Józef Pelc
Józef Pelc (ur. w 1954 r. w Kosinie, gm. Łańcut, woj. podkarpackie) – polski naukowiec, doktor habilitowany nauk technicznych, inżynier, specjalista w zakresie mechaniki opon pneumatycznych. Profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
Spis treści
[ukryj]Życiorys
Jest absolwentem I LO im. H. Sienkiewicza w Łańcucie (1973 r.). Studiował budownictwo na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, kierunek: konstrukcje budowlane i inżynierskie, specjalność: teoria konstrukcji[1]. 22 marca 1978 r. uzyskał tytuł magistra inżyniera w zakresie budownictwa na podstawie pracy pt. Analiza dynamiczna belki mostowej metodą elementów czasoprzestrzennych. Po wymaganym stażu zawodowym, który odbył w Przedsiębiorstwie Budownictwa Komunalnego w Pułtusku (czerwiec–wrzesień 1978) rozpoczął 3-letnie stacjonarne studia doktoranckie na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, które zostały przedłużone o jeden rok. W tym czasie w szkole naukowej Profesora Zbigniewa Kączkowskiego[2] badał możliwość wydłużenia kroku całkowania różniczkowych równań ruchu w opracowanej przez Profesora metodzie elementów czasoprzestrzennych[3][4] i korzystał wtedy z superkomputera CDC CYBER-72 zainstalowanego w Instytucie Badań Jądrowych w Świerku. Wyniki swoich badań przedstawił w pracy doktorskiej nt. Serendipowskie funkcje kształtu w metodzie elementów czasoprzestrzennych (Warszawa 1983), którą obronił w 1985 r. i zdobył stopień doktora nauk technicznych[5]. Promotorem pracy był prof. Z. Kączkowski, a recenzentami: prof. Z. Osiński i doc. B. Olszowski. Fragment wyników dociekań Józefa Pelc z tego zakresu został przytoczony w dziele Komputerowe metody mechaniki ciał stałych[6] w XI tomie serii Mechanika Techniczna wydanym pod redakcją prof. M. Kleibera.
W 1982 r. został zatrudniony w Katedrze Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn (KMiPKM) Wydziału Mechanicznego Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie (ART), od razu na stanowisku starszego asystenta, gdyż staż dydaktyczny odbył podczas studiów doktoranckich[5].
Przebieg pracy zawodowej[5][7]:
- VI–IX 1978 stażysta, Przedsiębiorstwo Budownictwa Komunalnego w Pułtusku
- 1982–1986 starszy asystent, (KMiPKM), Wydział Mechaniczny, ART
- 1986–1999 adiunkt, KMiPKM, Wydział Mechaniczny, ART
- 1999–2009 adiunkt, KMiPKM, Wydział Nauk Technicznych (WNT), Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie (UWM)
- 2009–2023 profesor uczelni, KMiPKM, Wydział Nauk Technicznych, UWM
W czasie od 16 czerwca do 15 sierpnia 1986 r. odbywał staż zawodowy w Olsztyńskich Zakładach Opon Samochodowych STOMIL (OZOS) w Dziale Głównego Konstruktora, podczas którego za pomocą metod numerycznych rozwiązał i zautomatyzował zagadnienie wyznaczania zarysu napompowanej opony, tj. kluczowego zadania procesu projektowania każdej opony pneumatycznej[8].
W 1990 r. przyjął propozycję dodatkowej pracy w OZOS, która umożliwiła mu rozwijanie narzędzi wspomagających proces konstruowania opon i dalszą pracę nad modelem obliczeniowym opony, a w szczególności dostęp do komputera o dużej mocy obliczeniowej.
Dodatkowe zatrudnienie[7]:
- 1990–1994 specjalista konstruktor, Dział Głównego Konstruktora, OZOS (od 01.02.1992 r. STOMIL–OLSZTYN S.A.)
- 1994–1998 specjalista d.s. FEM, Dział Komputerowego Wspomagania Projektowania, STOMIL–OLSZTYN S.A. (ang. FEM – Finite Element Method – metoda elementów skończonych)
Podczas pracy w Dziale Głównego Konstruktora, bazując na sieciowym modelu opony opracował algorytmy i wytworzył kody całego pakietu programów wspomagających proces konstruowania opon[9]. Dzięki temu konstruktorzy tej firmy całkowicie przeszli od żmudnego odczytywania nomogramów zarysów równowagi opon i od desek kreślarskich do wirtualnej przestrzeni projektowej[10].
