Linia kolejowa Kętrzyn - Węgorzewo: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 31: Linia 31:
 
'''Linia kolejowa Kętrzyn – Węgorzewo''' – linia uruchomiona w dniu 1 lipca 1907 r. na odcinku 33,3 km. Z tym też okresem należy wiązać powstanie większości zabudowy i infrastruktury kolejowej jej towarzyszącej. Linia kolejowa wpisana jest do rejestru zabytków.  
 
'''Linia kolejowa Kętrzyn – Węgorzewo''' – linia uruchomiona w dniu 1 lipca 1907 r. na odcinku 33,3 km. Z tym też okresem należy wiązać powstanie większości zabudowy i infrastruktury kolejowej jej towarzyszącej. Linia kolejowa wpisana jest do rejestru zabytków.  
 
<br/><br/>
 
<br/><br/>
==Kętrzyn i Węgorzewo==
+
==Historia==
[[Dworzec w Kętrzynie]] został wzniesiony w 1867 r. w związku z oddaniem do użytku połączenia kolejowego [[Królewiec]] – [[Bartoszyce]] - [[Korsze]] – [[Ełk]]. W 1898 r. uruchomiono ponadto kolejkę wąskotorową łączącą [[Kętrzyn]] z [[Mrągowo|Mrągowem]], [[Ryn|Rynem]] i [[Srokowo|Srokowem]]. W tym samym czasie połączenie kolejowe otrzymało Węgorzewo. Trasę kolejową Kętrzyn – Węgorzewo uruchomiono w 1907r.  
+
Dworzec w [[Kętrzyn|Kętrzynie]] został wzniesiony w 1867 r. w związku z oddaniem do użytku połączenia kolejowego [[Królewiec]] – [[Bartoszyce]] [[Korsze]] – [[Ełk]]. W 1898 r. uruchomiono ponadto kolejkę wąskotorową łączącą Kętrzyn z [[Mrągowo|Mrągowem]], [[Ryn|Rynem]] i [[Srokowo|Srokowem]]. W tym samym czasie połączenie kolejowe otrzymało Węgorzewo. Trasę kolejową Kętrzyn – Węgorzewo uruchomiono w 1907r.  
  
 
Znaczenie linii wzrosło w latach 1911–1914, gdy rozpoczęto budowę [[Kanał Mazurski|Kanału Mazurskiego]]. W tym okresie został wybudowany most kolejowy nad kanałem. Podczas pierwszej wojny światowej linia Kętrzyn – Węgorzewo nie została zniszczona, z wyjątkiem stacji Węgorzewo, gdzie zniszczeniu uległ most na [[Rzeka Węgorapa|Węgorapie]]. W latach 1917–1918 prowadzono rozbudowę trasy.
 
Znaczenie linii wzrosło w latach 1911–1914, gdy rozpoczęto budowę [[Kanał Mazurski|Kanału Mazurskiego]]. W tym okresie został wybudowany most kolejowy nad kanałem. Podczas pierwszej wojny światowej linia Kętrzyn – Węgorzewo nie została zniszczona, z wyjątkiem stacji Węgorzewo, gdzie zniszczeniu uległ most na [[Rzeka Węgorapa|Węgorapie]]. W latach 1917–1918 prowadzono rozbudowę trasy.
  
==Losy po 1945 r.==
+
===Losy linii kolejowej po 1945 r.===
 
Po drugiej wojnie światowej tory kolejowe na trasie Węgorzewo – Kętrzyn zostały zdemontowane na polecenie wojsk radzieckich. W kolejnych latach linia została odbudowana. W latach 1975 –1976 na całej trasie wymieniono nawierzchnię, układając podkłady betonowe i szyny. 30 maja 1992 r. z Węgorzewa do Kętrzyna odjechał ostatni planowy pociąg osobowy. W 2000 r. wstrzymano na trasie także ruch pociągów towarowych. Obecnie odbywają się tu przejazdy okazjonalne.  
 
Po drugiej wojnie światowej tory kolejowe na trasie Węgorzewo – Kętrzyn zostały zdemontowane na polecenie wojsk radzieckich. W kolejnych latach linia została odbudowana. W latach 1975 –1976 na całej trasie wymieniono nawierzchnię, układając podkłady betonowe i szyny. 30 maja 1992 r. z Węgorzewa do Kętrzyna odjechał ostatni planowy pociąg osobowy. W 2000 r. wstrzymano na trasie także ruch pociągów towarowych. Obecnie odbywają się tu przejazdy okazjonalne.  
  
Linia 42: Linia 42:
 
Na trasie znajdowały się przystanki w: Kętrzynie, [[Karolewo|Karolewie]], [[Czerniki|Czernikach]], [[Gierłoż|Gierłoży]], [[Parcz|Parczu]], [[Radzieje Węgorzewskie|Radziejach Węgorzewskich]], [[Kamionek Wielki|Kamionku Wielkim]], [[Przystań|Przystani]] i [[Węgorzewo|Węgorzewie]]. W połowie lat 30. XX w. uruchomiono kolejny, w pobliżu [[Jezioro Mój|jeziora Mój]], który miał ułatwić mieszkańcom Kętrzyna dotarcie do terenów rekreacyjnych nad jeziorem o tej samej nazwie. Większość z historycznych budynków kolejowych zachowało się do dziś.
 
