Mosty kolejowe w Stańczykach: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
Linia 1: Linia 1:
'''Mosty kolejowe w Stańczykach''' [[Dubeninki (gmina wiejska)|gm. Dubeninki]] to jedne z najciekawszych konstrukcji mostowych na terenie województwa warmińsko – mazurskiego, zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. Są to jedne z najwyższych mostów w Polsce.
 
 
 
{{Wieś infobox
 
{{Wieś infobox
 
  |nazwa                = Stańczyki
 
  |nazwa                = Stańczyki
Linia 31: Linia 29:
 
  |www                  =
 
  |www                  =
 
}}
 
}}
 +
'''Mosty kolejowe w Stańczykach''' - mosty pochodzące z początków XX w., znajdujące się w [[Stańczyki|Stańczykach]] w [[Dubeninki [[Dubeninki (gmina wiejska)|gminie Dubeninki]], jedne z najciekawszych konstrukcji mostowych na terenie [[województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko–mazurskiego zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. Jedne z najwyższych mostów w Polsce.
 +
<br/><br/>
 +
==Opis==
 +
Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty to bliźniacze konstrukcje, które zostały wzniesione w latach 1912-1918 nad doliną niewielkiej rzeki [[Rzeka Błędzianka|Błędzianki]]. Mosty kolejowe w Stańczykach zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce: ich wysokość sięga 36 m, a długość wynosi 178 m. Trzy środkowe przęsła mają rozpiętość w świetle 28 m, skrajne po 24 m.
 +
 
==Historia==
 
==Historia==
Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty to bliźniacze konstrukcje, zostały wzniesione w latach 1912-1918 nad doliną niewielkiej rzeki Błędzianki. Mosty powstały w związku z budową i uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie Gołdap-Dubeninki-Żytkiejmy (1927 r.). Linia ta biegła wzdłuż granicy z Rosją. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, natomiast na drugim z mostów (południowym) nigdy nie położono torów. Realizując inwestycję budowy mostów wybrano najtańszy projekt, zgodnie z którym mosty wzniesiono z żelbetu.
+
Mosty powstały w związku z budową i uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie [[Gołdap]] - [[Dubeninki]] - Żytkiejmy (1927 r.). Linia ta biegła wzdłuż granicy z Rosją. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, natomiast na drugim z mostów (południowym) nigdy nie położono torów. Realizując inwestycję budowy mostów, wybrano najtańszy projekt, zgodnie z którym mosty wzniesiono z żelbetu.
  
W 1945 r. Armia Czerwona, podobnie jak w przypadku wielu innych linii kolejowych na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurkiego, zdemontowała tory. Linia kolejowa przestała tym samym istnieć; nigdy nie wznowiono ponownie na trasie ruchu pociągów. Mosty przejęły Polskie Koleje Państwowe, które przekazały oba obiekty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (ob. Agencja Nieruchomości Rolnych). W 2003 r. mosty zostały sprzedane osobie prywatnej.  
+
W 1945 r. Armia Czerwona, podobnie jak w przypadku wielu innych linii kolejowych na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurskiego, zdemontowała tory. Linia kolejowa przestała tym samym istnieć; nigdy nie wznowiono ponownie na trasie ruchu pociągów. Mosty przejęły Polskie Koleje Państwowe, które przekazały oba obiekty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (ob. Agencja Nieruchomości Rolnych). W 2003 r. mosty zostały sprzedane osobie prywatnej.  
 
+
W 1979 r. Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał oba mosty do rejestru zabytków
+
  
 +
W 1979 r. [[Wojewódzki Konserwator Zabytków w Olsztynie]] wpisał oba mosty do rejestru zabytków
  
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
Mosty kolejowe w Stańczykach zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce: ich wysokość sięga 36 m, a długość wynosi 178 m. Trzy środkowe przęsła mają rozpiętość w świetle 28 m, skrajne po 24 m.
+
Na trasie tej samej linii kolejowej, na której znajdują się mosty w Stańczykach, istnieją także interesujące architektonicznie mosty i wiadukty kolejowe w Kiepojciach nad [[Rzeka Bludzia|rzeką Bludzią) i w [[Galwiecie|Galwieciach]] nad [[Rzeka Jarka|rzeką Jarką]].
 
