Linia kolejowa Kętrzyn - Węgorzewo: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
 
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Linia kolejowa Kętrzyn - Węgorzewo'''została uruchomiono w dniu 1 lipca 1907r. na odcinku 33,3 km. Z tym też okresem należy wiązać powstanie większości zabudowy i infrastruktury kolejowej jej towarzyszącej.
+
{{Wieś infobox
 
+
|nazwa                = Linia kolejowa Kętrzyn Węgorzewo  
  
{{Wieś infobox
 
|nazwa                = Kętrzyn
 
 
  |herb wsi              =   
 
  |herb wsi              =   
 
  |flaga wsi            =   
 
  |flaga wsi            =   
Linia 9: Linia 7:
 
  |dopełniacz wsi        = Kętrzyna
 
  |dopełniacz wsi        = Kętrzyna
 
  |zdjęcie              = Kętrzyn - kolej K-W.jpg   
 
  |zdjęcie              = Kętrzyn - kolej K-W.jpg   
  |opis zdjęcia          = Dworzec w Kętrzynie
+
  |opis zdjęcia          = Dworzec w Kętrzynie.<br>Fot. Adam Płoski.
 
  |rodzaj miejscowości  =
 
  |rodzaj miejscowości  =
 
  |województwo          = warmińsko-mazurskie  
 
  |województwo          = warmińsko-mazurskie  
Linia 32: Linia 30:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
==Dworce i przystanki==
+
'''Linia kolejowa Kętrzyn – Węgorzewo''' – linia uruchomiona w dniu 1 lipca 1907 r. na odcinku 33,3 km. Z tym też okresem należy wiązać powstanie większości zabudowy i infrastruktury kolejowej jej towarzyszącej. Linia kolejowa wpisana jest do rejestru zabytków.
Na trasie znajdowały się przystanki w: Kętrzynie, Karolewie, Czernikach, Gierłoży, Parczu, Radziejach Węgorzewskich, Kamionku Wielkim, Przystani i Węgorzewie. W połowie lat 30 tych XX w. uruchomiono kolejny, w pobliżu jeziora Mój, który miał ułatwić mieszkańcom Kętrzyna dotarcie do terenów rekreacyjnych nad jeziorem o tej samej nazwie.  
+
<br/><br/>
 +
==Historia==
 +
Dworzec w [[Kętrzyn|Kętrzynie]] został wzniesiony w 1867 r. w związku z oddaniem do użytku połączenia kolejowego [[Królewiec]] – [[Bartoszyce]] – [[Korsze]] – [[Ełk]]. W 1898 r. uruchomiono ponadto kolejkę wąskotorową łączącą Kętrzyn z [[Mrągowo|Mrągowem]], [[Ryn|Rynem]] i [[Srokowo|Srokowem]]. W tym samym czasie połączenie kolejowe otrzymało Węgorzewo. Trasę kolejową Kętrzyn Węgorzewo uruchomiono w 1907r.  
  
==Kętrzyn i Węgorzewo==
+
Znaczenie linii wzrosło w latach 1911–1914, gdy rozpoczęto budowę [[Kanał Mazurski|Kanału Mazurskiego]]. W tym okresie został wybudowany most kolejowy nad kanałem. Podczas pierwszej wojny światowej linia Kętrzyn – Węgorzewo nie została zniszczona, z wyjątkiem stacji Węgorzewo, gdzie zniszczeniu uległ most na [[Rzeka Węgorapa|Węgorapie]]. W latach 1917–1918 prowadzono rozbudowę trasy.
Dworzec w Kętrzynie został wzniesiony w 1867r. w związku z oddaniem do użytku połączenia kolejowego Królewiec – Bartoszyce - Korsze – Ełk. Parowozownia i wieża ciśnień w Kętrzynie zostały oddane do użytku razem z uruchomieniem połączenia z Węgorzewem w 1907r. W 1898r. uruchomiono ponadto kolejkę wąskotorową łączącą Kętrzyn z Mrągowem, Rynem i Srokowem.
 
W tym samym czasie połączenie kolejowe otrzymało Węgorzewo, gdzie wybudowano zespół zabudowy dworca, w skład którego weszły m.in. wieże ciśnień, budynek dworca, budynki mieszkalne, parowozownia i inne.
 
