Ruch trzeźwości: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria: Dzieje" na "Kategoria:Dzieje Warmii i Mazur")
 
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
Ruch trzeźwości - inicjatywa była odpowiedzią na wzrastający z każdym rokiem problem pijaństwa wśród ludności. W XIX stuleciu, szczególnie na [[Mazury|Mazurach]] skłonność do zaglądania do kieliszka urosła do rangi swoistej plagi. Problem w głównym stopniu dotyczył ludności wiejskiej. Kościół ewangelicki podejmował próby dotarcia do genezy rosnącego wciąż siłę zjawiska. W przypadku Mazurów skłonność do gorzałki miała się wiązać z ich słowiańskim pochodzeniem, które utożsamiano w tym momencie z lekkomyślnością i naturalną wręcz skłonnością do życia nieuporządkowanego. Próbowano również regularną degustację alkoholu powiązać z trudnym klimatem, ciężkostrawną codzienną dietą. Nie mniej ważny związek łączył trunki z ciężką pracą na roli. Według ówczesnych badaczy i obserwatorów problemu, alkohol przynosił ulgę i odprężenie po znacznym, wielogodzinnym wysiłku fizycznym. W okresie [[Przednówek|przednówka]] pomagał natomiast oszukiwać głód. Upojony trunkiem człowiek zapadał szybko w głęboki sen, który pozwalał na chwilę zapomnieć o przysłowiowym burczeniu w brzuchu.
+
'''Ruch trzeźwości''' - inicjatywa, która była odpowiedzią na wzrastający z każdym rokiem problem alkoholizmu wśród ludności [[Warmia|Warmii]] i [[Mazury|Mazur]] w XIX wieku.  
 +
<br/><br/>
 +
==Geneza powstania ruchu trzeźwości na Warmii i Mazurach==
 +
W XIX stuleciu, szczególnie na [[Mazury|Mazurach]], alkoholizm urósł do rangi swoistej plagi. Problem w głównym stopniu dotyczył ludności wiejskiej. Kościół ewangelicki podejmował próby dotarcia do genezy rosnącego wciąż w siłę zjawiska. W przypadku Mazurów skłonność do ''gorzałki'' miała się wiązać z ich słowiańskim pochodzeniem, które utożsamiano w tym momencie z lekkomyślnością i naturalną wręcz skłonnością do życia nieuporządkowanego. Próbowano również regularną degustację alkoholu powiązać z trudnym klimatem, ciężkostrawną codzienną dietą. Łączono również sięganie po trunki alkoholowe z ciężką pracą na roli. Według ówczesnych badaczy i obserwatorów problemu alkohol przynosił ulgę i odprężenie po znacznym, wielogodzinnym wysiłku fizycznym. W okresie [[Przednówek|przednówka]] pomagał natomiast oszukiwać głód. Upojony trunkiem człowiek zapadał szybko w głęboki sen, który pozwalał na chwilę zapomnieć o przysłowiowym burczeniu w brzuchu. Wśród samych Mazurów panowało przeświadczenie, że alkohol dodaje mocy.
  
