Eksport jachtów i łodzi
Eksport jachtów i łodzi – dział eksportu polegający na wywozie za granicę danego kraju jachtów i łodzi. Eksport stanowi 90% produkcji sektora jachtowego w Polsce i jest to 0,15% wartości całego eksportu kraju. Przemysł jachtowy stał się jedną z polskich specjalności eksportowych ze względu na istotną rolę dla równomiernego rozwoju regionalnego Polski, liczbę nowych miejsc pracy oraz jego olbrzymi potencjał eksportowy. Przedsiębiorstwa eksportowe z województwa warmińsko-mazurskiego przodują w produkcji wysokiej jakości jachtów i łodzi.
Znaczenie dla regionu
Zainteresowanie turystów zarówno krajowych, jak i zagranicznych regionem Warmii i Mazur wynika przede wszystkim z niepowtarzalnych walorów naturalnych tego obszaru. Rozwojowi turystyki sprzyja położenie i struktura geograficzna regionu (jeziora, rzeki, system kanałów ze śluzami łączący zbiorniki wodne; lasy i puszcze), niski stopień zanieczyszczenia środowiska naturalnego oraz duża ilość zabytków (zamki gotyckie i kościoły).
Warmia i Mazury słyną z produkcji najwyższej klasy jachtów i łodzi, które cechuje wysoka jakość i komfort użytkowania. Producenci jachtów znajdują swoich odbiorców na całym świecie.
Przedsiębiorstwa eksportowe i ich rynki zbytu:
- AM YACHT Daniel Margalski (Ostróda)
Holandia
- Delphia Yachts Kot Sp. j. (Olecko)
Szwecja, Niemcy, Austria, sieć dilerska w Europie, Kanadzie, Japonii, Australii, Rosji
- Mellody Yachts Sp. z o.o. (Ruciane-Nida)
Kraje Unii Europejskiej
- Nautiner Yachts Sp. z o.o. (Giżycko)
Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, Włochy, Ukraina
- PHGT "Pod Omegą" Stanisław Kasprzak Sp. j. (Iława)
Węgry, Czechy, Niemcy, Hiszpania, Austria
Bibliografia
Możliwości eksportowe województwa warmińsko-mazurskiego, [Katalogi eksportowe z lat 2009, 2010, 2011, 2012], Warmińsko-Mazurska Agencja Rozwoju Regionalnego SA w Olsztynie.