Figury przydrożne: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Linki zewnętrzne) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
'''Figury przydrożne''' | '''Figury przydrożne''' | ||
− | <br/> | + | <br/><br/> |
− | |||
== Położenie == | == Położenie == | ||
[[Plik:Bar.jpg|left|thumb|200px|Figura Chrystusa w Barczewie. © Stanisław Kuprjaniuk]] | [[Plik:Bar.jpg|left|thumb|200px|Figura Chrystusa w Barczewie. © Stanisław Kuprjaniuk]] | ||
Linia 15: | Linia 13: | ||
Figury przydrożne na cokołach, słupach i kolumnach należą do nielicznych wśród zabytków małej sakralnej architektury na Warmii. Jeżeli już zaistniały, to ich ustawienie w przestrzeni kulturowej nie było przypadkowe. Figury stanowiły zazwyczaj kluczowe punkty krajobrazu, jego zworniki i elementy nadające głęboki sens. | Figury przydrożne na cokołach, słupach i kolumnach należą do nielicznych wśród zabytków małej sakralnej architektury na Warmii. Jeżeli już zaistniały, to ich ustawienie w przestrzeni kulturowej nie było przypadkowe. Figury stanowiły zazwyczaj kluczowe punkty krajobrazu, jego zworniki i elementy nadające głęboki sens. | ||
− | |||
Wydaje się, że na Warmii najwięcej figur przydrożnych zostało poświęconych Matce Bożej. Znajdują się one w różnych rejonach Warmii i powstały także w różnych okresach czasu. Najstarszym przykładem jest wysoka kolumna maryjna z 1709 roku, znajdująca się przed [[kościół św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim|kościołem św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim]]. Kolejne cztery figury maryjne z XVIII wieku występują przed sanktuarium w [[Święta Lipka|Świętej Lipce]] i jej okolicy. Styl barokowy powtarza figura maryjna, znajdująca się na wewnętrznym dziedzińcu [[zespół pielgrzymkowy w Stoczku Klasztornym|zespołu pielgrzymkowego w Stoczku Klasztornym]]. Całkiem odmienne stylistycznie jawią się figury maryjne powstałe już na przełomie XIX i XX wieku. Wskazać należy figury maryjne ustawione na kolumnach, cokołach w: [[Barczewo|Barczewie]], [[Borowiec|Borowcu]], [[Gietrzwałd|Gietrzwałdzie]], [[Klebark Wielki|Klebarku Wielkim]], [[Orzechowo|Orzechowie]] oraz [[Pluty|Plutach]]. Ponadto figury maryjne, o stylistyce barokowej, znajdowały się niegdyś w pobliżu kościoła parafialnego w [[Pieniężno|Pieniężnie]] i w pobliżu kościoła parafialnego w [[Unikowo|Unikowie]]. | Wydaje się, że na Warmii najwięcej figur przydrożnych zostało poświęconych Matce Bożej. Znajdują się one w różnych rejonach Warmii i powstały także w różnych okresach czasu. Najstarszym przykładem jest wysoka kolumna maryjna z 1709 roku, znajdująca się przed [[kościół św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim|kościołem św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim]]. Kolejne cztery figury maryjne z XVIII wieku występują przed sanktuarium w [[Święta Lipka|Świętej Lipce]] i jej okolicy. Styl barokowy powtarza figura maryjna, znajdująca się na wewnętrznym dziedzińcu [[zespół pielgrzymkowy w Stoczku Klasztornym|zespołu pielgrzymkowego w Stoczku Klasztornym]]. Całkiem odmienne stylistycznie jawią się figury maryjne powstałe już na przełomie XIX i XX wieku. Wskazać należy figury maryjne ustawione na kolumnach, cokołach w: [[Barczewo|Barczewie]], [[Borowiec|Borowcu]], [[Gietrzwałd|Gietrzwałdzie]], [[Klebark Wielki|Klebarku Wielkim]], [[Orzechowo|Orzechowie]] oraz [[Pluty|Plutach]]. Ponadto figury maryjne, o stylistyce barokowej, znajdowały się niegdyś w pobliżu kościoła parafialnego w [[Pieniężno|Pieniężnie]] i w pobliżu kościoła parafialnego w [[Unikowo|Unikowie]]. | ||
− | |||
