Karczma: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
m (Zastępowanie tekstu - "Kategoria: Etnografia" na "Kategoria:Kultura niematerialna")
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
{{EWiM Obyczaje infobox
 
{{EWiM Obyczaje infobox
 
  |Nazwa                = Karczma  
 
  |Nazwa                = Karczma  
  |zdjecie              = Gospoda w Kadynach.Rok 1904.jpeg
+
  |zdjecie              =  
  |opis zdjecia          = Gospoda w Kadynach.Rok 1904   
+
  |opis zdjecia          =
 
  |dzien                =  
 
  |dzien                =  
 
  |typ swieta            =   
 
  |typ swieta            =   
Linia 8: Linia 8:
 
  |znaczenie            =  
 
  |znaczenie            =  
 
  |symbole              =
 
  |symbole              =
  |inne nazwy            =Gospoda, Oberża, Szynkownia
+
  |inne nazwy            = gospoda, oberża, szynkownia
 
  |commons              =
 
  |commons              =
 
  |wikipodroze          =
 
  |wikipodroze          =
Linia 14: Linia 14:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
 +
''' Karczma''' – miejsce spotkań, centrum życia towarzyskiego i kulturalnego wsi.
 +
<br/><br/>
  
''' Karczma''' - miejsce spotkań, schadzek, centrum życia towarzyskiego i kulturalnego wsi.
 
 
<br/>
 
 
== Geneza==
 
== Geneza==
Pierwsze karczmy powstawały w okresie kolonizacji ziem przez [[Zakon Krzyżacki]]. Często wymieniane są w dokumentach lokacyjnych, nierzadko obok kościoła. I rzeczywiście, zarówno kościół jak i karczma odgrywały niebagatelną rolę w życiu społecznym mieszkańców [[Warmia|Warmii]] i [[Mazury|Mazur]].
+
Pierwsze karczmy powstawały w okresie kolonizacji ziem przez [[zakon krzyżacki]]. Często wymieniane są w dokumentach lokacyjnych, nierzadko obok kościoła.  
 
 
 
 
W XVI-XVIII wieku budynek karczmy nie odróżniał się niczym od chłopskiej chałupy. Był naturalnie nieco większy. Karczma znajdowała się najczęściej obok kościoła lub za wsią przy uczęszczanym trakcie. Taka lokalizacja sprawiała, że oberża (zwana wówczas austerią, karczmą zajezdną lub gościńcem) musiała być najczęściej zaopatrzona w wozownię oraz stajnię. Zamieniała się wówczas w tradycyjny zajazd.
 
  
Do końca XVIII wieku funkcjonowały karczmy drewniane o dachach krytych słomą. Dopiero pod koniec XVIII i na początku XIX stulecia zaczęto wznosić murowane budynki. Wnętrza charakteryzowały się prostotą. Na wyposażenie składały się tradycyjne, skromen drewniane sprzęty - ławy, stoliki i stoły. W budynkach zaopatrzonych w pokoje gościnne znajdowały się szerokie ławy do spania. Zmożniejszym gościom oferowano umeblowane pokoje tzw. alkierze, w których znajdowały się komory wyposażone w łóżka,  pierzyny  i poduchy, drewniane stoły i ławy. Kwestia hiegieny nie była w tym okresie sprawą priorytetową, w związku z tym zazwyczaj to mycia wystarczała gliniana misa lub koryto pod studnią.
+
W XVI-XVIII wieku budynek karczmy poza wielkością nie odróżniał się niczym od chłopskiej chałupy. Karczma znajdowała się najczęściej obok kościoła lub za wsią przy uczęszczanym trakcie. Taka lokalizacja sprawiała, że oberża (zwana wówczas austerią, karczmą zajezdną lub gościńcem) musiała być najczęściej zaopatrzona w wozownię oraz stajnię. Zamieniała się wówczas w tradycyjny zajazd.
[[File: Karczma w Windzie w 1937 roku.jpg|thumb|300px|Karczma w Windzie w 1937 roku]]
 