Znaczenie linii Kętrzyn – Węgorzewo wzrosło w latach 1911 – 1914, gdy rozpoczęto budowę Kanału Mazurskiego. W tym okresie został wybudowany most kolejowy nad kanałem. Podczas pierwszej wojny światowej linia kolejowa Kętrzyn – Węgorzewo nie została zniszczona, z wyjątkiem stacji Węgorzewo, gdzie zniszczeniu uległ most na Węgorapie. W latach 1917 - 1918 prowadzono rozbudowę trasy.  
 
  
==Bunkry==
+
Kolejny wzrost znaczenia trasy wiązał się z budową w latach 1940–1941 kwatery głównej Hitlera w [[Gierłoż|Gierłoży]] oraz tzw. kwater pobocznych, tj. kwatery wojsk lądowych w [[Mamerki|Mamerkach]] i kwatery polowej szefa kancelarii Rzeszy w pobliżu miejscowości Radzieje. Wzdłuż torów znajdowały się także schrony stanowiska dowodzenia w pobliżu miejscowości Przystań. Lokalizacja trasy w pobliżu bunkrów zwiększa jej atrakcyjność turystyczną.
Wzrost znaczenia tej linii wiązał się z budową w latach 1940 – 1941 kwatery głównej Hitlera w Gierłoży oraz tzw. kwater pobocznych, tj. kwatery wojsk lądowych w Mamerkach i kwatery polowej szefa kancelarii Rzeszy w pobliżu miejscowości Radzieje. Wzdłuż torów znajdowały się także schrony stanowiska dowodzenia w pobliżu miejscowości Przystań. Ruch osobowy później zawieszono.  
+
===Losy linii kolejowej po 1945 r.===
 +
Po drugiej wojnie światowej tory kolejowe na trasie Węgorzewo – Kętrzyn zostały zdemontowane na polecenie wojsk radzieckich. W kolejnych latach linia została odbudowana. W latach 1975 –1976 na całej trasie wymieniono nawierzchnię, układając podkłady betonowe i szyny. 30 maja 1992 r. z Węgorzewa do Kętrzyna odjechał ostatni planowy pociąg osobowy. W 2000 r. wstrzymano na trasie także ruch pociągów towarowych. Obecnie odbywają się tu przejazdy okazjonalne.  
  
==Losy po 1945 r.==
+
==Dworce i przystanki==
Po drugiej wojnie światowej przejęcie linii kolejowych przez Polską administrację kolejową nastąpiło 15.08.1945r. Szyny kolejowe na trasie Węgorzewo – Kętrzyn zostały zdemontowane na polecenie wojsk radzieckich. W latach 1948 - 49 r. oraz w latach 50 – tych linia została odbudowana. W latach 1975 - 76 na całej trasie wymieniono nawierzchnię układając podkłady betonowe i szyny. 30 maja 1992r. z Węgorzewa do Kętrzyna odjechał ostatni planowy pociąg osobowy. W 2000r. wstrzymano na trasie także ruch pociągów towarowych. Obecnie odbywają się tu przejazdy okazjonalne. Podejmowane są działania zmierzające do uruchomienia regularnych połączeń o charakterze turystycznym. Linia kolejowa wpisana jest do rejestru zabytków.  
+
Na trasie znajdowały się przystanki w: Kętrzynie, [[Karolewo|Karolewie]], [[Czerniki|Czernikach]], [[Gierłoż|Gierłoży]], [[Parcz|Parczu]], [[Radzieje Węgorzewskie|Radziejach Węgorzewskich]], [[Kamionek Wielki|Kamionku Wielkim]], [[Przystań|Przystani]] i [[Węgorzewo|Węgorzewie]]. W połowie lat 30. XX w. uruchomiono kolejny, w pobliżu [[Jezioro Mój|jeziora Mój]], który miał ułatwić mieszkańcom Kętrzyna dotarcie do terenów rekreacyjnych nad jeziorem o tej samej nazwie. Większość z historycznych budynków kolejowych zachowało się do dziś.
 +
 +
==Zobacz też==
 +
[[Dworzec w Węgorzewie]] <br/>
 +
[http://www.it.ketrzyn.pl/linia-kolejowa-ketrzyn-wegorzewo/ Informacja Turystyczna w Węgorzewie] [08.02.2015]<br/>
  
