Sektor turystyczny

Z Encyklopedia Warmii i Mazur

Sektor turystyczny – sektor uznawany za sektor priorytetowy i kluczowy w województwie warmińsko-mazurskim. Turystyka w województwie warmińsko-mazurskim to obszar działania wielu dziedzin gospodarki. Z ruchem turystycznym związane jest przede wszystkim funkcjonowanie hoteli, pól kempingowych, barów, restauracji oraz działalność placówek kulturalnych i organizatorów turystyki.

Znaczenie dla regionu

Znaczenie turystyki w gospodarce województwa to przede wszystkim wartości wyników finansowych tworzonych przez podmioty bezpośrednio obsługujące ruch turystyczny, jak również wzmożona aktywność gospodarcza handlu, usług medycznych i wielu innych gałęzi gospodarki. Ważny jest także społeczny aspekt rozwoju turystyki w regionie i jej wpływ na rynek pracy i poziom życia ludności. W latach 2005–2009 przeciętne zatrudnienie w sekcji zakwaterowanie i gastronomia wzrosło o 11,8%, natomiast wynagrodzenia pracujących o 24,8%.

Największą rynkową wartością produktu sektora turystycznego jest przede wszystkim jakość, atrakcyjna cena oraz rozpoznawalna marka. Głównymi odbiorcami wysokiej jakości oferty są klienci krajowi. Usługi turystyczne cieszą się także dużą popularnością i zainteresowaniem wśród lokalnej społeczności oraz turystów zagranicznych.

Rozwój sektora turystycznego w województwie warmińsko-mazurskim warunkowany jest przede wszystkim umiejętnym wykorzystaniem potencjału unikalnych walorów krajobrazowych, jakimi są liczne jeziora (ok. 2000), liczne parki narodowe oraz rezerwaty przyrody, duże kompleksy leśne "Zielone Płuca Polski" oraz zabytki architektury. Region Warmii i Mazur jest bogaty w liczne gatunki ptaków i zwierząt (bociany, łabędzie, kormorany, cietrzewie, żubry, łosie i bobry). Województwo ma także dobre warunki do uprawiania turystyki aktywnej:

  • liczne szlaki żeglugowe (jeziora wraz z kanałami tworzą rozbudowaną sieć tras o długości ok. 200 km)
  • możliwa żegluga między jeziorami
  • lokalne centra sportów zimowych szczególnie narciarstwa zjazdowego i biegowego (w sezonie zimowym ośrodki wodne stają się ośrodkami żeglarstwa lodowego)
  • duża liczba stadnin i szkół jeździeckich

Do dziedzictwa kulturowego województwa warmińsko-mazurskiego należą:

Województwo warmińskie-mazurskie posiada także rozbudowaną ofertę w zakresie turystyki biznesowej, którą tworzą liczne centra konferencyjno-szkoleniowe, 14 obiektów **** i 1 obiekt *****, 40 obiektów *** (np. Lidzbark Warmiński, Ryn, Stare Jabłonki, Mikołajki, Olsztyn, Giżycko, Ostróda), turystyki uzdrowiskowej i rekreacyjnej (np. Gołdap, Lidzbark Warmiński i Frombork). W regionie występuje także zróżnicowane zaplecze hotelarskie i gastronomiczne, na które składa się łącznie 487 obiektów różnych kategorii (hotele, motele, pensjonaty i inne).

Bibliografia

M. Juchniewicz, U. Tomczyk, D. Śledź, T. Toczyński, J. Byczkowska-Ślęzak, Perspektywy rozwoju kluczowych sektorów województwa warmińsko-mazurskiego. Raport z badań, Olsztyn. investinwarmiaandmazury.pl [20.07.2014]