Mniej powszechnym tematem ikonograficznym figur występujących przydrożnie były wyobrażenia Chrystusa. Można tu wskazać motyw Chrystusa dźwigającego krzyż lub też upadającego pod jego ciężarem. Przykłady tego motywu znajdują się w: Barczewie z 1709 roku, [[Olsztyn|Olsztynie]] po 1710 roku (z napisem „Idź za mną”) i niegdyś w [[Dywity|Dywitach]] zapewne z XIX wieku. Sądzić należy, że genezą ich powstania było podziękowanie za wygaśnięcie zarazy na początku XVIII wieku. Drugim wyobrażeniem był [[Chrystus Sędzia]] tzw. [[Salvator Mundi]], którego przykłady znajdują się w: [[Ełdyty Wielkie|Ełdytach Wielkich]] z XVIII wieku, Olsztynie z 1737 roku i [[Pajtuński Młyn|Pajtuńskim Młynie]] z 1794 roku. | Mniej powszechnym tematem ikonograficznym figur występujących przydrożnie były wyobrażenia Chrystusa. Można tu wskazać motyw Chrystusa dźwigającego krzyż lub też upadającego pod jego ciężarem. Przykłady tego motywu znajdują się w: Barczewie z 1709 roku, [[Olsztyn|Olsztynie]] po 1710 roku (z napisem „Idź za mną”) i niegdyś w [[Dywity|Dywitach]] zapewne z XIX wieku. Sądzić należy, że genezą ich powstania było podziękowanie za wygaśnięcie zarazy na początku XVIII wieku. Drugim wyobrażeniem był [[Chrystus Sędzia]] tzw. [[Salvator Mundi]], którego przykłady znajdują się w: [[Ełdyty Wielkie|Ełdytach Wielkich]] z XVIII wieku, Olsztynie z 1737 roku i [[Pajtuński Młyn|Pajtuńskim Młynie]] z 1794 roku. | ||
− | |||
Wśród figur przydrożnych, wyobrażających inne postaci świętych, na pierwszym miejscu wskazać należy figury [[św. Jan Nepomucen|św. Jana Nepomucena]]. Czas obszedł się różnie z jego wizerunkami. Można wskazać, że w [[Braniewo|Braniewie]] przy [[kościół Krzyża Świętego w Braniewie|kościele Krzyża Świętego]] figura zachowała się, we [[Frombork|Fromborku]] figura jest uszkodzona, w [[Bisztynek|Bisztynku]] niekompletna, a w Olsztynie została odtworzona w 1996 roku w miejsce utraconej. Jednostkowym przykładem innych figur jest figura [[św. Katarzyna Aleksandryjska|św. Katarzyny Aleksandryjskiej]], umieszczona na postumencie z wolut na podzamczu zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim. Tak samo jednostkowe przykłady stanowią dwie figury [[św. Rozalia|św. Rozalii]] i [[św. Agata|św. Agaty]], umieszczone na filarach, dawnej bramy miejskiej w Barczewie. | Wśród figur przydrożnych, wyobrażających inne postaci świętych, na pierwszym miejscu wskazać należy figury [[św. Jan Nepomucen|św. Jana Nepomucena]]. Czas obszedł się różnie z jego wizerunkami. Można wskazać, że w [[Braniewo|Braniewie]] przy [[kościół Krzyża Świętego w Braniewie|kościele Krzyża Świętego]] figura zachowała się, we [[Frombork|Fromborku]] figura jest uszkodzona, w [[Bisztynek|Bisztynku]] niekompletna, a w Olsztynie została odtworzona w 1996 roku w miejsce utraconej. Jednostkowym przykładem innych figur jest figura [[św. Katarzyna Aleksandryjska|św. Katarzyny Aleksandryjskiej]], umieszczona na postumencie z wolut na podzamczu zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim. Tak samo jednostkowe przykłady stanowią dwie figury [[św. Rozalia|św. Rozalii]] i [[św. Agata|św. Agaty]], umieszczone na filarach, dawnej bramy miejskiej w Barczewie. |
Wersja z 09:08, 28 lut 2014
Figury przydrożne
Spis treści
Położenie
Figury przydrożne rozsiane po całym terytorium Warmii. Spotyka się je przeważnie w pobliżu kościołów i przy drogach.
Opis
Figury przydrożne na cokołach, słupach i kolumnach należą do nielicznych wśród zabytków małej sakralnej architektury na Warmii. Jeżeli już zaistniały, to ich ustawienie w przestrzeni kulturowej nie było przypadkowe. Figury stanowiły zazwyczaj kluczowe punkty krajobrazu, jego zworniki i elementy nadające głęboki sens.