Na [[Warmia|Warmii]] tradycje ruchu trzeźwości sięgały połowy XIX wieku. W 1837 roku ówczesny prezes prowincji pruskiej [[Teodor von Schön]] rozesłał do urzędników pisma, w których zwracał uwagę na możliwość rozwoju nawyku pędzenia wódki z ziemniaków. W tym czasie właściciele gospód i wyszynków założyli...Towarzystwo Wstrzemięźliwości na Warmii. Organizacja była oczywiście próbą sparaliżowania działalności ruchu trzeźwości i powstrzymania spadku konsumpcji napojów alkoholowych. Rzeczywisty problem stanowił brak poparcia dla ruchu ze strony ludności wiejskiej oraz władz, które czerpały znaczne dochody z gorzelnictwa.20 września 1846 roku ówczesny wikary [[lkwim: Bazylika Współkatedralna Świętego Jakuba Apostoła w Olsztynie|kościoła pw. św. Jakuba]] w Olsztynie [[Walenty Tolsdorf|ks. Walenty Tolsdorf]] założył Towarzystwo Wstrzemięźliwości. Na pierwszym spotkaniu zjawiło się zaledwie 28 osób. Właściciele gorzelni nie zapałali, co zrozumiałe, sympatią w stosunku do inicjatywy olsztyńskiego duchownego. Ksiądz Tolsdorf nie zniechęcił się jednak początkowymi trudnościami. W drukarni [[Karol Harich|Karola Haricha]] wydrukował tekst pieśni (pt. ''Pieśń dla członków bractwa wstrzemięźliwości olsztyńskiego powiatu''), składającej się z 41 zwrotek, która miała spopularyzować idee ruchu trzeźwości. W 1852 roku ówczesny biskup warmiński [[Józef Geritz]] uzyskał zgodę papieża na rozrzeszenie dekretu dotyczącego typu działalności na diecezję warmińską. Organizacja przyjęła wówczas swoją oficjalną nazwę [[Towarzystwo Wstrzemięźliwości od Palonych Napojów w Diecezji Warmińskiej]]. Statut Towarzystwa zobowiązywał wstępującego nie tylko do abstynencji, ale również propagowania trzeźwości w najbliższym otoczeniu. Każdy członek Towarzystwa składał każdego roku przyrzeczenie przestrzegania obowiązków nałożonych przez statut. Działalność organizacji ks. Tolsdorfa przyczyniła się do znacznego spadku skali pijaństwa na Warmii, która sytuacja kontrastowała z sytuacją utrzymującą się na Mazurach.  
+
Na [[Warmia|Warmii]] tradycje ruchu trzeźwości sięgały połowy XIX wieku. W 1837 roku ówczesny prezes prowincji pruskiej [[Teodor von Schön]] rozesłał do urzędników pisma, w których zwracał uwagę na możliwość rozwoju praktyki pędzenia wódki z ziemniaków. W tym czasie właściciele gospód i wyszynków założyli Towarzystwo Wstrzemięźliwości na Warmii. Organizacja była oczywiście próbą sparaliżowania działalności ruchu trzeźwości i powstrzymania spadku konsumpcji napojów alkoholowych. Rzeczywisty problem stanowił brak poparcia dla ruchu ze strony ludności wiejskiej oraz władz, które czerpały znaczne dochody z gorzelnictwa.  
 +
 
 +
==Powstanie Towarzystwa Wstrzemięźliwości w Olsztynie==
 +
20 września 1846 roku ówczesny wikary [[lkwim: Bazylika Współkatedralna Świętego Jakuba Apostoła w Olsztynie|kościoła pw. św. Jakuba]] w Olsztynie [[Walenty Tolsdorf|ks. Walenty Tolsdorf]] założył Towarzystwo Wstrzemięźliwości. Na pierwszym spotkaniu zjawiło się zaledwie 28 osób. Właściciele gorzelni nie zapałali sympatią w stosunku do inicjatywy olsztyńskiego duchownego. Ksiądz Tolsdorf nie zniechęcił się jednak początkowymi trudnościami. W drukarni [[Karl Harich|Karla Haricha]] wydrukował tekst pieśni pt. ''Pieśń dla członków bractwa wstrzemięźliwości olsztyńskiego powiatu'', składającej się z 41 zwrotek, która miała spopularyzować idee ruchu trzeźwości.  
 +
 
 +
W 1852 roku ówczesny biskup warmiński [[Józef Ambroży Geritz]] uzyskał zgodę papieża na rozszerzenie dekretu dotyczącego tego typu działalności na diecezję warmińską. Organizacja przyjęła wówczas swoją oficjalną nazwę [[Towarzystwo Wstrzemięźliwości od Palonych Napojów w Diecezji Warmińskiej]]. Statut Towarzystwa zobowiązywał wstępującego nie tylko do abstynencji, ale również propagowania trzeźwości w najbliższym otoczeniu. Każdy członek Towarzystwa składał co roku przyrzeczenie przestrzegania obowiązków nałożonych przez statut. Działalność organizacji ks. Tolsdorfa przyczyniła się do znacznego spadku skali pijaństwa na Warmii, która sytuacja kontrastowała z sytuacją utrzymującą się na Mazurach.  
  
