Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Charakterystyka)
Linia 14: Linia 14:
  
 
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI ‘’Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej’’ zaliczono 26 gmin podregionu ełckiego (rys. 1), tj.:  
 
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI ‘’Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej’’ zaliczono 26 gmin podregionu ełckiego (rys. 1), tj.:  
*gmina wiejska [[gmina Banie Mazurskie|Banie Mazurskie]],
+
*gmina wiejska [[Banie Mazurskie (gmina wiejska)|Banie Mazurskie]],
*gmina wiejska [[gmina Barciany|Barciany]],
+
*gmina wiejska [[Barciany (gmina wiejska)|Barciany]],
*gmina miejsko-wiejska [[gmina Biała Piska|Biała Piska]],
+
*gmina miejsko-wiejska [[Biała Piska (gmina miejsko-wiejska)|Biała Piska]],
*gmina wiejska [[gmina Budry|Budry]],
+
*gmina wiejska [[Budry (gmina wiejska)|Budry]],
*gmina wiejska [[gmina Dubeninki|Dubeninki]],
+
*gmina wiejska [[Dubeninki (gmina wiejska)|Dubeninki]],
*gmina miejska [[miasto Ełk|Ełk]],
+
*gmina miejska [[Ełk]],
*gmina wiejska [[gmina Ełk|Ełk]],
+
*gmina wiejska [[Ełk]],
*gmina miejska [[miasto Giżycko|Giżycko]],
+
*gmina miejska [[Giżycko]],
*gmina wiejska [[gmina Giżycko|Giżycko]],
+
*gmina wiejska [[Giżycko (gmina wiejska)|Giżycko]],
*gmina miejsko-wiejska [[gmina Gołdap|Gołdap]],
+
*gmina miejsko-wiejska [[Gołdap (gmina miejsko-wiejska)|Gołdap]],
*gmina wiejska [[gmina Kalinowo|Kalinowo]],
+
*gmina wiejska [[Kalinowo (gmina wiejska)|Kalinowo]],
*gmina wiejska [[gmina Kowale Oleckie|Kowale Oleckie]],
+
*gmina wiejska [[Kowale Oleckie (gmina wiejska)|Kowale Oleckie]],
 
*gmina wiejska [[gmina Kruklanki|Kruklanki]],
 
*gmina wiejska [[gmina Kruklanki|Kruklanki]],
*gmina wiejska [[gmina Miłki|Miłki]],
+
*gmina wiejska [[Miłki (gmina wiejska)|Miłki]],
*gmina miejsko-wiejska [[gmina Olecko|Olecko]],
+
*gmina miejsko-wiejska [[Olecko (gmina miejsko-wiejska)|Olecko]],
*gmina miejsko-wiejska [[gmina Orzysz|Orzysz]],
+
*gmina miejsko-wiejska [[Orzysz (gmina wiejska)|Orzysz]],
*gmina miejsko-wiejska [[gmina Pisz|Pisz]],
+
*gmina miejsko-wiejska [[Pisz (gmina wiejska)|Pisz]],
*gmina wiejska [[gmina Pozezdrze|Pozezdrze]],
+
*gmina wiejska [[Pozezdrze (gmina wiejska)|Pozezdrze]],
*gmina wiejska [[gmina Prostki|Prostki]],
+
*gmina wiejska [[Prostki (gmina wiejska)|Prostki]],
*gmina miejsko-wiejska [[gmina Ruciane-Nida|Ruciane-Nida]],
+
*gmina miejsko-wiejska [[Ruciane-Nida (gmina miejsko-wiejska)|Ruciane-Nida]],
*gmina wiejska [[gmina Srokowo|Srokowo]],
+
*gmina wiejska [[Srokowo (gmina wiejska)|Srokowo]],
*gmina wiejska [[gmina Stare Juchy|Stare Juchy]],
+
*gmina wiejska [[Stare Juchy (gmina wiejska)|Stare Juchy]],
*gmina wiejska [[gmina Świętajno|Świętajno]],
+
*gmina wiejska [[Świętajno (gmina wiejska)|Świętajno]],
*gmina miejsko-wiejska [[gmina Węgorzewo|Węgorzewo]],
+
*gmina miejsko-wiejska [[Węgorzewo (gmina miejsko-wiejska)|Węgorzewo]],
*gmina wiejska [[gmina Wieliczki|Wieliczki]],
+
*gmina wiejska [[Wieliczki (gmina wiejska)|Wieliczki]],
*gmina wiejska [[gmina Wydminy|Wydminy]].
+
*gmina wiejska [[Wydminy (gmina wiejska)|Wydminy]].
  
