Linia kolejowa Kętrzyn - Węgorzewo: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Zobacz też) |
|||
Linia 44: | Linia 44: | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
− | [[Dworzec w Węgorzewie]] | + | [[Dworzec w Węgorzewie]] <br/> |
[http://www.it.ketrzyn.pl/linia-kolejowa-ketrzyn-wegorzewo/ Informacja Turystyczna w Węgorzewie] [08.02.2015]<br/> | [http://www.it.ketrzyn.pl/linia-kolejowa-ketrzyn-wegorzewo/ Informacja Turystyczna w Węgorzewie] [08.02.2015]<br/> | ||
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Powiat kętrzyński]] [[Kategoria: Powiat węgorzewski]] [[Kategoria: 1801-1918]] | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Powiat kętrzyński]] [[Kategoria: Powiat węgorzewski]] [[Kategoria: 1801-1918]] |
Wersja z 19:02, 8 lut 2015
Kętrzyn | |
| |
Dworzec w Kętrzynie
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | kętrzyński |
Gmina | Kętrzyn |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Linia kolejowa Kętrzyn – Węgorzewo – linia uruchomiona w dniu 1 lipca 1907 r. na odcinku 33,3 km. Z tym też okresem należy wiązać powstanie większości zabudowy i infrastruktury kolejowej jej towarzyszącej. Linia kolejowa wpisana jest do rejestru zabytków.
Historia
Dworzec w Kętrzynie został wzniesiony w 1867 r. w związku z oddaniem do użytku połączenia kolejowego Królewiec – Bartoszyce – Korsze – Ełk. W 1898 r. uruchomiono ponadto kolejkę wąskotorową łączącą Kętrzyn z Mrągowem, Rynem i Srokowem. W tym samym czasie połączenie kolejowe otrzymało Węgorzewo. Trasę kolejową Kętrzyn – Węgorzewo uruchomiono w 1907r.
Znaczenie linii wzrosło w latach 1911–1914, gdy rozpoczęto budowę Kanału Mazurskiego. W tym okresie został wybudowany most kolejowy nad kanałem. Podczas pierwszej wojny światowej linia Kętrzyn – Węgorzewo nie została zniszczona, z wyjątkiem stacji Węgorzewo, gdzie zniszczeniu uległ most na Węgorapie. W latach 1917–1918 prowadzono rozbudowę trasy.
Kolejny wzrost znaczenia trasy wiązał się z budową w latach 1940–1941 kwatery głównej Hitlera w Gierłoży oraz tzw. kwater pobocznych, tj. kwatery wojsk lądowych w Mamerkach i kwatery polowej szefa kancelarii Rzeszy w pobliżu miejscowości Radzieje. Wzdłuż torów znajdowały się także schrony stanowiska dowodzenia w pobliżu miejscowości Przystań. Lokalizacja trasy w pobliżu bunkrów zwiększa jej atrakcyjność turystyczną.
Losy linii kolejowej po 1945 r.
Po drugiej wojnie światowej tory kolejowe na trasie Węgorzewo – Kętrzyn zostały zdemontowane na polecenie wojsk radzieckich. W kolejnych latach linia została odbudowana. W latach 1975 –1976 na całej trasie wymieniono nawierzchnię, układając podkłady betonowe i szyny. 30 maja 1992 r. z Węgorzewa do Kętrzyna odjechał ostatni planowy pociąg osobowy. W 2000 r. wstrzymano na trasie także ruch pociągów towarowych. Obecnie odbywają się tu przejazdy okazjonalne.
Dworce i przystanki
Na trasie znajdowały się przystanki w: Kętrzynie, Karolewie, Czernikach, Gierłoży, Parczu, Radziejach Węgorzewskich, Kamionku Wielkim, Przystani i Węgorzewie. W połowie lat 30. XX w. uruchomiono kolejny, w pobliżu jeziora Mój, który miał ułatwić mieszkańcom Kętrzyna dotarcie do terenów rekreacyjnych nad jeziorem o tej samej nazwie. Większość z historycznych budynków kolejowych zachowało się do dziś.
Zobacz też
Dworzec w Węgorzewie
Informacja Turystyczna w Węgorzewie [08.02.2015]