Figury przydrożne: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Linki zewnętrzne)
Linia 1: Linia 1:
<br/>
 
 
'''Figury przydrożne'''  
 
'''Figury przydrożne'''  
<br/>
+
<br/><br/>
 
 
 
== Położenie ==
 
== Położenie ==
 
[[Plik:Bar.jpg|left|thumb|200px|Figura Chrystusa w Barczewie. © Stanisław Kuprjaniuk]]
 
[[Plik:Bar.jpg|left|thumb|200px|Figura Chrystusa w Barczewie. © Stanisław Kuprjaniuk]]
Linia 15: Linia 13:
  
 
Figury przydrożne na cokołach, słupach i kolumnach należą do nielicznych wśród zabytków małej sakralnej architektury na Warmii. Jeżeli już zaistniały, to ich ustawienie w przestrzeni kulturowej nie było przypadkowe. Figury stanowiły zazwyczaj kluczowe punkty krajobrazu, jego zworniki i elementy nadające głęboki sens.  
 
Figury przydrożne na cokołach, słupach i kolumnach należą do nielicznych wśród zabytków małej sakralnej architektury na Warmii. Jeżeli już zaistniały, to ich ustawienie w przestrzeni kulturowej nie było przypadkowe. Figury stanowiły zazwyczaj kluczowe punkty krajobrazu, jego zworniki i elementy nadające głęboki sens.  
 
  
 
Wydaje się, że na Warmii najwięcej figur przydrożnych zostało poświęconych Matce Bożej. Znajdują się one w różnych rejonach Warmii i powstały także w różnych okresach czasu. Najstarszym przykładem jest wysoka kolumna maryjna z 1709 roku, znajdująca się przed [[kościół św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim|kościołem św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim]]. Kolejne cztery figury maryjne z XVIII wieku występują przed sanktuarium w [[Święta Lipka|Świętej Lipce]] i jej okolicy. Styl barokowy powtarza figura maryjna, znajdująca się na wewnętrznym dziedzińcu [[zespół pielgrzymkowy w Stoczku Klasztornym|zespołu pielgrzymkowego w Stoczku Klasztornym]]. Całkiem odmienne stylistycznie jawią się figury maryjne powstałe już na przełomie XIX i XX wieku. Wskazać należy figury maryjne ustawione na kolumnach, cokołach w: [[Barczewo|Barczewie]], [[Borowiec|Borowcu]], [[Gietrzwałd|Gietrzwałdzie]], [[Klebark Wielki|Klebarku Wielkim]], [[Orzechowo|Orzechowie]] oraz  [[Pluty|Plutach]]. Ponadto figury maryjne,  o stylistyce barokowej, znajdowały się niegdyś w pobliżu kościoła parafialnego w [[Pieniężno|Pieniężnie]] i w pobliżu kościoła parafialnego w [[Unikowo|Unikowie]].  
 
Wydaje się, że na Warmii najwięcej figur przydrożnych zostało poświęconych Matce Bożej. Znajdują się one w różnych rejonach Warmii i powstały także w różnych okresach czasu. Najstarszym przykładem jest wysoka kolumna maryjna z 1709 roku, znajdująca się przed [[kościół św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim|kościołem św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim]]. Kolejne cztery figury maryjne z XVIII wieku występują przed sanktuarium w [[Święta Lipka|Świętej Lipce]] i jej okolicy. Styl barokowy powtarza figura maryjna, znajdująca się na wewnętrznym dziedzińcu [[zespół pielgrzymkowy w Stoczku Klasztornym|zespołu pielgrzymkowego w Stoczku Klasztornym]]. Całkiem odmienne stylistycznie jawią się figury maryjne powstałe już na przełomie XIX i XX wieku. Wskazać należy figury maryjne ustawione na kolumnach, cokołach w: [[Barczewo|Barczewie]], [[Borowiec|Borowcu]], [[Gietrzwałd|Gietrzwałdzie]], [[Klebark Wielki|Klebarku Wielkim]], [[Orzechowo|Orzechowie]] oraz  [[Pluty|Plutach]]. Ponadto figury maryjne,  o stylistyce barokowej, znajdowały się niegdyś w pobliżu kościoła parafialnego w [[Pieniężno|Pieniężnie]] i w pobliżu kościoła parafialnego w [[Unikowo|Unikowie]].  
 