Wydaje się, że na Warmii najwięcej figur przydrożnych zostało poświęconych Matce Bożej. Znajdują się one w różnych rejonach Warmii i powstały także w różnych okresach czasu. Najstarszym przykładem jest wysoka kolumna maryjna z 1709 roku, znajdująca się przed kościołem św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim. Kolejne cztery figury maryjne z XVIII wieku występują przed sanktuarium w Świętej Lipce i jej okolicy. Styl barokowy powtarza figura maryjna, znajdująca się na wewnętrznym dziedzińcu zespołu pielgrzymkowego w Stoczku Klasztornym. Całkiem odmienne stylistycznie jawią się figury maryjne powstałe już na przełomie XIX i XX wieku. Wskazać należy figury maryjne ustawione na kolumnach, cokołach w: Barczewie, Borowcu, Gietrzwałdzie, Klebarku Wielkim, Orzechowie oraz Plutach. Ponadto figury maryjne, o stylistyce barokowej, znajdowały się niegdyś w pobliżu kościoła parafialnego w Pieniężnie i w pobliżu kościoła parafialnego w Unikowie.
Mniej powszechnym tematem ikonograficznym figur występujących przydrożnie były wyobrażenia Chrystusa. Można tu wskazać motyw Chrystusa dźwigającego krzyż lub też upadającego pod jego ciężarem. Przykłady tego motywu znajdują się w: Barczewie z 1709 roku, Olsztynie po 1710 roku (z napisem „Idź za mną”) i niegdyś w Dywitach zapewne z XIX wieku. Sądzić należy, że genezą ich powstania było podziękowanie za wygaśnięcie zarazy na początku XVIII wieku. Drugim wyobrażeniem był Chrystus Sędzia tzw. Salvator Mundi, którego przykłady znajdują się w: Ełdytach Wielkich z XVIII wieku, Olsztynie z 1737 roku i Pajtuńskim Młynie z 1794 roku.
Wśród figur przydrożnych, wyobrażających inne postaci świętych, na pierwszym miejscu wskazać należy figury św. Jana Nepomucena. Czas obszedł się różnie z jego wizerunkami. Można wskazać, że w Braniewie przy kościele Krzyża Świętego figura zachowała się, we Fromborku figura jest uszkodzona, w Bisztynku niekompletna, a w Olsztynie została odtworzona w 1996 roku w miejsce utraconej. Jednostkowym przykładem innych figur jest figura św. Katarzyny Aleksandryjskiej, umieszczona na postumencie z wolut na podzamczu zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim. Tak samo jednostkowe przykłady stanowią dwie figury św. Rozalii i św. Agaty, umieszczone na filarach, dawnej bramy miejskiej w Barczewie.
Bibliografia
Jasiński Janusz, Niezwykłe losy Bożejmęki z ul. Grunwaldzkiej w Olsztynie, „Posłaniec Warmiński”, 2003, nr 13.
Kopiczko Andrzej, Jeszcze o olsztyńskim Salvatorze, „Posłaniec Warmiński”, 1991, nr 9.
Kopiczko Andrzej, Kościoły i kaplice w Olsztynie, Olsztyn 2000.
Kopiczko Andrzej, J. Żołnierkiewicz, Dzieje kościoła i parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Olsztynie 1903-2003, Olsztyn 2003.
Kuprjaniuk Stanisław, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek, w druku.
Lewandowska Izabela, Tajemnicza figura z Pajtuńskiego Młyna, „Siedlisko. Dziedzictwo kulturowe i tożsamość społeczności na Ziemiach Zachodnich i Połnocnych”, 2008, nr 5.
Orłowicz Mieczysław, Ilustrowany przewodnik po Mazurach pruskich i Warmji z 85 ilustracjami w tekście, Lwów-Warszawa 1923.
Paszenda Jerzy, Święta Lipka, Olsztyn 1996.
Sanktuaria Archidiecezji Warmińskiej, red. J. Bosko i J. Wojtkowski, Olsztyn 2009.
Ulbrich Anton, Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ausgang des 16. bis in die 2. Hälfte des 19. Jahrhunderts, Bd. 1-2, Königsberg i. Pr. 1926-29.
Wakar Andrzej, Olsztyn dzieje miasta, Olsztyn 1997.
Wünsch Carl, Die Bau- und Kunsdenkmäler der Stadt Allenstein, Königsberg 1933.