Południca: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria: Etnografia" na "Kategoria:Kultura niematerialna")
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika)
Linia 8: Linia 8:
 
  |znaczenie            = istota demoniczna
 
  |znaczenie            = istota demoniczna
 
  |symbole              =
 
  |symbole              =
  |inne nazwy            = Babojędza, Przypołudnica, Żytnia matka, Żytnia baba
+
  |inne nazwy            = babojędza, przypołudnica, żytnia matka, żytnia baba
 
  |commons              =
 
  |commons              =
 
  |wikipodroze          =
 
  |wikipodroze          =
Linia 22: Linia 22:
 
Napotkanym na polu ludziom zadawała zagadki; od odpowiedzi zależał los pytanego. Podobnie jak [[Topnik|topnik]], [[Kautek|kautek]] czy [[Kłobuk|kłobuk]] była utożsamiania z [[Diabeł|diabeł]]. W podaniach ludowych występowała jako kobieta, a ten fakt wyróżniał ją spośród większości demonów posądzanych o porywanie dorosłych i dzieci.  
 
Napotkanym na polu ludziom zadawała zagadki; od odpowiedzi zależał los pytanego. Podobnie jak [[Topnik|topnik]], [[Kautek|kautek]] czy [[Kłobuk|kłobuk]] była utożsamiania z [[Diabeł|diabeł]]. W podaniach ludowych występowała jako kobieta, a ten fakt wyróżniał ją spośród większości demonów posądzanych o porywanie dorosłych i dzieci.  
  
Annie Szyfer badającej wierzenia ludowe w regionie Warmii i Mazur w okresie powojennym udało się potwierdzić dalsze funkcjonowanie wiary w południce w wielu wsiach warmińskich ([[Dywity]], [[Giławy]],[[Węgój]], [[Wygoda (gmina Purda)|Wygoda]], [[Szczęsne]]).  
+
Annie Szyfer badającej wierzenia ludowe w regionie Warmii i Mazur w okresie powojennym udało się potwierdzić dalsze funkcjonowanie wiary w istnienie południc w wielu wsiach warmińskich ([[Dywity]], [[Giławy]],[[Węgój]], [[Wygoda (gmina Purda)|Wygoda]], [[Szczęsne]]).  
 
<br/>
 
<br/>
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
 
Szyfer Anna, ''Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków'', Olsztyn 1968.<br/>
 
Szyfer Anna, ''Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków'', Olsztyn 1968.<br/>
  
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria: Etnografia]][[Kategoria: Wierzenia i obyczaje]] [[Kategoria: Legendy i podania]]
+
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria:Kultura niematerialna]][[Kategoria: Wierzenia i obyczaje]] [[Kategoria: Legendy i podania]]

Aktualna wersja na dzień 19:07, 17 mar 2015

Południca

Znaczenie istota demoniczna
Inne nazwy babojędza, przypołudnica, żytnia matka, żytnia baba

Południca – kobieca istota demoniczna cechująca się złośliwym usposobieniem, szkodząca człowiekowi. Południcami miały stawać się dusze kobiet zmarłych przed lub w trakcie ślubu albo tuż po weselu.

Wierzenia

Wedle wierzeń, których ślady odnajdywano zarówno na Warmii, jak i Mazurach, południce (babojędze, żytnie matki lub żytnie baby) pojawiały się na polach, przede wszystkim w południe, w czasie żniw. Osoby, które wychodziły we wspomnianym czasie w pole, mogły zostać porwane przez demona. Południce posądzano również o porywanie i straszenie dzieci. Babojędza wyłaniała się ze zboża przed dziećmi krnąbrnymi, łamiącymi zakazy.

Napotkanym na polu ludziom zadawała zagadki; od odpowiedzi zależał los pytanego. Podobnie jak topnik, kautek czy kłobuk była utożsamiania z diabeł. W podaniach ludowych występowała jako kobieta, a ten fakt wyróżniał ją spośród większości demonów posądzanych o porywanie dorosłych i dzieci.

Annie Szyfer badającej wierzenia ludowe w regionie Warmii i Mazur w okresie powojennym udało się potwierdzić dalsze funkcjonowanie wiary w istnienie południc w wielu wsiach warmińskich (Dywity, Giławy,Węgój, Wygoda, Szczęsne).

Bibliografia

Szyfer Anna, Zwyczaje, obrzędy i wierzenia Mazurów i Warmiaków, Olsztyn 1968.