Odmianek: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
(Utworzono nową stronę "{{EWiM Obyczaje infobox |Nazwa = Odmianek |zdjecie = Pole-obowiązkowe |opis zdjecia = Pole-obowiązkowe |dzien ...")
 
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria: Etnografia" na "Kategoria:Kultura niematerialna")
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{EWiM Obyczaje infobox
 
{{EWiM Obyczaje infobox
 
  |Nazwa                = Odmianek
 
  |Nazwa                = Odmianek
  |zdjecie              = Pole-obowiązkowe 
+
  |zdjecie              =
  |opis zdjecia          = Pole-obowiązkowe   
+
  |opis zdjecia          =
  |dzien                = Pole-obowiązkowe
+
  |dzien                =    
 
  |typ swieta            =   
 
  |typ swieta            =   
 
  |zwyczaje              =  
 
  |zwyczaje              =  
 
  |znaczenie            =  
 
  |znaczenie            =  
 
  |symbole              =
 
  |symbole              =
  |inne nazwy            =
+
  |inne nazwy            =Zamion
 
  |commons              =
 
  |commons              =
 
  |wikipodroze          =
 
  |wikipodroze          =
Linia 14: Linia 14:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
 
+
'''Odmianek''' dziecko przemienione przez boginki lub [[Duch|duchy]]. O zamianę dzieci posądzano również [[Kłobuk|kłobuki]], [[Diabeł|diabły]] oraz [[Kautek|kautki]].  
''' Nazwa''' ...
+
<br/><br/>
 
 
<br/>
 
 
 
==Etymologia==
 
...
 
<br/>
 
 
 
== Zwyczaje na Warmii i Mazurach ==
 
Odmianek inaczej zamion, dziecko przemienione przez boginki lub [[Duch|duchy]]. W podaniach ludowych [[Warmiacy|Warmiaków]] i [[Mazurzy|Mazurów]] odmianek zachował się jako szczątkowa forma słowiańskich wierzeń o demonie prywającym i zamieniającym niemowlęta. O zamianę dzieci posądzano również [[Diabeł|diabły]] oraz [[Kautek|kautki]]. Nie zachowała się jednak nazwa ani opis ducha odmieniającego. Przemienione dziecko miało wykazywać cechy opóźnienia umysłowego i fizycznego. Uznawano, że jest to związane z faktem iż po przemianie dotychczasowe środowisko dziecka: dom, rodzcie, rodzeństwo, krewni było czymś obcym, nieprzystawającym do jego obecnego stanu. Takie dziecko znajdowało się na granicy świata ludzkiego i istot demonicznych.
 
 
 
Zdesperowani rodzice podejmowali oczywiście próby ''odzyskania'' dziecka, co przybierało niejednokrotnie okrutne formy. Odmianka wynoszono na pole, kładziono na nawozie i bito. Im głośniej krzyczało, tym lepiej - wiadomo było, że duchy wreszcie się zjawią i zabiorą odmianka.
 
 
 
 
 
Celem duchów odmieniających bywały najczęściej nieochrzczone dzieci. Jako amulety,mające je chronić przed niebezpieczeństwem stosowano stalowe przedmioty: igłę, nóż, ostrze siekiery, które usuwano dopiero po chrzcie.
 
<br/>
 
 
 
 
==Wierzenia==
 
==Wierzenia==
...
+
W podaniach ludowych [[Warmiacy|Warmiaków]] i [[Mazurzy|Mazurów]] odmianek zachował się jako szczątkowa forma słowiańskich wierzeń o demonie porywającym i zamieniającym niemowlęta. Nie zachowała się jednak nazwa ani opis ducha odmieniającego. Przemienione dziecko miało wykazywać cechy opóźnienia umysłowego i fizycznego. Uznawano, że jest to związane z faktem, iż po przemianie dotychczasowe środowisko dziecka: dom, rodzice, rodzeństwo, krewni było czymś obcym, niepasującym do jego obecnego stanu. Takie dziecko znajdowało się na granicy świata ludzkiego i istot demonicznych.
<br/>
 
  
== Symbole ==
+
Zdesperowani rodzice podejmowali oczywiście próby "odzyskania" dziecka, co przybierało niejednokrotnie okrutne formy. Odmianka wynoszono na pole, kładziono na nawozie i bito. Im głośniej krzyczało, tym lepiej – wiadomo było, że duchy wreszcie się zjawią i zabiorą odmianka.
...
 
