Mosty kolejowe w Stańczykach: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja zweryfikowana] | [wersja zweryfikowana] |
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Wieś infobox | {{Wieś infobox | ||
− | |nazwa = | + | |nazwa = Wiadukty kolejowe w Stańczykach |
|herb wsi = | |herb wsi = | ||
|flaga wsi = | |flaga wsi = | ||
Linia 50: | Linia 50: | ||
B. Rams, ''Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach'', "Borussia" 2008, nr 42, s. 177-184.<br/> | B. Rams, ''Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach'', "Borussia" 2008, nr 42, s. 177-184.<br/> | ||
− | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: 1801-1918]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Dubeninki (gmina wiejska)]] [[Kategoria: Powiat gołdapski]] | + | [[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: 1801-1918]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Dubeninki (gmina wiejska)]] [[Kategoria: Powiat gołdapski]] [[Kategoria: Inne obiekty architektury]] |
Wersja z 12:12, 10 lut 2015
Wiadukty kolejowe w Stańczykach | |
| |
Mosty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki
| |
Państwo | Polska |
Województwo | warmińsko-mazurskie |
Powiat | gołdapski |
Gmina | Dubeninki |
{{#invoke:Koordynaty|szablon}} |
Mosty kolejowe w Stańczykach – wiadukty kolejowe pochodzące z początków XX w., znajdujące się w Stańczykach w gminie Dubeninki. Jedne z najciekawszych konstrukcji mostowych na terenie województwa warmińsko–mazurskiego zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. Jedne z najwyższych mostów w Polsce.
Spis treści
Opis
Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty to bliźniacze konstrukcje, które zostały wzniesione w latach 1912–1918 nad doliną niewielkiej rzeki Błędzianki. Mosty kolejowe w Stańczykach zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce: ich wysokość sięga 36 m, a długość wynosi 178 m. Trzy środkowe przęsła mają rozpiętość w świetle 28 m, skrajne po 24 m.
Historia
Mosty powstały w związku z budową i uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie Gołdap – Dubeninki – Żytkiejmy (1927 r.). Linia ta biegła wzdłuż granicy z Rosją. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, natomiast na drugim z mostów (południowym) nigdy nie położono torów. Realizując inwestycję budowy mostów, wybrano najtańszy projekt, zgodnie z którym mosty wzniesiono z żelbetu.
W 1945 r. Armia Czerwona, podobnie jak w przypadku wielu innych linii kolejowych na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurskiego, zdemontowała tory. Linia kolejowa przestała tym samym istnieć; nigdy nie wznowiono ponownie na trasie ruchu pociągów. Mosty przejęły Polskie Koleje Państwowe, które przekazały oba obiekty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (ob. Agencja Nieruchomości Rolnych). W 2003 r. mosty zostały sprzedane osobie prywatnej.
W 1979 r. Wojewódzki Konserwator Zabytków w Olsztynie wpisał oba mosty do rejestru zabytków
Ciekawostki
Na trasie tej samej linii kolejowej, na której znajdują się mosty w Stańczykach, istnieją także interesujące architektonicznie mosty i wiadukty kolejowe w Kiepojciach nad [[Rzeka Bludzia|rzeką Bludzią) i w Galwieciach nad rzeką Jarką.
Zobacz też
pl.wikipedia.org, mosty w Stańczykach [09.02.2015]
mazury.info.pl [09.02.2015]
Bibliografia
B. Rams, Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach, "Borussia" 2008, nr 42, s. 177-184.