Ośrodki subregionalne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Lokalizacja)
(Lokalizacja)
Linia 21: Linia 21:
 
*gmina miejsko-wiejska [[Tolkmicko (gmina miejsko-wiejska)|Tolkmicko]]
 
*gmina miejsko-wiejska [[Tolkmicko (gmina miejsko-wiejska)|Tolkmicko]]
  
'''Rys. 1. OSI ''Ośrodki subregionalne'''''
+
'''Rys. 1. OSI "Ośrodki subregionalne"'''
  
 
[[Plik:Ośrodki subregionalne.jpg]]
 
[[Plik:Ośrodki subregionalne.jpg]]

Wersja z 11:35, 7 lip 2014

Ośrodki subregionalne – jeden z obszarów strategicznej interwencji (OSI) województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 10 gmin leżących w najbliższym sąsiedztwie administracyjnym dwóch miast: Elbląga i Ełku.

Wprowadzenie

Ośrodki subregionalne to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.

OSI odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym będące przedmiotem zainteresowania strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.

Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiło położenie w najbliższym sąsiedztwie administracyjnym Elbląga i Ełku, a w przypadku tego pierwszego także w pobliżu drogi krajowej nr 7.

Lokalizacja

Na podstawie przyjętego kryterium do OSI ośrodki subregionalne zaliczono 10 gmin (rys. 1):

Rys. 1. OSI "Ośrodki subregionalne"

Ośrodki subregionalne.jpg

Źródło: Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Warszawa 2005, strategia2025.warmia.mazury.pl [20.04.2014]

Charakterystyka

Na obszarze gmin zaliczonych do OSI Ośrodki subregionalne mieszka ponad 17% ludności województwa. Potencjały Elbląga i Ełku wzbudzają zainteresowanie inwestorów zewnętrznych zarówno inwestycjami w samych miastach, jak i w ich otoczeniu. Oba ośrodki stosunkowo skutecznie zabiegają o fundusze unijne. Ponadto do atutów tego obszaru strategicznej interwencji zaliczyć można:

  • potencjał ludnościowy Elbląga i Ełku
  • dodatnie migracje w obszarze Ełku
  • wysoką aktywność gospodarczą, zwłaszcza w Elblągu
  • wysoką konkurencyjność i potencjał rozwojowy na tle województwa
  • wytworzone relacje społeczno-gospodarcze między Elblągiem i Trójmiastem oraz Ełkiem i północną częścią województwa podlaskiego
  • liczne organizacje pozarządowe w Elblągu
  • wysoką aktywność budownictwa mieszkaniowego w Ełku
  • dość dobrze rozwiniętą funkcję turystyczną w Ełku
  • duże doświadczenie w pozyskiwaniu środków europejskich (głównie Elbląg)
  • dość wysoką aktywność społeczną w Ełku

Wśród słabości wskazać należy:

  • odpływ ludności z obszaru Elbląga
  • relatywnie wysokie bezrobocie
  • dość słabe otoczenie gospodarcze Ełku
  • niższą od średniej wojewódzkiej liczbę organizacji społecznych w Ełku
  • niską aktywność budownictwa mieszkaniowego w Elblągu
  • relatywnie niską aktywność społeczną w Elblągu

Bibliografia

Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Warszawa 2005, strategia2025.warmia.mazury.pl [20.04.2014]
strategia2025.warmia.mazury.pl, Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 [20.04.2014]