  
Linia 79: Linia 79:
 
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025''] [28.04.2014]
 
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025''] [28.04.2014]
 
<br/>
 
<br/>
[[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Rozwój regionalny]][[Kategoria: Obszary strategicznej interwencji]]<br />
+
[[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Dokumenty strategiczne]][[Kategoria: Pozostałe kategorie ekonomiczne]]<br />

Wersja z 12:20, 4 lip 2014

Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej – jeden z obszarów strategicznej interwencji woj. warmińsko-mazurskiego. Składa się z 26 gmin oddalonych od miasta wojewódzkiego o więcej niż 90 min. jazdy samochodem.



Wprowadzenie

Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI), które zostały zidentyfikowane podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.

Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.

Podstawowym kryterium wyznaczenia OSI Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej była dostępność czasowa (drogowa) do miasta wojewódzkiego – przyjęto, że szczególnie zła sytuacja występuje w przypadku gmin oddalonych o ponad 90 m.in. jazdy samochodem.

Lokalizacja

Na podstawie przyjętego kryterium do OSI ‘’Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej’’ zaliczono 26 gmin podregionu ełckiego (rys. 1), tj.:


Rys. 1. OSI Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej

Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej.jpg

Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa.

Charakterystyka

Na obszarze OSI Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej mieszka ok. 20% ludności województwa. Wszystkie wartości wskaźników gospodarczych są tu niższe od potencjału ludnościowego. W szczególności dotyczy to aktywności inwestorów zagranicznych, którzy wśród najważniejszych czynników lokalizacji wymieniają właśnie dostępność komunikacyjną. Aktywność mieszkańców w zakresie zakładania nowych firm kształtuje się także poniżej średniej wojewódzkiej. Sytuację na rynku pracy można określić jako trudną (relatywnie mało miejsc pracy i wysokie bezrobocie). Obszar ten jest jednak chętnie odwiedzany ze względu na organizowane imprezy, choć niska jest liczba udzielonych noclegów. gminy podregionu ełckiego zgromadziły w swoich budżetach relatywnie niewiele środków unijnych (również w przeliczeniu na mieszkańca średnia jest niższa od średniej wojewódzkiej).

Do atutów OSI Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej zaliczyć można:

  • potencjał rozwojowy Ełku,
  • dobrze rozwinięte funkcje turystyczne w większości gmin,
  • wysoką aktywność społeczną (udział w imprezach).

Wśród słabości OSI Obszary o ekstremalnie niskiej dostępności komunikacyjnej wskazać należy:

  • zmniejszającą się liczbę ludności, głównie na skutek migracji (poza kilkoma gminami),
  • trudności na rynku pracy, w tym niekorzystne zmiany w liczbie pracujących,
  • niską przedsiębiorczość i aktywność podmiotów prywatnych,
  • ogólnie niską zamożność (z wyjątkiem trzech gmin),
  • ogólnie niski odsetek pracujących w usługach rynkowych,
  • słaby rynek budownictwa mieszkaniowego (z wyjątkiem kilku gmin),
  • niską atrakcyjność inwestycyjną,
  • ogólnie niską konkurencyjność w skali województwa,
  • relatywnie mało osób z wykształceniem wyższym,
  • wysoki udział obszarów prawnie chronionych,
  • bardzo zróżnicowany wskaźnik korzystających z noclegów,
  • bardzo zróżnicowany wskaźnik wartości środków z UE w budżetach gmin,
  • bardzo zróżnicowaną jakość stron www z punktu widzenia gospodarki i turystyki.

Bibliografia

Konkurencyjność Warmii i Mazur - diagnoza problemowa [28.04.2014]

Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025 [28.04.2014]