kształci umiejętno-ści wartościowania, oceniania i wnioskowania oraz wykorzystania wiedzy w praktyce.
+
*Stosuje metody i techniki samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności oraz poznawania współczesnych systemów wymiany i upowszechniania informacji.
2. Zapewnia wszechstronny rozwój osobowości ucznia, uwzględnia indywidualne jego zainte-resowania, uzdolnienia i predyspozycje.
+
*Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w programie wychowawczym szkoły:
3. Zapewnia warunki do realizacji celów i zadań poprzez swoją bazę, kadrę oraz inne czynniki.
+
**kształtuje humanistyczną i patriotyczną postawę uczniów, poszanowanie postępowych tradycji, trwałych wartości kultury narodowej i powszechnej, konstytucji, zasad ustrojowych, norm współżycia
4. Stosuje metody i techniki samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności oraz poznawania współczesnych systemów wymiany i upowszechniania informacji.
+
**przygotowuje uczniów do prawidłowego kształtowania stosunków międzyludzkich i sterowania nimi zgodnie z potrzebami społecznymi, a w związku z tym do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego spełniania zadań w życiu rodzinnym, społecznym, gospodarczym, kulturalnym i obronnym kraju;
5. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w programie wychowawczym szkoły:
+
**kształtuje wrażliwość społeczną, emocjonalną i estetyczną uczniów, ich sprawność fizyczną, a także nawyki dbania o własny rozwój fizyczny, zdrowie higienę psychiczną, racjonalny wypoczynek i organizację czasu wolnego
1) kształtuje humanistyczną i patriotyczną postawę uczniów, poszanowanie postępo-wych tradycji, trwałych wartości kultury narodowej i powszechnej, konstytucji, za-sad ustrojowych, norm współżycia;
+
**kształtuje przekonania o podmiotowym i społecznym charakterze egzystencji człowieka oraz pozytywnej motywacji do nauki i osobistego uczestnictwa w życiu szkoły i społeczeństwa
2) przygotowuje uczniów do prawidłowego kształtowania stosunków międzyludzkich i sterowania nimi zgodnie z potrzebami społecznymi, a w związku z tym do świa-domego, aktywnego i odpowiedzialnego spełniania zadań w życiu rodzinnym, spo-łecznym, gospodarczym, kulturalnym i obronnym kraju;
+
**uczy uczestniczenia w życiu kulturalnym i intelektualnym szkoły oraz środowiska, rozwija samorządowe działania organizacji uczniowskich
3) kształtuje wrażliwość społeczną, emocjonalną i estetyczną uczniów, ich sprawność fizyczną, a także nawyki dbania o własny rozwój fizyczny, zdrowie higienę psy-chiczną, racjonalny wypoczynek i organizację czasu wolnego;
+
**podkreśla w pracy dydaktyczno-wychowawczej kulturę i tradycję regionu
4) kształtuje przekonania o podmiotowym i społecznym charakterze egzystencji czło-wieka oraz pozytywnej motywacji do nauki i osobistego uczestnictwa w życiu szkoły i społeczeństwa;
+
*Sprawuje opiekę nad uczniem odpowiednio do jego potrzeb i możliwości szkoły, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, promocji i ochrony zdrowia, zgodnie z programem profilaktyki szkoły
5) uczy uczestniczenia w życiu kulturalnym i intelektualnym szkoły oraz środowiska, rozwija samorządowe działania organizacji uczniowskich;
+
*Szkoła organizuje statutowe cele i zadania we współpracy z rodzicami, organizacjami i instytucjami, tworząc optymalne warunki osiągania wysokich efektów w swojej działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej (Statu Szkoły Podstawowej w Spręcowie).
6) podkreśla w pracy dydaktyczno-wychowawczej kulturę i tradycję regionu.
 
6. Sprawuje opiekę nad uczniem, odpowiednio do jego potrzeb i możliwości szkoły, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, promocji i ochrony zdrowia, zgodnie z programem profilaktyki szkoły.
 
7. Szkoła organizuje statutowe cele i zadania we współpracy z rodzicami, organizacjami i insty-tucjami, tworząc optymalne warunki osiągania wysokich efektów w swojej działalności dy-daktycznej, wychowawczej i opiekuńczej (Statu Szkoły Podstawowej w Spręcowie).
 