 
Liczba członków Towarzystwa Wstrzemięźliwości systematycznie wzrastała. W 1859 roku 84 procent ogółu dorosłej ludność Warmii miało należeć do bractwa. Objawienia, które miały miejsce w [[Gietrzwałd|Gietrzwałdzie]] w znacznym stopniu przyczyniły się do upowszechnienia abstynencji wśród katolickiej ludności Warmii. Natomiast pod koniec XIX stulecia spore zasługi położyły misje jezuitów.
 
Liczba członków Towarzystwa Wstrzemięźliwości systematycznie wzrastała. W 1859 roku 84 procent ogółu dorosłej ludność Warmii miało należeć do bractwa. Objawienia, które miały miejsce w [[Gietrzwałd|Gietrzwałdzie]] w znacznym stopniu przyczyniły się do upowszechnienia abstynencji wśród katolickiej ludności Warmii. Natomiast pod koniec XIX stulecia spore zasługi położyły misje jezuitów.
 
 
Widocznym efektem działalności Towarzystwa był diametralny spadek liczby gorzelni i karczem. W latach 1858-1861 liczba browarów i gorzelni działających w [[powiat olsztyński|powiecie olsztyńskim]] spadła ze 158 do zaledwie 11. W 1861 roku zamknięto dwie kolejne gorzelnie.
 
Widocznym efektem działalności Towarzystwa był diametralny spadek liczby gorzelni i karczem. W latach 1858-1861 liczba browarów i gorzelni działających w [[powiat olsztyński|powiecie olsztyńskim]] spadła ze 158 do zaledwie 11. W 1861 roku zamknięto dwie kolejne gorzelnie.
Na początku XX wieku w działalności ruchu trzeźwości włączył się także [[Warmiński Oddział Diecezjalny Katolickiego Krzyża]]. W 1931 roku Oddziałowi podlegało 13 kół, do których należało 1168 członków. Koła terenowe znajdowały się w [[Olsztyn|Olsztynie]], [[Biskupiec|Biskupcu]], [[Braniewo|Braniewie]], [[Frombork|Fromborku]], [[Dobre Miasto|Dobrym Mieście]], [[Lidzbark Warmiński|Lidzbarku Warmińskim]], [[Rogóż|Rogożu]],[[Pieniężno|Pieniężnie]], [[Orneta|Ornecie]], [[Barczewo|Barczewie]], [[Elbląg|Elblągu]] i [[Królewiec|Królewcu]].
 
 
Po zakończeniu [[II Wojna Światowa|II wojny światowej]] zwalczaniem alkoholizmu zajmowali się wicedziekani wszystkich dekanatów na Warmii. Dzięki inicjatywie [[Stefan Tarasiuk| ks. Stefana Tarasiuka]] rozpoczęto zakładanie w parafiach Złotych Ksiąg Wstrzemięźliwosci, do których wpisywały się osoby ślubujące abstynencję. Aktywność na tym polu podejmował również [[Ruch Trzeźwości im. Św. Maksymiliana Kolbego]]
 
 
#Achremczyk Stanisław, ''Historia Warmii i Mazur'', t. II, Olsztyn 2011.
 
#Chłosta Jan, ''Ruch trzeźwości na Warmii w XIX wieku'', ''O Ład Moralny'', 1989, nr 4, s. 55-60.
 
#Chłosta Jan, ''Słownik Warmii'', Olsztyn 2002.
 
#Jasiński Janusz, ''Ruch trzeźwości w południowej Warmii w połowie XIX wieku'', ''Komunikaty Mazursko-Warmińskie'', 1977, nr 3-4, s. 357-365.
 
#''Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany'', red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.
 
 
 
 
  
 +
Na początku XX wieku w działalność ruchu trzeźwości włączył się także [[Warmiński Oddział Diecezjalny Katolickiego Krzyża]]. W 1931 roku Oddziałowi podlegało 13 kół, do których należało 1168 członków. Koła terenowe znajdowały się w [[Olsztyn|Olsztynie]], [[Biskupiec|Biskupcu]], [[Braniewo|Braniewie]], [[Frombork|Fromborku]], [[Dobre Miasto|Dobrym Mieście]], [[Lidzbark Warmiński|Lidzbarku Warmińskim]], [[Rogóż|Rogożu]],[[Pieniężno|Pieniężnie]], [[Orneta|Ornecie]], [[Barczewo|Barczewie]], [[Elbląg|Elblągu]] i [[Królewiec|Królewcu]].
  