  
 
Mniej powszechnym tematem ikonograficznym figur występujących przydrożnie były wyobrażenia Chrystusa. Można tu wskazać motyw Chrystusa dźwigającego krzyż lub też upadającego pod jego ciężarem. Przykłady tego motywu znajdują się w: Barczewie z 1709 roku, [[Olsztyn|Olsztynie]] po 1710 roku (z napisem „Idź za mną”) i niegdyś w [[Dywity|Dywitach]] zapewne z XIX wieku. Sądzić należy, że genezą ich powstania było podziękowanie za wygaśnięcie zarazy na początku XVIII wieku. Drugim wyobrażeniem był  [[Chrystus Sędzia]] tzw. [[Salvator Mundi]], którego przykłady znajdują się w: [[Ełdyty Wielkie|Ełdytach Wielkich]] z XVIII wieku, Olsztynie z 1737 roku i [[Pajtuński Młyn|Pajtuńskim Młynie]] z 1794 roku.  
 
Mniej powszechnym tematem ikonograficznym figur występujących przydrożnie były wyobrażenia Chrystusa. Można tu wskazać motyw Chrystusa dźwigającego krzyż lub też upadającego pod jego ciężarem. Przykłady tego motywu znajdują się w: Barczewie z 1709 roku, [[Olsztyn|Olsztynie]] po 1710 roku (z napisem „Idź za mną”) i niegdyś w [[Dywity|Dywitach]] zapewne z XIX wieku. Sądzić należy, że genezą ich powstania było podziękowanie za wygaśnięcie zarazy na początku XVIII wieku. Drugim wyobrażeniem był  [[Chrystus Sędzia]] tzw. [[Salvator Mundi]], którego przykłady znajdują się w: [[Ełdyty Wielkie|Ełdytach Wielkich]] z XVIII wieku, Olsztynie z 1737 roku i [[Pajtuński Młyn|Pajtuńskim Młynie]] z 1794 roku.  
 
  
 
Wśród figur przydrożnych, wyobrażających inne postaci świętych, na pierwszym miejscu wskazać należy figury [[św. Jan Nepomucen|św. Jana Nepomucena]]. Czas obszedł się różnie z jego wizerunkami. Można  wskazać, że w [[Braniewo|Braniewie]] przy [[kościół Krzyża Świętego w Braniewie|kościele Krzyża Świętego]] figura zachowała się, we [[Frombork|Fromborku]] figura jest uszkodzona, w [[Bisztynek|Bisztynku]] niekompletna, a w Olsztynie została odtworzona w 1996 roku w miejsce utraconej. Jednostkowym przykładem innych figur jest figura [[św. Katarzyna Aleksandryjska|św. Katarzyny Aleksandryjskiej]], umieszczona na postumencie z wolut na podzamczu zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim. Tak samo jednostkowe przykłady stanowią dwie figury [[św. Rozalia|św. Rozalii]] i [[św. Agata|św. Agaty]], umieszczone na filarach, dawnej bramy miejskiej w Barczewie.
 
Wśród figur przydrożnych, wyobrażających inne postaci świętych, na pierwszym miejscu wskazać należy figury [[św. Jan Nepomucen|św. Jana Nepomucena]]. Czas obszedł się różnie z jego wizerunkami. Można  wskazać, że w [[Braniewo|Braniewie]] przy [[kościół Krzyża Świętego w Braniewie|kościele Krzyża Świętego]] figura zachowała się, we [[Frombork|Fromborku]] figura jest uszkodzona, w [[Bisztynek|Bisztynku]] niekompletna, a w Olsztynie została odtworzona w 1996 roku w miejsce utraconej. Jednostkowym przykładem innych figur jest figura [[św. Katarzyna Aleksandryjska|św. Katarzyny Aleksandryjskiej]], umieszczona na postumencie z wolut na podzamczu zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim. Tak samo jednostkowe przykłady stanowią dwie figury [[św. Rozalia|św. Rozalii]] i [[św. Agata|św. Agaty]], umieszczone na filarach, dawnej bramy miejskiej w Barczewie.

Wersja z 10:08, 28 lut 2014

Figury przydrożne

Położenie

Figura Chrystusa w Barczewie. © Stanisław Kuprjaniuk
Figura maryjna w Gietrzwałdzie. © Stanisław Kuprjaniuk

Figury przydrożne rozsiane po całym terytorium Warmii. Spotyka się je przeważnie w pobliżu kościołów i przy drogach.

Opis

Figura św. Jana Nepomucena w Braniewie. © Stanisław Kuprjaniuk
Savator Mundi w Ełdytach Wielkich. © Stanisław Kuprjaniuk
Figura maryjna w Świętej Lipce. © Stanisław Kuprjaniuk
Figura maryjna w Klebarku Wielkim. © Stanisław Kuprjaniuk

Figury przydrożne na cokołach, słupach i kolumnach należą do nielicznych wśród zabytków małej sakralnej architektury na Warmii. Jeżeli już zaistniały, to ich ustawienie w przestrzeni kulturowej nie było przypadkowe. Figury stanowiły zazwyczaj kluczowe punkty krajobrazu, jego zworniki i elementy nadające głęboki sens.