 
 
 
 
 
 
<br/>
 
  
 
== Kadra pedagogiczna ==
 
== Kadra pedagogiczna ==
Linia 70: Linia 63:
 
*biblioteka – Danuta Kowalska
 
*biblioteka – Danuta Kowalska
 
*logopeda - Sylwia Karpiniak - Matuszewska
 
*logopeda - Sylwia Karpiniak - Matuszewska
<br/>
 
 
 
== Osiągnięcia ==
 
== Osiągnięcia ==
Działające w szkole koło teatralne "Barstuki", odnosi sukcesy w przeglądach gminnych i powiatowych m.in.: w gminnym Przeglądzie Teatrzyków "Fraszka" w Dywitach, w konkursie "Złota Kaczka" w Barczewie, w Przeglądzie Teatrzyków Ekologicznych w Świątkach.
+
Działające w szkole koło teatralne "Barstuki", odnosi sukcesy w przeglądach gminnych i powiatowych m.in.: w gminnym Przeglądzie Teatrzyków "Fraszka" w [[Dywity|Dywitach]], w konkursie [[lkwim:Rejonowy Przegląd Teatrów Dziecięcych i Młodzieżowych Złota Kaczka w Barczewie|"Złota Kaczka"]] w [[Barczewo|Barczewie]], w Przeglądzie Teatrzyków Ekologicznych w [[Świątki|Świątkach]].
  
 
Uczniowie odnoszą również sukcesy w ogólnopolskich, gminnych i międzyszkolnych konkursach recytatorskich, muzycznych, pieśni i piosenek patriotycznych, sportowych, plastycznych oraz ortograficznych.
 
Uczniowie odnoszą również sukcesy w ogólnopolskich, gminnych i międzyszkolnych konkursach recytatorskich, muzycznych, pieśni i piosenek patriotycznych, sportowych, plastycznych oraz ortograficznych.
Linia 81: Linia 72:
 
W 2002 r. w szkole powstała na "Izba regionalna". Znajdują się w niej zebrane od mieszkańców wsi, nauczycieli i przyjaciół szkoły: stare meble i artykuły gospodarstwa domowego. Wyposażenie  Izby zostało opisane po warmińsku. Dzięki temu uczniowie mogą zapoznać się z wyglądem dawnych urządzeń gospodarstwa domowego i z ich oryginalnymi nazwami w gwarze warmińskiej.
 
W 2002 r. w szkole powstała na "Izba regionalna". Znajdują się w niej zebrane od mieszkańców wsi, nauczycieli i przyjaciół szkoły: stare meble i artykuły gospodarstwa domowego. Wyposażenie  Izby zostało opisane po warmińsku. Dzięki temu uczniowie mogą zapoznać się z wyglądem dawnych urządzeń gospodarstwa domowego i z ich oryginalnymi nazwami w gwarze warmińskiej.
 
<br/>
 
<br/>
 +
== Bibliografia ==
  
== Bibliografia ==
+
[http://www.spsprecowo.eurostrona.eu SP Spręcowo][27.11.2014]<br/>
<br/>
+
[http://www.szkolnictwo.pl szkolnictwo.pl][27.11.2014]
[http://www.spsprecowo.eurostrona.eu SPspręcowo][27.11.2014]<br/>
 
[http://www.szkolnictwo.pl Szkolnictwo][27.11.2014]
 
 
<br/>
 
<br/>
  
[[Kategoria: Szkolnictwo]][[Kategoria: Szkoła podstawowa]]<br />
+
[[Kategoria: Szkolnictwo]][[Kategoria: Szkoły podstawowe]] [[kategoria:Powiat olsztyński]] [[Kategoria:Dywity (gmina wiejska)]]<br />

Aktualna wersja na dzień 11:22, 11 mar 2015

Szkoła Podstawowa w Spręcowie

Budynek placówki. Źródło: www.szkolnictwo.pl
Budynek placówki. Źródło: www.szkolnictwo.pl
Data założenia: 1946 r.
Poziom szkoły: podstawowy
Podtyp szkoły: szkoła podstawowa
Adres: Spręcowo 2, 11-001 Dywity

Szkoła Podstawowa w Spręcowie – placówka oświatowa w województwie warmińsko-mazurskim, działająca we wsi Spręcowo. Obecnie funkcję dyrektora pełni Magdalena Wrzosek.