Potrzeba przyspieszenia symulacyjnych badań opon i wykonywania bardziej zaawansowanych analiz spowodowała, że w 1994 r. komórka badawczo-rozwojowa Firmy, do której przeszedł, została wyposażenia w komercyjny program metody elementów skończonych MARC firmy Marc Analysis Research Corporation i superkomputer POWER CHALLENGE L firmy Silicon Graphics[11][12]. Była to pierwsza taka instalacja w polskim przemyśle[13]. Algorytmy jego autorskiego programu metody elementów skończonych TIRE, działającego na komputerze osobistym (PC), stanowiły podstawę do budowy bardziej zaawansowanych modeli obliczeniowych opon, w tym modelu 3-wymiarowego. Opracowane na tej podstawie oprogramowanie umożliwiło zespołowi Działu Komputerowego Wspomagania Projektowania uruchomienie w firmie STOMIL-OLSZTYN S.A. swoistej wirtualnej stacji badania opon. Brał aktywny udział w tych badaniach, które realizowano w fazie projektu, jeszcze przed wykonaniem formy wulkanizacyjnej, czyli na etapie niskich kosztów[14].
W 2007 r. w Wydawnictwie UWM w Olsztynie opublikował rozprawę habilitacyjną nt. Modelowanie skończonych deformacji opon pneumatycznych[15]. Streszczenie pracy habilitacyjnej i nazwiska recenzentów są dostępne w portalu Ludzie Nauki[16]. Do kolokwium habilitacyjnego przystąpił 20 marca 2009 r. przed Radą Wydziału Budowy Maszyn i Zarządzania Politechniki Poznańskiej. Po przyjęciu kolokwium Rada nadała mu stopień naukowy doktora habilitowanego nauk technicznych w dyscyplinie naukowej mechanika[17].
Działalność naukowo-badawcza
Główny obszar jego działalności dotyczy metod komputerowych mechaniki, wytrzymałości materiałów i konstrukcji, drgań mechanicznych oraz mechaniki opon pneumatycznych[18]. Prowadził badania nad stabilnością i zbieżnością metody elementów czasoprzestrzennych. Zajmował się zaawansowanymi aplikacjami metody elementów skończonych, nieliniową mechanika ciała odkształcalnego, modelowaniem deformacji i analizą stanu naprężenia w elementach opon pneumatycznych, analizą konstrukcji cienkościennych, oceną bezpieczeństwa kratownicowych wież radiokomunikacyjnych i słupów linii elektroenergetycznych[5].
Ogólna liczba jego opracowań – 122, w tym: 1 monografia, 2 skrypty (współautor), 30 oryginalnych prac twórczych (w tym 4 współautorskie), 11 materiałów z konferencji i publikacji popularno-naukowych, 61 niepublikowanych opracowań dla przemysłu, 17 programów komputerowych.
Jego publikacje można znaleźć w bazach: ResearchGate[19] (streszczenia, dostęp do pełnych tekstów wybranych publikacji), Orcid[20], PBN[21] (tylko najnowsze). Jest notowany w bazie Scopus[22]. Kilka jego publikacji (w tym rozprawa habilitacyjna) znajduje się w zbiorach Biblioteki Narodowej w Warszawie[23].
Publikacje polskojęzyczne
- Józef Pelc, Nieliniowe funkcje kształtu w metodzie elementów czasoprzestrzennych, Arch. Inż. Ląd., 30(1), 1984, s. 53–63.
- Józef Pelc, Ewaryst Petz, Komputerowe wspomaganie konstrukcji zarysu wewnętrznego opony, Polimery, 33(10), 1988, s. 381–383.
- Józef Pelc, Przegląd modeli obliczeniowych opon pneumatycznych, Mech. Teoretyczna i Stosowana, 29(3–4), 1991, s. 709–725.
- Józef Pelc, Ewaryst Petz, CAD/CAE w procesie konstruowania opon pneumatycznych, Polimery, 39(11-12), 1994, s. 718–725.
- Józef Pelc, Pomiary i analiza metodą elementów skończonych opony całostalowej do samochodów ciężarowych podczas pompowania, Acta Acad. Agricult. Tech. Olst. Aedificatio et Mechanica, (26), 1995, s. 15–27.
- Józef Pelc, Symulacja numeryczna opon, AUTO-Technika Motoryzacyjna, Specjalna 16-tka, (1), 1995, s. V–VII.
- Józef Pelc, W wirtualnej przestrzeni, Kormoran, miesięcznik STOMILU-OLSZTYN SA, (9), Rok XXX, 1997, s. 5.
- Józef Pelc, Numeryczne modelowanie opon pneumatycznych, Badania naukowe Katedry Mechaniki i Podstaw Konstrukcji Maszyn, Wydawnictwo UWM Olsztyn, 2001, s. 29–33, ISBN 83-7299-020-4.