Przybytek prowadzono na zasadzie dzierżawy. Zwyczajowo raz do roku w 24 czerwca [[Noc Świętojańska|dzień św. Jana]] karczmarz rozliczał się z dworem. Korzystał bowiem przede wszystkim z produktów pochodzących z dworskiego browaru lub gorzelni. Od pozostałych towarów był zobowiązany płacić ryczałt. Karczmarz prowadził również gospodarstwo rolne, znjadując dodatkowe źródło utrzymania również w rzemiośle. Zawód karczmarza wykonywali głównie Niemcy i nieliczni Żydzi.
 
 
 
 
 
Najpopularniejszym towarem - który niemalże zawsze rozchodził się niczym przysłowiowe świeże bułeczki - było piwo. Trunek wiódł prym do początku XIX wieku. W XVI stuleciu w karczmach pojawiła się także wódka, którą często doprawiano anyżem i innymi ziołami, aby zniwelować nieprzyjemnym smak i zapach. Wódkę zapijano najczęściej...podgrzanym tanim piwem. Oprócz alkoholu w menu pojawiała się kiełbasa, wędzona słonina, czasami serwowano również drób. W okresie postnym oferowano głównie śledzie. Karczma pełniła również funkcję sklepu - miejsca skupu i wymiany, gdzie można było nabyć gwoździe, śledzie, sól i zarazem zyskać kupców na płody rolne. Karczma była więc sklepem i wyszynkiem w jednym
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Na terenie Warmii i Mazur zabytkowe karczmy zachowały się m.in. w [[Małszewo|Małszewie]] i [[Lwowiec|Lwowcu]]. W skansenie w [[Olsztynku]] znajduje się natomiast karczma ze [[Skandawa|Skandawy]]. Niewiele już zostało materialnych śladów owego ''Centrum światowości mazurskich wsi i miasteczek''<ref>''Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany, red. W. Mierzwa, Dąbrówno 2008, s. 70.</ref>
 
  
 +
Do końca XVIII wieku funkcjonowały karczmy drewniane o dachach krytych słomą. Dopiero pod koniec XVIII i na początku XIX stulecia zaczęto wznosić murowane budynki. Wnętrza charakteryzowały się prostotą. Na wyposażenie składały się tradycyjne, skromne drewniane sprzęty: ławy, stoliki i stoły. W budynkach posiadających pokoje gościnne znajdowały się szerokie ławy do spania. Zamożniejszym gościom oferowano umeblowane pokoje, tzw. alkierze, w których znajdowały się komory wyposażone w łóżka, pierzyny  i poduchy, drewniane stoły i ławy. Do mycia się wystarczała gliniana misa lub koryto pod studnią. Wyszynk prowadzono na zasadzie dzierżawy. Karczmarz prowadził również gospodarstwo rolne, znajdując dodatkowe źródło utrzymania również w rzemiośle. Karczma pełniła również funkcję sklepu, miejska skupu i wymiany, gdzie można było nabyć gwoździe, śledzie, sól i zarazem zyskać kupców na płody rolne. Zawód karczmarza wykonywali głównie Niemcy i nieliczni Żydzi.
  
 +
Na terenie [[Warmia|Warmii]] i [[Mazury|Mazur]] zabytkowe karczmy zachowały się m.in. w  [[Małszewo|Małszewie]] i [[Lwowiec|Lwowcu]]. W skansenie w [[Olsztynku]] znajduje się natomiast karczma przeniesiona ze [[Skandawa|Skandawy]]. Niewiele już zostało materialnych śladów owego "centrum światowości mazurskich wsi i miasteczek"<ref>''Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany'', red. W. Mierzwa, Dąbrówno 2008, s. 70</ref>.
 