Historia

Szkoła podstawowa w Spręcowie funkcjonowała jeszcze przed wojną, jednak jej historia rozpoczęła się na nowo w 1946 roku, gdy do wsi przybyła z zsyłki, wraz z małą córką, młoda nauczycielka - Julia Wronowa. Mimo złego stanu technicznego budynku, w którym wcześniej mieściła się szkoła, rozpoczęła starania o przywrócenie do życia placówki edukacyjnej w Spręcowie. Zajęcia rozpoczęły się w roku szkolnym 1946/1947. Dzieci przydzielono do różnych grup, w zależności od stopnia opanowania umiejętności czytania i pisania. Lekcje trwały od siódmej rano do późnych godzin popołudniowych, a często do wieczora. W kolejnym roku szkolnym istniał podział na klasy I-III. Pracę w szkole podjęła wówczas Edyta Malinowska z Łap. Z upływem lat klas przybywało, w roku szkolnym 1952/53 dzieci uczyły się w systemie sześcioklasowym. W latach 1947-1966 w szkole podstawowej nauczały: Edyta Malinowska, Janina Suszyńska, Krystyna Magda, Barbara Kondratowicz, Krystyna Kuśmierek, Krystyna Sójka, Iwona Cichocka, Wanda Huńko, Zdzisław Zakrzewski. Od roku 1946 do 1966, pracą Szkoły Podstawowej w Spręcowie kierowała jej organizatorka, Julia Wronowa.

W latach 1966–1981 dyrektorem Szkoły Podstawowej w Spręcowie był Roman Karpiński. W roku szkolnym 1973/1974 w wyniku reformy szkolnej wzrosła liczba uczniów i nauczycieli. Od tego momentu Szkoła Podstawowa w Spręcowie zyskała swój Punkt Filialny w Sętalu. Dyrektor Karpiński przeprowadził gruntowny remont budynku szkoły. Doprowadzono wodę oraz założono centralne ogrzewanie. Od stycznia 1975 r. do czerwca 1976 r., funkcję dyrektora szkoły przejęła Krystyna Karpińska. W 1976 r. wcześniejszy dyrektor powrócił do szkoły i pełnił swoje obowiązki do 1981 r., kiedy to z całą swoją rodziną opuścił Spręcowo i wyjechał na stałe do Niemiec.

W latach 1981–1988 dyrektorem szkoły był Ryszard Badowski. Za jego kadencji nastąpił rozwój sportu w szkole i środowisku lokalny,. Powiększono boisko szkolne i zamontowano nowe urządzenia sportowe. W 1988 r. Ryszard Badowski również wyjechał z rodziną za granicę, a stanowisko dyrektora objęła Irena Palmowska. Z uwago na trudną sytuację finansową szkoły nowa dyrektor przede wszystkim musiała zatroszczyć się o zdobycie środków oraz pozyskanie sponsorów, by placówka mogła nadal istnieć. W czynie społecznym wykonano nowe ogrodzenie szkoły. Dzięki wsparciu finansowemu sponsorów wykonano też niezbędną wymianę instalacji elektrycznej w szkole. Powstało również boisko do piłki siatkowej i oświetlenie drogi wiodącej do szkoły.

Działalność

W ramach zajęć pozalekcyjnych w szkole odbywają się zajęcia biblioteczne, teatralne, taneczne, muzyczne i sportowe.

W szkole działa od 1996 r. zespół ludowy "Spręcowia". Zajęcia taneczne odbywają się w dwóch grupach wiekowych. Młodsze i starsze dzieci uczą się podstawowych tańców warmińskich, takich jak: "Szot", "Baran", "Pofajdok", "Krakowiaczek Warmiński". Członkowie zespołu " Spręcowia", prezentują swoje umiejętności na licznych uroczystościach, konkursach i imprezach zarówno w szkole, jak i na terenie gminy i poza nią. Zespołowi tancerzy akompaniuje orkiestra "Spręcowia". Tworzą ją uczniowie szkoły, którzy uczestniczą w zajęciach gry na instrumentach Orff’a (dzwonki, grzechotki, werbelki, tamburyna, skrzypce diablęce, marakasy, talerze itp.).

W 2001 r. powstała też grupa "Kolędnicy", która w bardzo żywiołowy i zabawny sposób prezentują tradycje związane z obchodami Świąt Bożego Narodzenia na Warmii. Grupę kolędników tworzą uczniowie klas I–VI. W okresie Bożego Narodzenia kolędnicy odwiedzają domy mieszkańców wsi Spręcowo oraz występują na różnych uroczystościach szkolnych i gminnych.

Od 1997 r. istnieje w szkole Grupa Teatralna "Barstuki". Jej członkowie przygotowuje różne przedstawienia, od inscenizacji bajkowych poprzez teatr dramatyczny, scenki rodzajowe, pantomimę aż po teatr kukiełkowy. Co roku swoimi występami uświetniaką imprezy szkolne: Dzień Nauczyciela, Dzień Papieski, Choinkę Szkolną.