Na trasie znajdowały się przystanki w: Kętrzynie, [[Karolewo|Karolewie]], [[Czerniki|Czernikach]], [[Gierłoż|Gierłoży]], [[Parcz|Parczu]], [[Radzieje Węgorzewskie|Radziejach Węgorzewskich]], [[Kamionek Wielki|Kamionku Wielkim]], [[Przystań|Przystani]] i [[Węgorzewo|Węgorzewie]]. W połowie lat 30. XX w. uruchomiono kolejny, w pobliżu [[Jezioro Mój|jeziora Mój]], który miał ułatwić mieszkańcom Kętrzyna dotarcie do terenów rekreacyjnych nad jeziorem o tej samej nazwie. Większość z historycznych budynków kolejowych zachowało się do dziś.
  
==Bunkry w sąsiedztwie==
 
 
Wzrost znaczenia trasy wiązał się z budową w latach 1940–1941 kwatery głównej Hitlera w [[Gierłoż|Gierłoży]] oraz tzw. kwater pobocznych, tj. kwatery wojsk lądowych w [[Mamerki|Mamerkach]] i kwatery polowej szefa kancelarii Rzeszy w pobliżu miejscowości Radzieje. Wzdłuż torów znajdowały się także schrony stanowiska dowodzenia w pobliżu miejscowości Przystań. Lokalizacja trasy w pobliżu bunkrów zwiększa jej atrakcyjność turystyczną.  
 
Wzrost znaczenia trasy wiązał się z budową w latach 1940–1941 kwatery głównej Hitlera w [[Gierłoż|Gierłoży]] oraz tzw. kwater pobocznych, tj. kwatery wojsk lądowych w [[Mamerki|Mamerkach]] i kwatery polowej szefa kancelarii Rzeszy w pobliżu miejscowości Radzieje. Wzdłuż torów znajdowały się także schrony stanowiska dowodzenia w pobliżu miejscowości Przystań. Lokalizacja trasy w pobliżu bunkrów zwiększa jej atrakcyjność turystyczną.  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==

Wersja z 20:00, 8 lut 2015

Kętrzyn

Dworzec w Kętrzynie
Dworzec w Kętrzynie
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat kętrzyński
Gmina Kętrzyn
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Kętrzyn
Kętrzyn
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Kętrzyn
Kętrzyn
Ziemia

{{#invoke:Koordynaty|szablon}}

Linia kolejowa Kętrzyn – Węgorzewo – linia uruchomiona w dniu 1 lipca 1907 r. na odcinku 33,3 km. Z tym też okresem należy wiązać powstanie większości zabudowy i infrastruktury kolejowej jej towarzyszącej. Linia kolejowa wpisana jest do rejestru zabytków.

Historia

Dworzec w Kętrzynie został wzniesiony w 1867 r. w związku z oddaniem do użytku połączenia kolejowego KrólewiecBartoszyceKorszeEłk. W 1898 r. uruchomiono ponadto kolejkę wąskotorową łączącą Kętrzyn z Mrągowem, Rynem i Srokowem. W tym samym czasie połączenie kolejowe otrzymało Węgorzewo. Trasę kolejową Kętrzyn – Węgorzewo uruchomiono w 1907r.

Znaczenie linii wzrosło w latach 1911–1914, gdy rozpoczęto budowę Kanału Mazurskiego. W tym okresie został wybudowany most kolejowy nad kanałem. Podczas pierwszej wojny światowej linia Kętrzyn – Węgorzewo nie została zniszczona, z wyjątkiem stacji Węgorzewo, gdzie zniszczeniu uległ most na Węgorapie. W latach 1917–1918 prowadzono rozbudowę trasy.

Losy linii kolejowej po 1945 r.

Po drugiej wojnie światowej tory kolejowe na trasie Węgorzewo – Kętrzyn zostały zdemontowane na polecenie wojsk radzieckich. W kolejnych latach linia została odbudowana. W latach 1975 –1976 na całej trasie wymieniono nawierzchnię, układając podkłady betonowe i szyny. 30 maja 1992 r. z Węgorzewa do Kętrzyna odjechał ostatni planowy pociąg osobowy. W 2000 r. wstrzymano na trasie także ruch pociągów towarowych. Obecnie odbywają się tu przejazdy okazjonalne.

Dworce i przystanki

Na trasie znajdowały się przystanki w: Kętrzynie, Karolewie, Czernikach, Gierłoży, Parczu, Radziejach Węgorzewskich, Kamionku Wielkim, Przystani i Węgorzewie. W połowie lat 30. XX w. uruchomiono kolejny, w pobliżu jeziora Mój, który miał ułatwić mieszkańcom Kętrzyna dotarcie do terenów rekreacyjnych nad jeziorem o tej samej nazwie. Większość z historycznych budynków kolejowych zachowało się do dziś.

Wzrost znaczenia trasy wiązał się z budową w latach 1940–1941 kwatery głównej Hitlera w Gierłoży oraz tzw. kwater pobocznych, tj. kwatery wojsk lądowych w Mamerkach i kwatery polowej szefa kancelarii Rzeszy w pobliżu miejscowości Radzieje. Wzdłuż torów znajdowały się także schrony stanowiska dowodzenia w pobliżu miejscowości Przystań. Lokalizacja trasy w pobliżu bunkrów zwiększa jej atrakcyjność turystyczną.

Zobacz też

Dworzec w Węgorzewie Informacja Turystyczna w Węgorzewie [08.02.2015]