Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja nieprzejrzana]
(Lokalizacja)
(Lokalizacja)
Linia 54: Linia 54:
 
*gmina wiejska [[Wilczęta (gmina wiejska)|Wilczęta]]
 
*gmina wiejska [[Wilczęta (gmina wiejska)|Wilczęta]]
  
'''Rys. 1. OSI Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej'''
+
'''Rys. 1. OSI "Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej"'''
  
 
[[Plik:Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej.jpg]]
 
[[Plik:Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej.jpg]]

Wersja z 10:41, 9 lip 2014

Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 40 gmin o najniższym (w skali regionu) potencjale rozwojowym.

Wprowadzenie

Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej są jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.

Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.

Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania potencjału rozwojowego gmin województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności Warmii i Mazur.

Lokalizacja

Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej" zaliczono 40 gmin (rys. 1), tj.:

Rys. 1. OSI "Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej"

Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej.jpg

Źródło: [Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]].

Charakterystyka

Charakteryzowany obszar zamieszkuje ok. 16% ogółu ludności województwa. Charakteryzuje się on bardzo dużymi problemami na rynku pracy, które wynikają m.in. z niskiej przedsiębiorczości oraz niewielkiej atrakcyjności inwestycyjnej. Ponadto, występuje słabe nasycenie organizacjami pozarządowymi i mała aktywność mieszkańców w różnych imprezach. Czasy dojazdów do ośrodków powiatowych, Olsztyna i Warszawy są dosyć wyrównane i nie odbiegają znacząco od średnich dla ośrodków subregionalnych (z wyjątkiem dłuższych czasów dojazdów do miasta powiatowego).

Do atutów OSI zaliczyć można:

  • wysoką konkurencyjność kilku gmin
  • dobrze wykształcone funkcje turystyczne w wybranych gminach

Wśród słabości tego OSI wskazać należy:

  • utratę potencjału ludnościowego – głównie na skutek migracji
  • niską zamożność gmin
  • problemy na rynku pracy współwystępujące z wysokim bezrobociem
  • niską przedsiębiorczość, w tym słaby rozwój podmiotów prywatnych
  • niski udział pracujących w usługach rynkowych
  • nieadekwatne do potencjału ludnościowego nasycenie organizacjami społecznymi
  • trudną sytuację na rynku mieszkaniowym
  • pogarszającą się konkurencyjność w skali kraju
  • niską atrakcyjność inwestycyjną i małe zainteresowanie inwestorów
  • słabą pozycję pod względem bazy noclegowej
  • niska jeziorność
  • niewielki udział w pozyskiwaniu środków z UE
  • niska dostępność komunikacyjną do Olsztyna (i często do miasta powiatowego)

Bibliografia

Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]