==Zobacz też==
+
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Powiat kętrzyński]] [[Kategoria: Powiat węgorzewski]] [[Kategoria: 1801-1918]]
[[Dworzec w Węgorzewie]]
 
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: powiat kętrzyński]] [[Kategoria: powiat węgorzewski]]
 

Aktualna wersja na dzień 13:04, 16 mar 2015

Linia kolejowa Kętrzyn – Węgorzewo

Dworzec w Kętrzynie.Fot. Adam Płoski.
Dworzec w Kętrzynie.
Fot. Adam Płoski.
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat kętrzyński
Gmina Kętrzyn
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Linia kolejowa Kętrzyn – Węgorzewo
Linia kolejowa Kętrzyn – Węgorzewo
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Linia kolejowa Kętrzyn – Węgorzewo
Linia kolejowa Kętrzyn – Węgorzewo
Ziemia

{{#invoke:Koordynaty|szablon}}

Linia kolejowa Kętrzyn – Węgorzewo – linia uruchomiona w dniu 1 lipca 1907 r. na odcinku 33,3 km. Z tym też okresem należy wiązać powstanie większości zabudowy i infrastruktury kolejowej jej towarzyszącej. Linia kolejowa wpisana jest do rejestru zabytków.

Historia

Dworzec w Kętrzynie został wzniesiony w 1867 r. w związku z oddaniem do użytku połączenia kolejowego KrólewiecBartoszyceKorszeEłk. W 1898 r. uruchomiono ponadto kolejkę wąskotorową łączącą Kętrzyn z Mrągowem, Rynem i Srokowem. W tym samym czasie połączenie kolejowe otrzymało Węgorzewo. Trasę kolejową Kętrzyn – Węgorzewo uruchomiono w 1907r.

Znaczenie linii wzrosło w latach 1911–1914, gdy rozpoczęto budowę Kanału Mazurskiego. W tym okresie został wybudowany most kolejowy nad kanałem. Podczas pierwszej wojny światowej linia Kętrzyn – Węgorzewo nie została zniszczona, z wyjątkiem stacji Węgorzewo, gdzie zniszczeniu uległ most na Węgorapie. W latach 1917–1918 prowadzono rozbudowę trasy.

Kolejny wzrost znaczenia trasy wiązał się z budową w latach 1940–1941 kwatery głównej Hitlera w Gierłoży oraz tzw. kwater pobocznych, tj. kwatery wojsk lądowych w Mamerkach i kwatery polowej szefa kancelarii Rzeszy w pobliżu miejscowości Radzieje. Wzdłuż torów znajdowały się także schrony stanowiska dowodzenia w pobliżu miejscowości Przystań. Lokalizacja trasy w pobliżu bunkrów zwiększa jej atrakcyjność turystyczną.

Losy linii kolejowej po 1945 r.

Po drugiej wojnie światowej tory kolejowe na trasie Węgorzewo – Kętrzyn zostały zdemontowane na polecenie wojsk radzieckich. W kolejnych latach linia została odbudowana. W latach 1975 –1976 na całej trasie wymieniono nawierzchnię, układając podkłady betonowe i szyny. 30 maja 1992 r. z Węgorzewa do Kętrzyna odjechał ostatni planowy pociąg osobowy. W 2000 r. wstrzymano na trasie także ruch pociągów towarowych. Obecnie odbywają się tu przejazdy okazjonalne.

Dworce i przystanki

Na trasie znajdowały się przystanki w: Kętrzynie, Karolewie, Czernikach, Gierłoży, Parczu, Radziejach Węgorzewskich, Kamionku Wielkim, Przystani i Węgorzewie. W połowie lat 30. XX w. uruchomiono kolejny, w pobliżu jeziora Mój, który miał ułatwić mieszkańcom Kętrzyna dotarcie do terenów rekreacyjnych nad jeziorem o tej samej nazwie. Większość z historycznych budynków kolejowych zachowało się do dziś.

Zobacz też

Dworzec w Węgorzewie
Informacja Turystyczna w Węgorzewie [08.02.2015]