<br/>
 
<br/>
 
 
== Zwyczaje na Warmii i Mazurach ==
 
== Zwyczaje na Warmii i Mazurach ==
Z pomyślnym funkcjonowaniem przybytku związane były również zabiegi magiczne. Na Mazurach wierzono na przykład, że powróz, na którym powiesił się człowiek miał zdolność przyciągania klientów. W podobny sposób miał działać... wywar z mrówek, którym skrapiano wnętrze karczmy.  
+
Z pomyślnym funkcjonowaniem przybytku związane były również zabiegi magiczne. Na Mazurach wierzono m.in., że powróz, na którym powiesił się człowiek, miał zdolność przyciągania klientów. W podobny sposób miał działać wywar z mrówek, którym skrapiano wnętrze karczmy.  
<br/>
 
 
 
==Wierzenia==
 
...
 
<br/>
 
  
== Symbole ==
+
Zwyczajowo raz do roku, 24 czerwca w [[Noc Świętojańska|Dzień św. Jana]] karczmarz rozliczał się z dworem. Korzystał bowiem przede wszystkim z produktów pochodzących z dworskiego browaru lub gorzelni. Od pozostałych towarów był zobowiązany płacić ryczałt.
...
 
<br/>
 
  
== Znaczenie ==
 
 
Karczma odgrywała rolę siedziby miejscowego sądu i wiejskiego samorządu. Odbywały się tutaj również zebrania i narady mieszkańców. Głównie jednak budynek był wykorzystywany do urządzania [[Wesele|wesel]] oraz [[Pogrzeb|styp]]. Jeśli istniała taka możliwość w głównej sali montowano niewielką scenę, na której w niedzielę grała do tańca ludowa kapela.
 
Karczma odgrywała rolę siedziby miejscowego sądu i wiejskiego samorządu. Odbywały się tutaj również zebrania i narady mieszkańców. Głównie jednak budynek był wykorzystywany do urządzania [[Wesele|wesel]] oraz [[Pogrzeb|styp]]. Jeśli istniała taka możliwość w głównej sali montowano niewielką scenę, na której w niedzielę grała do tańca ludowa kapela.
 
 
<br/>
 
<br/>
 
+
== Symbole ==
 +
Najpopularniejszym towarem było piwo. Trunek wiódł prym do początku XIX wieku. W XVI stuleciu w karczmach pojawiła się także wódka, którą często doprawiano anyżem i innymi ziołami, aby zniwelować nieprzyjemnym smak i zapach. Wódkę zapijano najczęściej podgrzanym tanim piwem. Oprócz alkoholu w menu pojawiała się kiełbasa, wędzona słonina, czasami serwowano również drób. W okresie postnym oferowano głównie śledzie.
 +
{{Przypisy}}
 +
<references/>
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
#Jankowska-Buttitta Małgorzata K., ''Niezapomniana kuchnia Warmii i Mazur'', Zakroczym 2007.
+
Jankowska-Buttitta Małgorzata K., ''Niezapomniana kuchnia Warmii i Mazur'', Zakroczym 2007.<br/>
#''Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany'', red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.
+
''Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany'', red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.<br/>
#''Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku'', red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.
+
''Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku'', red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.<br/>
  
{{Przypisy}}
 
<references>
 
  
<br/>
+
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria:Kultura niematerialna]][[Kategoria: Wierzenia i obyczaje]]
[[Kategoria: Kultura]][[Kategoria: Etnografia]][[Kategoria: Wierzenia i Obyczaje]]
 

Aktualna wersja na dzień 19:07, 17 mar 2015

Karczma

Inne nazwy gospoda, oberża, szynkownia

Karczma – miejsce spotkań, centrum życia towarzyskiego i kulturalnego wsi.

Geneza

Pierwsze karczmy powstawały w okresie kolonizacji ziem przez zakon krzyżacki. Często wymieniane są w dokumentach lokacyjnych, nierzadko obok kościoła.