+
Na trasie tej samej linii kolejowej, na której znajdują się mosty w Stańczykach istnieją także interesujące architektonicznie mosty i wiadukty kolejowe w Kiepojciach (nad rzeka Bludzią) i Galwieciach (nad rzeką Jarką).
+
 
+
==Zobacz także==
+
http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_w_Sta%C5%84czykach
+
http://mazury.info.pl/stanczyki/
+
  
 +
==Zobacz też==
 +
[http://pl.wikipedia.org/wiki/Mosty_w_Sta%C5%84czykach pl.wikipedia.org, mosty w Stańczykach] [09.02.2015]<br/>
 +
[http://mazury.info.pl/stanczyki/ mazury.info.pl] [09.02.2015]<br/>
 
==Bibliografia==
 
==Bibliografia==
B. Rams, Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach, „Borussia” 2008, nr 42, s. 177-184.
+
B. Rams, ''Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach'', "Borussia" 2008, nr 42, s. 177-184.<br/>
 
+
  
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: Zabytki]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: gmina Dubeninki]] [[Kategoria: powiat gołdapski]]
+
[[Kategoria: Turystyka]] [[Kategoria: 1801-1918]] [[Kategoria: Zabytki techniki]] [[Kategoria: Dubeninki (gmina wiejska)]] [[Kategoria: Powiat gołdapski]]

Wersja z 11:29, 9 lut 2015

Stańczyki

Mosty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki
Mosty kolejowe w Stańczkach gm. Dubeninki
Państwo  Polska
Województwo warmińsko-mazurskie
Powiat gołdapski
Gmina Dubeninki
Położenie na mapie województwa warmińsko-mazurskiego
Mapa lokalizacyjna województwa warmińsko-mazurskiego
Stańczyki
Stańczyki
Położenie na mapie Polski
Mapa lokalizacyjna Polski
Stańczyki
Stańczyki
Ziemia

Nieprawidłowe parametry: {{{{współrzędne}}}|type:city }

Mosty kolejowe w Stańczykach - mosty pochodzące z początków XX w., znajdujące się w Stańczykach w [[Dubeninki gminie Dubeninki, jedne z najciekawszych konstrukcji mostowych na terenie [[województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko–mazurskiego zarówno pod względem architektonicznym, jak i krajobrazowym. Jedne z najwyższych mostów w Polsce.

Opis

Dwa pięcioprzęsłowe, imponujących rozmiarów mosty to bliźniacze konstrukcje, które zostały wzniesione w latach 1912-1918 nad doliną niewielkiej rzeki Błędzianki. Mosty kolejowe w Stańczykach zaliczają się do najwyższych mostów w Polsce: ich wysokość sięga 36 m, a długość wynosi 178 m. Trzy środkowe przęsła mają rozpiętość w świetle 28 m, skrajne po 24 m.

Historia

Mosty powstały w związku z budową i uruchomieniem połączenia kolejowego na trasie Gołdap - Dubeninki - Żytkiejmy (1927 r.). Linia ta biegła wzdłuż granicy z Rosją. Od 1927 r. po moście północnym kursowały pociągi, natomiast na drugim z mostów (południowym) nigdy nie położono torów. Realizując inwestycję budowy mostów, wybrano najtańszy projekt, zgodnie z którym mosty wzniesiono z żelbetu.

W 1945 r. Armia Czerwona, podobnie jak w przypadku wielu innych linii kolejowych na terenie obecnego województwa warmińsko-mazurskiego, zdemontowała tory. Linia kolejowa przestała tym samym istnieć; nigdy nie wznowiono ponownie na trasie ruchu pociągów. Mosty przejęły Polskie Koleje Państwowe, które przekazały oba obiekty Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (ob. Agencja Nieruchomości Rolnych). W 2003 r. mosty zostały sprzedane osobie prywatnej.

W 1979 r. Wojewódzki Konserwator Zabytków w Olsztynie wpisał oba mosty do rejestru zabytków

Ciekawostki

Na trasie tej samej linii kolejowej, na której znajdują się mosty w Stańczykach, istnieją także interesujące architektonicznie mosty i wiadukty kolejowe w Kiepojciach nad [[Rzeka Bludzia|rzeką Bludzią) i w Galwieciach nad rzeką Jarką.

Zobacz też

pl.wikipedia.org, mosty w Stańczykach [09.02.2015]
mazury.info.pl [09.02.2015]

Bibliografia

B. Rams, Opowieść o niepotrzebnych mostach w Stańczykach, "Borussia" 2008, nr 42, s. 177-184.