- Józef Pelc, Modelowanie skończonych deformacji opon pneumatycznych, Olsztyn, Wyd. UWM, 2007.
- Józef Pelc, Analiza wytrzymałościowa słupów linii elektroenergetycznych na bazie modelu kratownicy przestrzennej, Modelowanie Inżynierskie, 11(42), 2011, s. 333–340.
- Józef Pelc, Komputerowe wspomaganie analizy wytrzymałościowej kratownicowych słupów linii elektroenergetycznych, Przegląd Mechaniczny, 71(4), 2012, s. 30–34.
- Krzysztof Dutka, Józef Pelc, Metoda oceny bezpieczeństwa i prognozy żywotności kratownicowych konstrukcji wsporczych linii elektroenergetycznej, Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza, 38(2), 2015, s. 29–43.
- Tomasz Kamiński, Józef Pelc, Awarie opon pneumatycznych a zdarzenia komunikacyjne, Logistyka, (5), 2015, s. 969–974.
- Józef Pelc, Ocena bezpieczeństwa stateczności stosu załadowanych stalowych palet słupkowych, Bezpieczeństwo i Technika Pożarnicza, 47(3), 2017, s. 14–26.
Przynależność do organizacji
- Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Mechaników Polskich (1996-2024).
- Polska Grupa International Association for Shell and Spatial Structures (1999-2016).
- Polskie Towarzystwo Mechaniki Teoretycznej i Stosowanej (2015-2023).
Nagrody i odznaczenia
Ciekawostki
- Jest osobą dużo wymagającą od siebie i od swoich studentów, a mimo to już w początkach swojej pracy dydaktycznej zajął III miejsce w konkursie na najlepszego dydaktyka roku 1985/86 na Wydziale Mechanicznym organizowanym przez Zrzeszenie Studentów Polskich RU ART w Olsztynie.
- Był nominowany przez studentów WNT do plebiscytu na najlepszego nauczyciela akademickiego UWM „Belfer UWM 2014 roku”[26].
- W bibliotece firmy STOMIL–OLSZTYN S.A. miał kartę biblioteczną o nr. 1 (słownie: jeden).
- W tejże bibliotece regularnie przeglądał m.in. czasopismo naukowe "Rubber Chemistry and Technology", w którym znalazł inspirujące zdanie. Dlatego też w Autoreferacie z przewodu habilitacyjnego (Olsztyn 2008) napisał: "Modelowaniu deformacji opon pneumatycznych poświęciłem sporą część mego życia. Rozpoczynając moją przygodę z oponami, napotkałem zdanie, które na długo zapamiętałem: The pneumatic tire is one of the most challenging structures that an analyst may face. (Ridha 1980)[27]. W tłumaczeniu zdanie to brzmi: Struktura opony pneumatycznej stanowi jedno z największych wyzwań, z jakimi przyszło się zmierzyć analitykom. Podjąłem to wyzwanie i teraz mogę potwierdzić prawdziwość tej sentencji."
- Jego nazwisko znalazło się na ścianie sławy (wall of fame) w firmie produkującej opony w Olsztynie.
- Z raportu platformy ResearchGate z 2020.10.18 wynika, że jego publikacjami interesowała się amerykańska agencja kosmiczna NASA[28].
- Za pomocą autorskiego programu komputerowego, przeanalizował pod względem wytrzymałościowym wiele kratownicowych słupów linii elektroenergetycznych, głównie na okoliczność ich dociążania kablami światłowodowymi. Najwyższy analizowany słup miał 87.4 m wysokości, a najcięższy – masę 24770 kg. Najstarszy pochodził z 1932 r.
Przypisy
- Skocz do góry ↑ Lista absolwentow tk [dostęp 2024-11-21]
- Skocz do góry ↑ Grzegorz Jemielita, Jubileusz 75-lecia Zbigniewa Szczepana Kączkowskiego, „Mechanika Teoretyczna i Stosowana”, 34 (4), 1996, s. 857-866 [dostęp 2024-11-21].
- Skocz do góry ↑ Czesław Bajer, Metoda elementów czasoprzestrzennych w obliczeniach dynamiki konstrukcji, Warszawa: Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN, 2009, s. 61, 64, ISBN 978-83-89687-46-3 [dostęp 2024-12-08].
- Skocz do góry ↑ Magdalena Lachowicz, Zastosowanie metody elementów czasoprzestrzennych do modelowania ciała lepkosprężystego, „MATERIAŁY BUDOWLANE”, 537 (5), 2017, s. 63–66, DOI: 10.15199/33.2017.05.26 [dostęp 2024-12-06].