Wydaje się, że na Warmii najwięcej figur przydrożnych zostało poświęconych Matce Bożej. Znajdują się one w różnych rejonach Warmii i powstały także w różnych okresach czasu. Najstarszym przykładem jest wysoka kolumna maryjna z 1709 roku, znajdująca się przed kościołem św. Piotra i Pawła w Lidzbarku Warmińskim. Kolejne cztery figury maryjne z XVIII wieku występują przed sanktuarium w Świętej Lipce i jej okolicy. Styl barokowy powtarza figura maryjna, znajdująca się na wewnętrznym dziedzińcu zespołu pielgrzymkowego w Stoczku Klasztornym. Całkiem odmienne stylistycznie jawią się figury maryjne powstałe już na przełomie XIX i XX wieku. Wskazać należy figury maryjne ustawione na kolumnach, cokołach w: Barczewie, Borowcu, Gietrzwałdzie, Klebarku Wielkim, Orzechowie oraz Plutach. Ponadto figury maryjne, o stylistyce barokowej, znajdowały się niegdyś w pobliżu kościoła parafialnego w Pieniężnie i w pobliżu kościoła parafialnego w Unikowie.

Mniej powszechnym tematem ikonograficznym figur występujących przydrożnie były wyobrażenia Chrystusa. Można tu wskazać motyw Chrystusa dźwigającego krzyż lub też upadającego pod jego ciężarem. Przykłady tego motywu znajdują się w: Barczewie z 1709 roku, Olsztynie po 1710 roku (z napisem „Idź za mną”) i niegdyś w Dywitach zapewne z XIX wieku. Sądzić należy, że genezą ich powstania było podziękowanie za wygaśnięcie zarazy na początku XVIII wieku. Drugim wyobrażeniem był Chrystus Sędzia tzw. Salvator Mundi, którego przykłady znajdują się w: Ełdytach Wielkich z XVIII wieku, Olsztynie z 1737 roku i Pajtuńskim Młynie z 1794 roku.

Wśród figur przydrożnych, wyobrażających inne postaci świętych, na pierwszym miejscu wskazać należy figury św. Jana Nepomucena. Czas obszedł się różnie z jego wizerunkami. Można wskazać, że w Braniewie przy kościele Krzyża Świętego figura zachowała się, we Fromborku figura jest uszkodzona, w Bisztynku niekompletna, a w Olsztynie została odtworzona w 1996 roku w miejsce utraconej. Jednostkowym przykładem innych figur jest figura św. Katarzyny Aleksandryjskiej, umieszczona na postumencie z wolut na podzamczu zamku biskupiego w Lidzbarku Warmińskim. Tak samo jednostkowe przykłady stanowią dwie figury św. Rozalii i św. Agaty, umieszczone na filarach, dawnej bramy miejskiej w Barczewie.

Bibliografia

Jasiński Janusz, Niezwykłe losy Bożejmęki z ul. Grunwaldzkiej w Olsztynie, „Posłaniec Warmiński”, 2003, nr 13.

Kopiczko Andrzej, Jeszcze o olsztyńskim Salvatorze, „Posłaniec Warmiński”, 1991, nr 9.

Kopiczko Andrzej, Kościoły i kaplice w Olsztynie, Olsztyn 2000.

Kopiczko Andrzej, J. Żołnierkiewicz, Dzieje kościoła i parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Olsztynie 1903-2003, Olsztyn 2003.

Kuprjaniuk Stanisław, Mała architektura sakralna na Warmii do 1945 roku ze szczególnym uwzględnieniem kapliczek, w druku.

Lewandowska Izabela, Tajemnicza figura z Pajtuńskiego Młyna, „Siedlisko. Dziedzictwo kulturowe i tożsamość społeczności na Ziemiach Zachodnich i Połnocnych”, 2008, nr 5.

Orłowicz Mieczysław, Ilustrowany przewodnik po Mazurach pruskich i Warmji z 85 ilustracjami w tekście, Lwów-Warszawa 1923.

Paszenda Jerzy, Święta Lipka, Olsztyn 1996.

Sanktuaria Archidiecezji Warmińskiej, red. J. Bosko i J. Wojtkowski, Olsztyn 2009.

Ulbrich Anton, Geschichte der Bildhauerkunst in Ostpreußen vom Ausgang des 16. bis in die 2. Hälfte des 19. Jahrhunderts, Bd. 1-2, Königsberg i. Pr. 1926-29.

Wakar Andrzej, Olsztyn dzieje miasta, Olsztyn 1997.

Wünsch Carl, Die Bau- und Kunsdenkmäler der Stadt Allenstein, Königsberg 1933.

Linki zewnętrzne

http://www.kapliczkiwarmii.republika.pl/