 +
Po zakończeniu II wojny światowej zwalczaniem alkoholizmu zajmowali się wicedziekani wszystkich dekanatów na Warmii. Dzięki inicjatywie [[Stefan Tarasiuk| ks. Stefana Tarasiuka]] rozpoczęto zakładanie w parafiach Złotych Ksiąg Wstrzemięźliwości, do których wpisywały się osoby ślubujące abstynencję. Aktywność na tym polu podejmował również [[Ruch Trzeźwości im. Św. Maksymiliana Kolbego]].
  
 +
==Zobacz też==
 +
*[[Bractwa warmińskie]]
 +
*[[Józef Mania]]
 +
*[[Andrzej Thiel]]
 +
==Bibliografia==
 +
Achremczyk Stanisław, ''Historia Warmii i Mazur'', t. II, Olsztyn 2011.<br>
 +
Chłosta Jan, ''Ruch trzeźwości na Warmii w XIX wieku'', ''O Ład Moralny'', 1989, nr 4, s. 55–60.<br>
 +
Chłosta Jan, ''Słownik Warmii'', Olsztyn 2002.<br>
 +
Jasiński Janusz, ''Ruch trzeźwości w południowej Warmii w połowie XIX wieku'', ''Komunikaty Mazursko-Warmińskie'', 1977, nr 3–4, s. 357–365.<br>
 +
Jasiński Janusz, ''Między Prusami a Polską. Rozprawy z dziejów Warmii i Mazur w XVIII–XX wieku'', Olsztyn 2003.<br>
 +
Jasiński Grzegorz, ''Mazurzy w drugiej połowie XIX wieku'', Olsztyn 1994.<br>
 +
''Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany'', red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.
  
[[Józef Mania]]
+
[[Kategoria:Dzieje Warmii i Mazur]] [[Kategoria:1801-1918]] [[Kategoria: Historia]] [[Kategoria: Organizacje polskie przed 1945]]
[[Andrzej Thiel]]
 

Aktualna wersja na dzień 13:00, 16 wrz 2015

Ruch trzeźwości - inicjatywa, która była odpowiedzią na wzrastający z każdym rokiem problem alkoholizmu wśród ludności Warmii i Mazur w XIX wieku.

Geneza powstania ruchu trzeźwości na Warmii i Mazurach

W XIX stuleciu, szczególnie na Mazurach, alkoholizm urósł do rangi swoistej plagi. Problem w głównym stopniu dotyczył ludności wiejskiej. Kościół ewangelicki podejmował próby dotarcia do genezy rosnącego wciąż w siłę zjawiska. W przypadku Mazurów skłonność do gorzałki miała się wiązać z ich słowiańskim pochodzeniem, które utożsamiano w tym momencie z lekkomyślnością i naturalną wręcz skłonnością do życia nieuporządkowanego. Próbowano również regularną degustację alkoholu powiązać z trudnym klimatem, ciężkostrawną codzienną dietą. Łączono również sięganie po trunki alkoholowe z ciężką pracą na roli. Według ówczesnych badaczy i obserwatorów problemu alkohol przynosił ulgę i odprężenie po znacznym, wielogodzinnym wysiłku fizycznym. W okresie przednówka pomagał natomiast oszukiwać głód. Upojony trunkiem człowiek zapadał szybko w głęboki sen, który pozwalał na chwilę zapomnieć o przysłowiowym burczeniu w brzuchu. Wśród samych Mazurów panowało przeświadczenie, że alkohol dodaje mocy.

Na Warmii tradycje ruchu trzeźwości sięgały połowy XIX wieku. W 1837 roku ówczesny prezes prowincji pruskiej Teodor von Schön rozesłał do urzędników pisma, w których zwracał uwagę na możliwość rozwoju praktyki pędzenia wódki z ziemniaków. W tym czasie właściciele gospód i wyszynków założyli Towarzystwo Wstrzemięźliwości na Warmii. Organizacja była oczywiście próbą sparaliżowania działalności ruchu trzeźwości i powstrzymania spadku konsumpcji napojów alkoholowych. Rzeczywisty problem stanowił brak poparcia dla ruchu ze strony ludności wiejskiej oraz władz, które czerpały znaczne dochody z gorzelnictwa.