- ↑ Skocz do: 5,0 5,1 5,2 5,3 Słownik biograficzny profesorów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie / [oprac. zespół aut. Maria Fafińska et al.]. – Wyd. 2, Olsztyn, Wydawnictwo UWM, 2009. – s. 153. ISBN 978-83-7299-612-1
- Skocz do góry ↑ Michał Kleiber (red.), Komputerowe metody mechaniki ciał stałych, Seria: Mechanika Techniczna, tom XI, Warszawa: WN PWN, 1995, s. 172, ISBN 83-01-11740-0.
- ↑ Skocz do: 7,0 7,1 50 lat Wydziału Nauk Technicznych: z dziejów Wydziału Mechanicznego WSR/ART 1969-1999 i Wydziału Nauk Technicznych UWM 1999-2019, Wydział Nauk Technicznych (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski; Olsztyn), wyd. Pracownia Wydawnicza ElSet, Olsztyn 2019. –s. 287. ISBN 978-83-66075-18-4
- Skocz do góry ↑ Józef Pelc, Ewaryst Petz, Komputerowe wspomaganie konstrukcji zarysu wewnętrznego opony, „Polimery”, 33 (10), Warszawa 1988, s. 381-383 [dostęp 2024-11-21].
- Skocz do góry ↑ Józef Pelc, Ewaryst Petz, CAD/CAE w procesie konstruowania opon pneumatycznych, „Polimery”, 39 (11-12), Warszawa 1994, s. 718-725 [dostęp 2024-11-21].
- Skocz do góry ↑ Józef Pelc, W wirtualnej przestrzeni, „Kormoran” (9), Rok XXX, Olsztyn: STOMIL-OLSZTYN SA, 1997, s. 5.
- Skocz do góry ↑ Zbigniew Kacprzyk, Opony z ..., „CADCAM FORUM” (listopad-grudzień), Wydawnictwo LUPUS, 1994, s. 19.
- Skocz do góry ↑ Paweł Droździel, Informatyka w STOMIL-OLSZTYN S.A., „AUTO-Technika Motoryzacyjna” (1), Specjalna 16-tka, 1995, II-III, ISSN 0239-6440.
- Skocz do góry ↑ Jerzy Drzewicki, Polskie opony ze znakiem kormorana, „AUTO-Technika Motoryzacyjna” (1), Specjalna 16-tka, 1995, I-II, ISSN 0239-6440.
- Skocz do góry ↑ Ewaryst Petz, Doskonalenie konstrukcji opony, „AUTO-Technika Motoryzacyjna” (3), Specjalna 16-tka, 1996, IV-V, ISSN 0239-6440.
- Skocz do góry ↑ Józef Pelc, Modelowanie skończonych deformacji opon pneumatycznych, Olsztyn: Wydawnictwo UWM, 2007, s. 1-146 [dostęp 2024-11-21].
- Skocz do góry ↑ Ludzie Nauki [online], ludzie.nauka.gov.pl [dostęp 2024-12-10].
- Skocz do góry ↑ Dr hab. inż. Józef Pelc, [w:] portal „Ludzie Nauki”, MNiSW / OPI PIB [dostęp 2024-11-24].
- Skocz do góry ↑ Dr hab. inż. Józef Pelc, [w:] baza „Ludzie nauki” portalu Nauka Polska (OPI PIB) [dostęp 2024-12-26].
- Skocz do góry ↑ researchgate.net, [online] [dostęp 2024-11-28]
- Skocz do góry ↑ orcid.org, [online] [dostęp 2024-11-28]
- Skocz do góry ↑ ludzie.nauka.gov.pl,[online] [dostęp 2024-11-28]
- Skocz do góry ↑ Scopus preview-Pelc Józef-Author details, scopus.com [online] [dostęp 2024-11-28].
- Skocz do góry ↑ Pelc, Józef w katalogu Biblioteki Narodowej [dostęp 2025-02-18]
- Skocz do góry ↑ M.P. z 2010 r. Nr 87, poz. 1023
- Skocz do góry ↑ Medal Komisji Edukacji Narodowej [online], uwm.edu.pl, 2017 [dostęp 2024-11-21].
- Skocz do góry ↑ Gala Belfer 2014 | Akademickie Centrum Kultury [online], uwm.edu.pl [dostęp 2024-12-09].
- Skocz do góry ↑ R.A. Ridha, Computation of Stresses, Strains, and Deformations of Tires, „Rubber Chemistry and Technology”, 53 (4), 1980, s. 849–902, DOI: 10.5254/1.3535065 [dostęp 2024-12-09] (ang.).
- Skocz do góry ↑ Kto czyta moje publikacje [online], pracownicy.uwm.edu.pl [dostęp 2024-12-09].