<br/>
 
  
== Znaczenie ==
+
Celem duchów odmieniających bywały najczęściej nieochrzczone dzieci. Jako amulety  mające je chronić przed niebezpieczeństwem stosowano stalowe przedmioty: igłę, nóż, ostrze siekiery, które usuwano dopiero po chrzcie. Aby diabeł nie podmienił dziecka, noworodkom wkładano też pod głowę śpiewnik.
...
 
 
<br/>
 
<br/>
 
 
[[File:Obrazek-nazwa.jpg|thumb|Obyczaje-Opis-Ryzunku]]
 
 
 
  
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
#Szyfer Anna, ''Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków'', Olsztyn 1968.
+
Szyfer Anna, ''Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków'', Olsztyn 1968.<br/>
#Toeppen Max P., ''Wierzenia mazurskie'', wstęp Anna Szyfer, Władysław Ogrodziński, oprac. Paweł Błażewicz,Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2008.
+
Toeppen Max P., ''Wierzenia mazurskie'', wstęp Anna Szyfer, Władysław Ogrodziński, oprac. Paweł Błażewicz,Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2008.<br/>
#''Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku'', red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.
+
''Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku'', red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.<br/>
{{Przypisy}}
 
 
 
<references>
 
<br/>
 
 
 
== Zobacz też ==
 
...
 
  
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria: Etnografia]][[Kategoria: Wierzenia i Obyczaje]] [[Kategoria: Legendy i Podania]]
+
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria:Kultura niematerialna]][[Kategoria: Wierzenia i obyczaje]]

Aktualna wersja na dzień 18:07, 17 mar 2015

Odmianek

Inne nazwy Zamion

Odmianek – dziecko przemienione przez boginki lub duchy. O zamianę dzieci posądzano również kłobuki, diabły oraz kautki.

Wierzenia

W podaniach ludowych Warmiaków i Mazurów odmianek zachował się jako szczątkowa forma słowiańskich wierzeń o demonie porywającym i zamieniającym niemowlęta. Nie zachowała się jednak nazwa ani opis ducha odmieniającego. Przemienione dziecko miało wykazywać cechy opóźnienia umysłowego i fizycznego. Uznawano, że jest to związane z faktem, iż po przemianie dotychczasowe środowisko dziecka: dom, rodzice, rodzeństwo, krewni było czymś obcym, niepasującym do jego obecnego stanu. Takie dziecko znajdowało się na granicy świata ludzkiego i istot demonicznych.

Zdesperowani rodzice podejmowali oczywiście próby "odzyskania" dziecka, co przybierało niejednokrotnie okrutne formy. Odmianka wynoszono na pole, kładziono na nawozie i bito. Im głośniej krzyczało, tym lepiej – wiadomo było, że duchy wreszcie się zjawią i zabiorą odmianka.

Celem duchów odmieniających bywały najczęściej nieochrzczone dzieci. Jako amulety mające je chronić przed niebezpieczeństwem stosowano stalowe przedmioty: igłę, nóż, ostrze siekiery, które usuwano dopiero po chrzcie. Aby diabeł nie podmienił dziecka, noworodkom wkładano też pod głowę śpiewnik.

Bibliografia

Szyfer Anna, Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków, Olsztyn 1968.
Toeppen Max P., Wierzenia mazurskie, wstęp Anna Szyfer, Władysław Ogrodziński, oprac. Paweł Błażewicz,Jerzy Marek Łapo, Dąbrówno 2008.
Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku, red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.