Kautek: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
(Zwyczaje na Warmii i Mazurach)
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria: Etnografia" na "Kategoria:Kultura niematerialna")
 
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{EWiM Obyczaje infobox
 
{{EWiM Obyczaje infobox
 
  |Nazwa                = Kautek   
 
  |Nazwa                = Kautek   
  |zdjecie              = Pole-obowiązkowe    
+
  |zdjecie              =   
  |opis zdjecia          = Pole-obowiązkowe   
+
  |opis zdjecia          =  
  |dzien                = Pole-obowiązkowe
+
  |dzien                =  
 
  |typ swieta            =   
 
  |typ swieta            =   
 
  |zwyczaje              =  
 
  |zwyczaje              =  
  |znaczenie            =  
+
  |znaczenie            = istota demoniczna
 
  |symbole              =
 
  |symbole              =
  |inne nazwy            =
+
  |inne nazwy            =krasnoludek, barsztuk, podziomek, tłuścioch
 
  |commons              =
 
  |commons              =
 
  |wikipodroze          =
 
  |wikipodroze          =
Linia 14: Linia 14:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
 
+
''' Kautek ''' – istota demoniczna o  wyglądzie człowieka, wzroście kilkunastu centymetrów, czasami w czerwonym ubraniu.  
''' Nazwa''' ...
+
<br/><br/>
 
 
<br/>
 
 
 
 
==Etymologia==
 
==Etymologia==
...
+
Geneza słowa związana jest ze średniowiecznym określeniem człowieka o niskim wzroście. Bezpośrednio wywodzi się z języka [[Prusowie|staropruskiego]] ''kauks'' – diabeł.
 
<br/>
 
<br/>
 
== Zwyczaje na Warmii i Mazurach ==
 
Kautek - krasnoludek,ale też barsztuk, podziomek, tłuścioch; istota demoniczna o  wyglądzie człowieka i wzroście kilkunastu centymetrów. Czasami kautki widywane były w czerwony, ubraniu. Geneza słowa związana jest ze średniowiecznym określeniem cżłowieka o niezbyt imponującym wzroście. Bezpośrednio wywodzi się zjęzyka staropruskiego - ''kauks'' diabeł.
 
 
Krasnoludkiem miał być wedle legendy pierwszy sołtys wsi [[Kałtki]] w okolicach [[Ełk|Ełku]].
 
[[File: Klasyczne wizerunki krasnoludków na rysunku niezapomnianego J.M.Szancera.jpg|thumb|300px|left|Klasyczne wizerunki krasnoludków na rysunku niezapomnianego J.M.Szancera]]
 
Krasnoludki cechowała zmienność charakteru, pewna przewrotność,jednak zazwyczaj sprzyjały ludziom. Były bowiem duchami domowymi, wspomagającymi  swoich gospodarzy w codziennych trudach. Z drugiej strony lubiły dokuczać anawet drąznić ludzi. Potrafiły panoszyć się w ludzkich wnętrznościach, co objawiało się fizycznymi dolegliwościami - Max P. Toeppen, wspomina, że  jedynm z symptonów było ''dochodzące z wnętrza niby żabie rechotania oraz gulgotania''<ref>M.P.Toeppen, ''Wierzenia mazurskie'', wstęp A. Szyfer, W. Ogrodziński, oprac. P. Błażewicz,J. M. Łapo, Dąbrówno 2008, s. 41.</ref>. Miejscowi odkryli jednak sposób na pozbycie się kautków pustoszących ciało. Aby je wypędzić należało zdobyć popiół, wypalony między [[Boże Narodzenie|Bożym Narodzeniem]] a [[Nowy Rok|Nowym Rokiem]]. Pomieszczenie, w którym znajdował się chory należało wysprzątać, a na podłodzie rozłożyć prześcieradło. Następnie kładziono na nim chorego, którego posypywano popiołem. Należało odmówić formułki [[Zamawianie|zamawiania]] a na koniec wykonać znak krzyża. Za sprawą tych działań, krasnoludki miały natychmiast opuscić ciało.
 
