Mosty kolejowe w Stańczykach: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | |||
− | |||
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
|nazwa = Stańczyki | |nazwa = Stańczyki | ||
Linia 31: | Linia 29: | ||
|www = | |www = | ||
}} | }} | ||
+ | '''Mosty kolejowe w Stańczykach''' - mosty pochodzące z początków XX w., znajdujące się w [[Stańczyki|Stańczykach]] w [[Dubeninki [[Dubeninki (gmina wiejska)|gminie Dubeninki]], jedne z najciekawszych konstrukcji mostowych na terenie [[województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko–mazurskiego zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. Jedne z najwyższych mostów w Polsce. | ||
+ | <br/><br/> | ||
+ | ==Opis== | ||
+ | Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty to bliźniacze konstrukcje, które zostały wzniesione w latach 1912-1918 nad doliną niewielkiej rzeki [[Rzeka Błędzianka|Błędzianki]]. Mosty kolejowe w Stańczykach zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce: ich wysokość sięga 36 m, a długość wynosi 178 m. Trzy środkowe przęsła mają rozpiętość w świetle 28 m, skrajne po 24 m. | ||
+ | |||
==Historia== | ==Historia== | ||
− | + | Mosty powstały w związku z budową i uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie [[Gołdap]] - [[Dubeninki]] - Żytkiejmy (1927 r.). Linia ta biegła wzdłuż granicy z Rosją. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, natomiast na drugim z mostów (południowym) nigdy nie położono torów. Realizując inwestycję budowy mostów, wybrano najtańszy projekt, zgodnie z którym mosty wzniesiono z żelbetu. | |
− | |||
− | |||
− | W | + | W 1945 r. Armia Czerwona, podobnie jak w przypadku wielu innych linii kolejowych na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurskiego, zdemontowała tory. Linia kolejowa przestała tym samym istnieć; nigdy nie wznowiono ponownie na trasie ruchu pociągów. Mosty przejęły Polskie Koleje Państwowe, które przekazały oba obiekty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (ob. Agencja Nieruchomości Rolnych). W 2003 r. mosty zostały sprzedane osobie prywatnej. |
+ | W 1979 r. [[Wojewódzki Konserwator Zabytków w Olsztynie]] wpisał oba mosty do rejestru zabytków | ||
==Ciekawostki== | ==Ciekawostki== | ||
− | + | Na trasie tej samej linii kolejowej, na której znajdują się mosty w Stańczykach, istnieją także interesujące architektonicznie mosty i wiadukty kolejowe w Kiepojciach nad [[Rzeka Bludzia|rzeką Bludzią) i w [[Galwiecie|Galwieciach]] nad [[Rzeka Jarka|rzeką Jarką]]. | |
− | |||
− | Na trasie tej samej linii kolejowej, na której znajdują się mosty w Stańczykach istnieją także interesujące architektonicznie mosty i wiadukty kolejowe w Kiepojciach | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | [http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_w_Sta%C5%84czykach pl.wikipedia.org, mosty w Stańczykach] [09.02.2015]<br/> | ||
+ | [http://mazury.info.pl/stanczyki/ mazury.info.pl] [09.02.2015]<br/> | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
− | B. Rams, Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach, | + | B. Rams, ''Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach'', "Borussia" 2008, nr 42, s. 177-184.<br/> |
− | |||
− | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: | + | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: 1801-1918]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Dubeninki (gmina wiejska)]] [[Kategoria: Powiat gołdapski]] |
Wersja z 10:29, 9 lut 2015
Stańczyki | |
| |
Mosty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | gołdapski |
Gmina | Dubeninki |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Mosty kolejowe w Stańczykach - mosty pochodzące z początków XX w., znajdujące się w Stańczykach w [[Dubeninki gminie Dubeninki, jedne z najciekawszych konstrukcji mostowych na terenie [[województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko–mazurskiego zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. Jedne z najwyższych mostów w Polsce.
Spis treści
Opis
Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty to bliźniacze konstrukcje, które zostały wzniesione w latach 1912-1918 nad doliną niewielkiej rzeki Błędzianki. Mosty kolejowe w Stańczykach zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce: ich wysokość sięga 36 m, a długość wynosi 178 m. Trzy środkowe przęsła mają rozpiętość w świetle 28 m, skrajne po 24 m.
Historia
Mosty powstały w związku z budową i uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie Gołdap - Dubeninki - Żytkiejmy (1927 r.). Linia ta biegła wzdłuż granicy z Rosją. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, natomiast na drugim z mostów (południowym) nigdy nie położono torów. Realizując inwestycję budowy mostów, wybrano najtańszy projekt, zgodnie z którym mosty wzniesiono z żelbetu.
W 1945 r. Armia Czerwona, podobnie jak w przypadku wielu innych linii kolejowych na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurskiego, zdemontowała tory. Linia kolejowa przestała tym samym istnieć; nigdy nie wznowiono ponownie na trasie ruchu pociągów. Mosty przejęły Polskie Koleje Państwowe, które przekazały oba obiekty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (ob. Agencja Nieruchomości Rolnych). W 2003 r. mosty zostały sprzedane osobie prywatnej.
W 1979 r. Wojewódzki Konserwator Zabytków w Olsztynie wpisał oba mosty do rejestru zabytków
Ciekawostki
Na trasie tej samej linii kolejowej, na której znajdują się mosty w Stańczykach, istnieją także interesujące architektonicznie mosty i wiadukty kolejowe w Kiepojciach nad [[Rzeka Bludzia|rzeką Bludzią) i w Galwieciach nad rzeką Jarką.
Zobacz też
pl.wikipedia.org, mosty w Stańczykach [09.02.2015]
mazury.info.pl [09.02.2015]
Bibliografia
B. Rams, Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach, "Borussia" 2008, nr 42, s. 177-184.