Powstanie Towarzystwa Wstrzemięźliwości w Olsztynie

20 września 1846 roku ówczesny wikary kościoła pw. św. Jakuba w Olsztynie ks. Walenty Tolsdorf założył Towarzystwo Wstrzemięźliwości. Na pierwszym spotkaniu zjawiło się zaledwie 28 osób. Właściciele gorzelni nie zapałali sympatią w stosunku do inicjatywy olsztyńskiego duchownego. Ksiądz Tolsdorf nie zniechęcił się jednak początkowymi trudnościami. W drukarni Karla Haricha wydrukował tekst pieśni pt. Pieśń dla członków bractwa wstrzemięźliwości olsztyńskiego powiatu, składającej się z 41 zwrotek, która miała spopularyzować idee ruchu trzeźwości.

W 1852 roku ówczesny biskup warmiński Józef Ambroży Geritz uzyskał zgodę papieża na rozszerzenie dekretu dotyczącego tego typu działalności na diecezję warmińską. Organizacja przyjęła wówczas swoją oficjalną nazwę Towarzystwo Wstrzemięźliwości od Palonych Napojów w Diecezji Warmińskiej. Statut Towarzystwa zobowiązywał wstępującego nie tylko do abstynencji, ale również propagowania trzeźwości w najbliższym otoczeniu. Każdy członek Towarzystwa składał co roku przyrzeczenie przestrzegania obowiązków nałożonych przez statut. Działalność organizacji ks. Tolsdorfa przyczyniła się do znacznego spadku skali pijaństwa na Warmii, która sytuacja kontrastowała z sytuacją utrzymującą się na Mazurach.

Liczba członków Towarzystwa Wstrzemięźliwości systematycznie wzrastała. W 1859 roku 84 procent ogółu dorosłej ludność Warmii miało należeć do bractwa. Objawienia, które miały miejsce w Gietrzwałdzie w znacznym stopniu przyczyniły się do upowszechnienia abstynencji wśród katolickiej ludności Warmii. Natomiast pod koniec XIX stulecia spore zasługi położyły misje jezuitów. Widocznym efektem działalności Towarzystwa był diametralny spadek liczby gorzelni i karczem. W latach 1858-1861 liczba browarów i gorzelni działających w powiecie olsztyńskim spadła ze 158 do zaledwie 11. W 1861 roku zamknięto dwie kolejne gorzelnie.

Na początku XX wieku w działalność ruchu trzeźwości włączył się także Warmiński Oddział Diecezjalny Katolickiego Krzyża. W 1931 roku Oddziałowi podlegało 13 kół, do których należało 1168 członków. Koła terenowe znajdowały się w Olsztynie, Biskupcu, Braniewie, Fromborku, Dobrym Mieście, Lidzbarku Warmińskim, Rogożu,Pieniężnie, Ornecie, Barczewie, Elblągu i Królewcu.

Po zakończeniu II wojny światowej zwalczaniem alkoholizmu zajmowali się wicedziekani wszystkich dekanatów na Warmii. Dzięki inicjatywie ks. Stefana Tarasiuka rozpoczęto zakładanie w parafiach Złotych Ksiąg Wstrzemięźliwości, do których wpisywały się osoby ślubujące abstynencję. Aktywność na tym polu podejmował również Ruch Trzeźwości im. Św. Maksymiliana Kolbego.

Zobacz też

Bibliografia

Achremczyk Stanisław, Historia Warmii i Mazur, t. II, Olsztyn 2011.
Chłosta Jan, Ruch trzeźwości na Warmii w XIX wieku, O Ład Moralny, 1989, nr 4, s. 55–60.
Chłosta Jan, Słownik Warmii, Olsztyn 2002.
Jasiński Janusz, Ruch trzeźwości w południowej Warmii w połowie XIX wieku, Komunikaty Mazursko-Warmińskie, 1977, nr 3–4, s. 357–365.
Jasiński Janusz, Między Prusami a Polską. Rozprawy z dziejów Warmii i Mazur w XVIII–XX wieku, Olsztyn 2003.
Jasiński Grzegorz, Mazurzy w drugiej połowie XIX wieku, Olsztyn 1994.
Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany, red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.