 
Często kautki były utożsamiane z [[Kłobuk|kłobukiem]]czy [[diabełdiabełem]], a ich pozytywne cechy wypierane były przez pogląd, iż żłośliwie podmieniają dzieci a nawet sprowadzają choroby na domowników. Specjalizowac się w tym miały podziomki (zimni ludzie). W przypadku podmienienia dziecka stosowano radykalne metody:''Bardzo stara włościanka, Polka z okolicy Olsztynka, mówiła, że podrzutek ma zwykle bardzo dużą głowę. Dodała jednak, że są sposoby na odzyskanie własnego dziecka,a mianowicie, trzeba wziąć podrzucone dziecko, oćwiczyć je mocno i wyrzucić na gnój. Wówczas podziomki odnoszą właściwe dziecko, choć naturalnie również mocno oćwiczone. Im mocniej się bije (nie zawadzi bić nawet do krwi0; tym prędzej odzyskuje się własne dziecko''<ref>M.P.Toeppen, ''Wierzenia mazurskie'', wstęp A. Szyfer, W. Ogrodziński, oprac. P. Błażewicz,J. M. Łapo, Dąbrówno 2008, s. 40.</ref>
 
<br/>
 
 
 
==Wierzenia==
 
==Wierzenia==
...
+
Kautkiem miał być wedle legendy pierwszy sołtys wsi [[Kałtki]] w okolicach [[Ełk|Ełku]].
<br/>
 
  
== Symbole ==
+
Kautki cechowała zmienność charakteru, pewna przewrotność, jednak zazwyczaj sprzyjały one ludziom. Były bowiem duchami domowymi, wspomagającymi swoich gospodarzy w codziennych trudach. Z drugiej strony lubiły dokuczać, a nawet drażnić się z ludźmi.
...
 
<br/>
 
 
 
== Znaczenie ==
 
...
 
<br/>
 
 
 
 
 
[[File:Obrazek-nazwa.jpg|thumb|Obyczaje-Opis-Ryzunku]]
 
  
 +
W niektórych stronach (wedle badacza wierzeń mazurskich [[Max Toeppen|Maxa P. Toeppena]] głównie w okolicach [[Olsztynek|Olsztynka]]) krasnoludki utożsamiano z małymi robakami wyniszczającymi ciało człowieka.  Toeppen wspomina, że  jednym z symptomów ich obecności w ludzkim organizmie było "dochodzące z wnętrza niby żabie rechotania oraz gulgotania"<ref>Toeppen Max P., ''Wierzenia mazurskie'', wstęp A. Szyfer, W. Ogrodziński, oprac. P. Błażewicz,J. M. Łapo, Dąbrówno 2008, s. 41.</ref>. [[Mazurzy]] odkryli jednak sposób na pozbycie się kautków. Aby je wypędzić z ciała, należało zdobyć popiół wypalony między [[Boże Narodzenie|Bożym Narodzeniem]] a [[Nowy Rok|Nowym Rokiem]]. Pomieszczenie, w którym znajdował się chory, należało wysprzątać, a na podłodze rozłożyć prześcieradło. Następnie kładziono na nim chorego, którego posypywano popiołem. Należało odmówić stosowne formuły [[Zamawianie|zamawiania]], a na koniec wykonać znak krzyża. Za sprawą tych działań krasnoludki miały natychmiast opuścić ciało. W pracy Toeppena zachowały się opisy zamawiania krasnoludków, które być może związane były z próbami wypędzenia glist ludzkich<ref>zob. tamże.</ref>.
  
 +
Często kautki były utożsamiane z [[Kłobuk|kłobukiem]] czy [[diabeł|diabłem]], a ich pozytywne cechy wypierane były przez pogląd, iż złośliwie podmieniają dzieci albo sprowadzają choroby na domowników. W przypadku podmienienia dziecka stosowano radykalne metody, o czym świadczy następująca relacja:
  
 +
"Bardzo stara włościanka, Polka z okolicy Olsztynka, mówiła, że podrzutek ma zwykle bardzo dużą głowę. Dodała jednak, że są sposoby na odzyskanie własnego dziecka, a mianowicie trzeba wziąć podrzucone dziecko, oćwiczyć je mocno i wyrzucić na gnój. Wówczas podziomki odnoszą właściwe dziecko, choć naturalnie również mocno oćwiczone. Im mocniej się bije (nie zawadzi bić nawet do krwi), tym prędzej odzyskuje się własne dziecko"<ref>Tamże, s. 40.</ref>.
 +
{{Przypisy}}
 +
<references/>
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
#''Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany'', red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.
+
''Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany'', red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.<br/>
#Szyfer Anna, ''Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków'', Olsztyn 1968.
+
Szyfer Anna, ''Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków'', Olsztyn 1968.<br/>
#Toeppen Max P., ''Wierzenia mazurskie'', wstęp Anna Szyfer, Władysław Ogrodziński, oprac. Paweł Błażewicz,Jerzy M. Łapo, Dąbrówno 2008.
+
Toeppen Max P., ''Wierzenia mazurskie'', wstęp Anna Szyfer, Władysław Ogrodziński, oprac. Paweł Błażewicz,Jerzy M. Łapo, Dąbrówno 2008.<br/>
#''Tragarz duchów. Zbiór podań ludowych z Mazur'', zebrał, przełożył i opracował Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2007.
+
''Tragarz duchów. Zbiór podań ludowych z Mazur'', zebrał, przełożył i opracował Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2007.<br/>
#''Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku'', red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.
+
''Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku'', red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.<br/>
{{Przypisy}}
 
<references>
 
  
<br/>
 
  
== Zobacz też ==
 
...
 