Cele i zadania

Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych, programie wychowawczym i programie profilaktyki szkolnej. Zgodnie z zapisami statutu szkoły:

  • Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. nr 95, poz. 425 z późniejszymi zmianami), umożliwia zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do kontynuowania nauki na następnym etapie kształcenia, wyposaża uczniów w nowoczesną wiedzę w oparciu o podstawy programowe, kształci umiejętności wartościowania, oceniania i wnioskowania oraz wykorzystania wiedzy w praktyce.
  • Zapewnia wszechstronny rozwój osobowości ucznia, uwzględnia indywidualne jego zainteresowania, uzdolnienia i predyspozycje.
  • Zapewnia warunki do realizacji celów i zadań poprzez swoją bazę, kadrę oraz inne czynniki.
  • Stosuje metody i techniki samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności oraz poznawania współczesnych systemów wymiany i upowszechniania informacji.
  • Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w programie wychowawczym szkoły:
    • kształtuje humanistyczną i patriotyczną postawę uczniów, poszanowanie postępowych tradycji, trwałych wartości kultury narodowej i powszechnej, konstytucji, zasad ustrojowych, norm współżycia
    • przygotowuje uczniów do prawidłowego kształtowania stosunków międzyludzkich i sterowania nimi zgodnie z potrzebami społecznymi, a w związku z tym do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego spełniania zadań w życiu rodzinnym, społecznym, gospodarczym, kulturalnym i obronnym kraju;
    • kształtuje wrażliwość społeczną, emocjonalną i estetyczną uczniów, ich sprawność fizyczną, a także nawyki dbania o własny rozwój fizyczny, zdrowie higienę psychiczną, racjonalny wypoczynek i organizację czasu wolnego
    • kształtuje przekonania o podmiotowym i społecznym charakterze egzystencji człowieka oraz pozytywnej motywacji do nauki i osobistego uczestnictwa w życiu szkoły i społeczeństwa
    • uczy uczestniczenia w życiu kulturalnym i intelektualnym szkoły oraz środowiska, rozwija samorządowe działania organizacji uczniowskich
    • podkreśla w pracy dydaktyczno-wychowawczej kulturę i tradycję regionu
  • Sprawuje opiekę nad uczniem odpowiednio do jego potrzeb i możliwości szkoły, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, promocji i ochrony zdrowia, zgodnie z programem profilaktyki szkoły
  • Szkoła organizuje statutowe cele i zadania we współpracy z rodzicami, organizacjami i instytucjami, tworząc optymalne warunki osiągania wysokich efektów w swojej działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej (Statu Szkoły Podstawowej w Spręcowie).

Kadra pedagogiczna

Grono pedagogiczne w roku szkolnym 2014/2015:

  • edukacja wczesnoszkolna – Danuta Chmielewska, Joanna Zalewska, Beata Macioszek
  • język polski – Danuta Kowalska
  • język angielski – Marta Zaleska
  • matematyka – Helena Tomaszewska
  • zajęcia komputerowe – Helena Tomaszewska
  • przyroda – Magdalena Wrzosek, Danuta Chmielewska
  • historia i społeczeństwo – Zbigniew Dziełak
  • religia – s. Halina Łabaj
  • plastyka – Elżbieta Gal
  • muzyka – Artur Jaworski
  • zajęcia techniczne – Helena Tomaszewska
  • wychowanie fizyczne – Szymon Niestatek
  • przygotowanie do życia w rodzinie - Magdalena Wrzosek
  • biblioteka – Danuta Kowalska
  • logopeda - Sylwia Karpiniak - Matuszewska

Osiągnięcia

Działające w szkole koło teatralne "Barstuki", odnosi sukcesy w przeglądach gminnych i powiatowych m.in.: w gminnym Przeglądzie Teatrzyków "Fraszka" w Dywitach, w konkursie "Złota Kaczka" w Barczewie, w Przeglądzie Teatrzyków Ekologicznych w Świątkach.

Uczniowie odnoszą również sukcesy w ogólnopolskich, gminnych i międzyszkolnych konkursach recytatorskich, muzycznych, pieśni i piosenek patriotycznych, sportowych, plastycznych oraz ortograficznych.

Ciekawostki

W 2002 r. w szkole powstała na "Izba regionalna". Znajdują się w niej zebrane od mieszkańców wsi, nauczycieli i przyjaciół szkoły: stare meble i artykuły gospodarstwa domowego. Wyposażenie Izby zostało opisane po warmińsku. Dzięki temu uczniowie mogą zapoznać się z wyglądem dawnych urządzeń gospodarstwa domowego i z ich oryginalnymi nazwami w gwarze warmińskiej.

Bibliografia

SP Spręcowo[27.11.2014]
szkolnictwo.pl[27.11.2014]