Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja zweryfikowana] | [wersja zweryfikowana] |
(→Bibliografia) |
|||
Linia 68: | Linia 68: | ||
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025''] [28.04.2014]<br/> | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025''] [28.04.2014]<br/> | ||
<br/> | <br/> | ||
− | [[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Pozostałe kategorie ekonomiczne]] | + | [[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Pozostałe kategorie ekonomiczne]] [[Kategoria: 1990-]] |
Wersja z 15:42, 1 kwi 2015
Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 26 gmin oddalonych od miasta wojewódzkiego o więcej niż 90 min. jazdy samochodem.
Spis treści
Wprowadzenie
Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI), które zostały zidentyfikowane podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Podstawowym kryterium wyznaczenia OSI Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej była dostępność czasowa (drogowa) do miasta wojewódzkiego – przyjęto, że szczególnie zła sytuacja występuje w przypadku gmin oddalonych o ponad 90 m.in. jazdy samochodem.
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej zaliczono 26 gmin podregionu ełckiego (rys. 1), tj.:
- gmina wiejska Banie Mazurskie
- gmina wiejska Barciany
- gmina miejsko-wiejska Biała Piska
- gmina wiejska Budry
- gmina wiejska Dubeninki
- gmina miejska Ełk
- gmina wiejska Ełk
- gmina miejska Giżycko
- gmina wiejska Giżycko
- gmina miejsko-wiejska Gołdap
- gmina wiejska Kalinowo
- gmina wiejska Kowale Oleckie
- gmina wiejska Kruklanki
- gmina wiejska Miłki
- gmina miejsko-wiejska Olecko
- gmina miejsko-wiejska Orzysz
- gmina miejsko-wiejska Pisz
- gmina wiejska Pozezdrze
- gmina wiejska Prostki
- gmina miejsko-wiejska Ruciane-Nida
- gmina wiejska Srokowo
- gmina wiejska Stare Juchy
- gmina wiejska Świętajno
- gmina miejsko-wiejska Węgorzewo
- gmina wiejska Wieliczki
- gmina wiejska Wydminy
Rys. 1. OSI Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej
Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa.
Charakterystyka
Na obszarze OSI Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej mieszka ok. 20% ludności województwa. Wszystkie wartości wskaźników gospodarczych są tu niższe od potencjału ludnościowego. W szczególności dotyczy to aktywności inwestorów zagranicznych, którzy wśród najważniejszych czynników lokalizacji wymieniają właśnie dostępność komunikacyjną. Aktywność mieszkańców w zakresie zakładania nowych firm kształtuje się także poniżej średniej wojewódzkiej. Sytuację na rynku pracy można określić jako trudną (relatywnie mało miejsc pracy i wysokie bezrobocie). Obszar ten jest jednak chętnie odwiedzany ze względu na organizowane imprezy, choć niska jest liczba udzielonych noclegów. gminy podregionu ełckiego zgromadziły w swoich budżetach relatywnie niewiele środków unijnych (również w przeliczeniu na mieszkańca średnia jest niższa od średniej wojewódzkiej).
Do atutów OSI Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej zaliczyć można:
- potencjał rozwojowy Ełku
- dobrze rozwinięte funkcje turystyczne w większości gmin
- wysoką aktywność społeczną (udział w imprezach)
Wśród słabości OSI Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej wskazać należy:
- zmniejszającą się liczbę ludności, głównie na skutek migracji (poza kilkoma gminami)
- trudności na rynku pracy, w tym niekorzystne zmiany w liczbie pracujących
- niską przedsiębiorczość i aktywność podmiotów prywatnych
- ogólnie niską zamożność (z wyjątkiem trzech gmin)
- ogólnie niski odsetek pracujących w usługach rynkowych
- słaby rynek budownictwa mieszkaniowego (z wyjątkiem kilku gmin)
- niską atrakcyjność inwestycyjną
- ogólnie niską konkurencyjność w skali województwa
- relatywnie mało osób z wykształceniem wyższym
- wysoki udział obszarów prawnie chronionych
- bardzo zróżnicowany wskaźnik korzystających z noclegów
- bardzo zróżnicowany wskaźnik wartości środków z UE w budżetach gmin
- bardzo zróżnicowaną jakość stron www z punktu widzenia gospodarki i turystyki
Bibliografia
Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa [28.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 [28.04.2014]