  
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria: Etnografia]][[Kategoria: Wierzenia i Obyczaje]] [[Kategoria: Legendy i Podania]]
+
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria:Kultura niematerialna]][[Kategoria: Wierzenia i obyczaje]] [[Kategoria: Legendy i podania]]

Aktualna wersja na dzień 18:07, 17 mar 2015

Kautek

Znaczenie istota demoniczna
Inne nazwy krasnoludek, barsztuk, podziomek, tłuścioch

Kautek – istota demoniczna o wyglądzie człowieka, wzroście kilkunastu centymetrów, czasami w czerwonym ubraniu.

Etymologia

Geneza słowa związana jest ze średniowiecznym określeniem człowieka o niskim wzroście. Bezpośrednio wywodzi się z języka staropruskiego kauks – diabeł.

Wierzenia

Kautkiem miał być wedle legendy pierwszy sołtys wsi Kałtki w okolicach Ełku.

Kautki cechowała zmienność charakteru, pewna przewrotność, jednak zazwyczaj sprzyjały one ludziom. Były bowiem duchami domowymi, wspomagającymi swoich gospodarzy w codziennych trudach. Z drugiej strony lubiły dokuczać, a nawet drażnić się z ludźmi.

W niektórych stronach (wedle badacza wierzeń mazurskich Maxa P. Toeppena głównie w okolicach Olsztynka) krasnoludki utożsamiano z małymi robakami wyniszczającymi ciało człowieka. Toeppen wspomina, że jednym z symptomów ich obecności w ludzkim organizmie było "dochodzące z wnętrza niby żabie rechotania oraz gulgotania"[1]. Mazurzy odkryli jednak sposób na pozbycie się kautków. Aby je wypędzić z ciała, należało zdobyć popiół wypalony między Bożym Narodzeniem a Nowym Rokiem. Pomieszczenie, w którym znajdował się chory, należało wysprzątać, a na podłodze rozłożyć prześcieradło. Następnie kładziono na nim chorego, którego posypywano popiołem. Należało odmówić stosowne formuły zamawiania, a na koniec wykonać znak krzyża. Za sprawą tych działań krasnoludki miały natychmiast opuścić ciało. W pracy Toeppena zachowały się opisy zamawiania krasnoludków, które być może związane były z próbami wypędzenia glist ludzkich[2].

Często kautki były utożsamiane z kłobukiem czy diabłem, a ich pozytywne cechy wypierane były przez pogląd, iż złośliwie podmieniają dzieci albo sprowadzają choroby na domowników. W przypadku podmienienia dziecka stosowano radykalne metody, o czym świadczy następująca relacja:

"Bardzo stara włościanka, Polka z okolicy Olsztynka, mówiła, że podrzutek ma zwykle bardzo dużą głowę. Dodała jednak, że są sposoby na odzyskanie własnego dziecka, a mianowicie trzeba wziąć podrzucone dziecko, oćwiczyć je mocno i wyrzucić na gnój. Wówczas podziomki odnoszą właściwe dziecko, choć naturalnie również mocno oćwiczone. Im mocniej się bije (nie zawadzi bić nawet do krwi), tym prędzej odzyskuje się własne dziecko"[3].

Przypisy

  1. Toeppen Max P., Wierzenia mazurskie, wstęp A. Szyfer, W. Ogrodziński, oprac. P. Błażewicz,J. M. Łapo, Dąbrówno 2008, s. 41.
  2. zob. tamże.
  3. Tamże, s. 40.

Bibliografia

Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany, red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.
Szyfer Anna, Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków, Olsztyn 1968.
Toeppen Max P., Wierzenia mazurskie, wstęp Anna Szyfer, Władysław Ogrodziński, oprac. Paweł Błażewicz,Jerzy M. Łapo, Dąbrówno 2008.
Tragarz duchów. Zbiór podań ludowych z Mazur, zebrał, przełożył i opracował Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2007.
Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku, red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.