W XVI-XVIII wieku budynek karczmy poza wielkością nie odróżniał się niczym od chłopskiej chałupy. Karczma znajdowała się najczęściej obok kościoła lub za wsią przy uczęszczanym trakcie. Taka lokalizacja sprawiała, że oberża (zwana wówczas austerią, karczmą zajezdną lub gościńcem) musiała być najczęściej zaopatrzona w wozownię oraz stajnię. Zamieniała się wówczas w tradycyjny zajazd.

Do końca XVIII wieku funkcjonowały karczmy drewniane o dachach krytych słomą. Dopiero pod koniec XVIII i na początku XIX stulecia zaczęto wznosić murowane budynki. Wnętrza charakteryzowały się prostotą. Na wyposażenie składały się tradycyjne, skromne drewniane sprzęty: ławy, stoliki i stoły. W budynkach posiadających pokoje gościnne znajdowały się szerokie ławy do spania. Zamożniejszym gościom oferowano umeblowane pokoje, tzw. alkierze, w których znajdowały się komory wyposażone w łóżka, pierzyny i poduchy, drewniane stoły i ławy. Do mycia się wystarczała gliniana misa lub koryto pod studnią. Wyszynk prowadzono na zasadzie dzierżawy. Karczmarz prowadził również gospodarstwo rolne, znajdując dodatkowe źródło utrzymania również w rzemiośle. Karczma pełniła również funkcję sklepu, miejska skupu i wymiany, gdzie można było nabyć gwoździe, śledzie, sól i zarazem zyskać kupców na płody rolne. Zawód karczmarza wykonywali głównie Niemcy i nieliczni Żydzi.

Na terenie Warmii i Mazur zabytkowe karczmy zachowały się m.in. w Małszewie i Lwowcu. W skansenie w Olsztynku znajduje się natomiast karczma przeniesiona ze Skandawy. Niewiele już zostało materialnych śladów owego "centrum światowości mazurskich wsi i miasteczek"[1].

Zwyczaje na Warmii i Mazurach

Z pomyślnym funkcjonowaniem przybytku związane były również zabiegi magiczne. Na Mazurach wierzono m.in., że powróz, na którym powiesił się człowiek, miał zdolność przyciągania klientów. W podobny sposób miał działać wywar z mrówek, którym skrapiano wnętrze karczmy.

Zwyczajowo raz do roku, 24 czerwca w Dzień św. Jana karczmarz rozliczał się z dworem. Korzystał bowiem przede wszystkim z produktów pochodzących z dworskiego browaru lub gorzelni. Od pozostałych towarów był zobowiązany płacić ryczałt.

Karczma odgrywała rolę siedziby miejscowego sądu i wiejskiego samorządu. Odbywały się tutaj również zebrania i narady mieszkańców. Głównie jednak budynek był wykorzystywany do urządzania wesel oraz styp. Jeśli istniała taka możliwość w głównej sali montowano niewielką scenę, na której w niedzielę grała do tańca ludowa kapela.

Symbole

Najpopularniejszym towarem było piwo. Trunek wiódł prym do początku XIX wieku. W XVI stuleciu w karczmach pojawiła się także wódka, którą często doprawiano anyżem i innymi ziołami, aby zniwelować nieprzyjemnym smak i zapach. Wódkę zapijano najczęściej podgrzanym tanim piwem. Oprócz alkoholu w menu pojawiała się kiełbasa, wędzona słonina, czasami serwowano również drób. W okresie postnym oferowano głównie śledzie.

Przypisy

  1. Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany, red. W. Mierzwa, Dąbrówno 2008, s. 70

Bibliografia

Jankowska-Buttitta Małgorzata K., Niezapomniana kuchnia Warmii i Mazur, Zakroczym 2007.
Mazury. Słownik stronniczy, ilustrowany, red. Waldemar Mierzwa, Dąbrówno 2008.
Warmiacy i Mazurzy. Życie codzienne ludności wiejskiej w I połowie XIX wieku, red. Bogumił Kuźniewski, Olsztynek 2002.