Mosty kolejowe w Stańczykach: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
Linia 29: Linia 29:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
'''Mosty kolejowe w Stańczykach''' - mosty pochodzące z początków XX w., znajdujące się w [[Stańczyki|Stańczykach]] w [[Dubeninki [[Dubeninki (gmina wiejska)|gminie Dubeninki]], jedne z najciekawszych konstrukcji mostowych na terenie [[województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko–mazurskiego zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. Jedne z najwyższych mostów w Polsce.
+
'''Mosty kolejowe w Stańczykach''' – wiadukty kolejowe pochodzące z początków XX w., znajdujące się w [[Stańczyki|Stańczykach]] w [[Dubeninki (gmina wiejska)|gminie Dubeninki]]. Jedne z najciekawszych konstrukcji mostowych na terenie [[województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko–mazurskiego]] zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. Jedne z najwyższych mostów w Polsce.
 
<br/><br/>
 
<br/><br/>
 
==Opis==
 
==Opis==
Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty to bliźniacze konstrukcje, które zostały wzniesione w latach 1912-1918 nad doliną niewielkiej rzeki [[Rzeka Błędzianka|Błędzianki]]. Mosty kolejowe w Stańczykach zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce: ich wysokość sięga 36 m, a długość wynosi 178 m. Trzy środkowe przęsła mają rozpiętość w świetle 28 m, skrajne po 24 m.  
+
Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty to bliźniacze konstrukcje, które zostały wzniesione w latach 1912–1918 nad doliną niewielkiej rzeki [[Rzeka Błędzianka|Błędzianki]]. Mosty kolejowe w Stańczykach zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce: ich wysokość sięga 36 m, a długość wynosi 178 m. Trzy środkowe przęsła mają rozpiętość w świetle 28 m, skrajne po 24 m.  
  
 
==Historia==
 
==Historia==
Mosty powstały w związku z budową i uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie [[Gołdap]] - [[Dubeninki]] - Żytkiejmy (1927 r.). Linia ta biegła wzdłuż granicy z Rosją. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, natomiast na drugim z mostów (południowym) nigdy nie położono torów. Realizując inwestycję budowy mostów, wybrano najtańszy projekt, zgodnie z którym mosty wzniesiono z żelbetu.
+
Mosty powstały w związku z budową i uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie [[Gołdap]] [[Dubeninki]] Żytkiejmy (1927 r.). Linia ta biegła wzdłuż granicy z Rosją. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, natomiast na drugim z mostów (południowym) nigdy nie położono torów. Realizując inwestycję budowy mostów, wybrano najtańszy projekt, zgodnie z którym mosty wzniesiono z żelbetu.
  
 
W 1945 r. Armia Czerwona, podobnie jak w przypadku wielu innych linii kolejowych na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurskiego, zdemontowała tory. Linia kolejowa przestała tym samym istnieć; nigdy nie wznowiono ponownie na trasie ruchu pociągów. Mosty przejęły Polskie Koleje Państwowe, które przekazały oba obiekty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (ob. Agencja Nieruchomości Rolnych). W 2003 r. mosty zostały sprzedane osobie prywatnej.  
 
W 1945 r. Armia Czerwona, podobnie jak w przypadku wielu innych linii kolejowych na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurskiego, zdemontowała tory. Linia kolejowa przestała tym samym istnieć; nigdy nie wznowiono ponownie na trasie ruchu pociągów. Mosty przejęły Polskie Koleje Państwowe, które przekazały oba obiekty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (ob. Agencja Nieruchomości Rolnych). W 2003 r. mosty zostały sprzedane osobie prywatnej.  

Wersja z 10:31, 9 lut 2015

Stańczyki

Mosty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki
Mosty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat gołdapski
Gmina Dubeninki
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Stańczyki
Stańczyki
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Stańczyki
Stańczyki
Ziemia

{{#invoke:Koordynaty|szablon}}

Mosty kolejowe w Stańczykach – wiadukty kolejowe pochodzące z początków XX w., znajdujące się w Stańczykach w gminie Dubeninki. Jedne z najciekawszych konstrukcji mostowych na terenie województwa warmińsko–mazurskiego zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. Jedne z najwyższych mostów w Polsce.

Opis

Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty to bliźniacze konstrukcje, które zostały wzniesione w latach 1912–1918 nad doliną niewielkiej rzeki Błędzianki. Mosty kolejowe w Stańczykach zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce: ich wysokość sięga 36 m, a długość wynosi 178 m. Trzy środkowe przęsła mają rozpiętość w świetle 28 m, skrajne po 24 m.

Historia

Mosty powstały w związku z budową i uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie GołdapDubeninki – Żytkiejmy (1927 r.). Linia ta biegła wzdłuż granicy z Rosją. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, natomiast na drugim z mostów (południowym) nigdy nie położono torów. Realizując inwestycję budowy mostów, wybrano najtańszy projekt, zgodnie z którym mosty wzniesiono z żelbetu.

W 1945 r. Armia Czerwona, podobnie jak w przypadku wielu innych linii kolejowych na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurskiego, zdemontowała tory. Linia kolejowa przestała tym samym istnieć; nigdy nie wznowiono ponownie na trasie ruchu pociągów. Mosty przejęły Polskie Koleje Państwowe, które przekazały oba obiekty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (ob. Agencja Nieruchomości Rolnych). W 2003 r. mosty zostały sprzedane osobie prywatnej.

W 1979 r. Wojewódzki Konserwator Zabytków w Olsztynie wpisał oba mosty do rejestru zabytków

Ciekawostki

Na trasie tej samej linii kolejowej, na której znajdują się mosty w Stańczykach, istnieją także interesujące architektonicznie mosty i wiadukty kolejowe w Kiepojciach nad [[Rzeka Bludzia|rzeką Bludzią) i w Galwieciach nad rzeką Jarką.

Zobacz też

pl.wikipedia.org, mosty w Stańczykach [09.02.2015]
mazury.info.pl [09.02.2015]

Bibliografia

B. Rams, Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach, "Borussia" 2008, nr 42, s. 177-184.