Gospodarka finansowa JST: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Gospodarka finansowa powiatów) |
(→Gospodarka finansowa gmin) |
||
Linia 350: | Linia 350: | ||
|- | |- | ||
|''wartość najwyższa'' | |''wartość najwyższa'' | ||
− | |2662,37 | + | |2662,37 |
− | |3142,04 | + | [[Frombork gmina miejsko-wiejska)|Frombork]] |
− | |2537,16 | + | |3142,04 |
− | |2770,71 | + | [[Stawiguda gmina wiejska)|Stawiguda]] |
− | |4443,91 | + | |2537,16 |
− | |3672,85 | + | [[Orzysz (gmina miejsko-wiejska)|Orzysz]] |
− | |3905,51 | + | |2770,71 |
− | |3591,70 | + | [[Orzysz (gmina miejsko-wiejska)|Orzysz]] |
− | |4394,67 | + | |4443,91 |
− | |5570,15 | + | [[Orzysz (gmina miejsko-wiejska)|Orzysz]] |
− | |5806,92 | + | |3672,85 |
+ | [[Stawiguda gmina wiejska)|Stawiguda]] | ||
+ | |3905,51 | ||
+ | [[Mikołajki (gmina miejsko-wiejska)|Mikołajki]] | ||
+ | |3591,70 | ||
+ | [[Jedwabno (gmina wiejska)|Jedwabno]] | ||
+ | |4394,67 | ||
+ | [[Mikołajki (gmina miejsko-wiejska)|Mikołajki]] | ||
+ | |5570,15 | ||
+ | [[Tolkmicko (gmina miejsko-wiejska)|Tolkmicko]] | ||
+ | |5806,92 | ||
+ | [[Tolkmicko (gmina miejsko-wiejska)|Tolkmicko]] | ||
|- | |- | ||
|''średnia'' | |''średnia'' | ||
Linia 376: | Linia 387: | ||
|- | |- | ||
|''wartość najniższa'' | |''wartość najniższa'' | ||
− | |1098,92 | + | |1098,92 |
− | |1129,29 | + | m. [[Kętrzyn]] |
+ | |1129,29 | ||
+ | [[Mrągowo (gmina wiejska)|Mrągowo]] | ||
|1364,96 | |1364,96 | ||
− | + | m. [[Ostróda]] | |
− | |1485,09 | + | |1485,09 |
− | |1718,27 | + | [[Mrągowo (gmina wiejska)|Mrągowo]] |
+ | |1718,27 | ||
+ | [[Reszel (gmina miejsko-wiejska)|Reszel]] | ||
|1880,75 | |1880,75 | ||
− | + | m. [[Braniewo]] | |
|1086,89 | |1086,89 | ||
− | + | m. [[Braniewo]] | |
|2091,69 | |2091,69 | ||
− | + | m. [[Kętrzyn]] | |
− | |2238,23 | + | |2238,23 |
+ | [[Sorkwity (gmina wiejska)|Sorkwity]] | ||
|2305,80 | |2305,80 | ||
− | + | m. [[Kętrzyn]] | |
|2364,32 | |2364,32 | ||
− | + | m.[[Kętrzyn]] | |
|} | |} | ||
''Źródło'': opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS. | ''Źródło'': opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS. | ||
Linia 428: | Linia 444: | ||
|- | |- | ||
|''wartość najwyższa'' | |''wartość najwyższa'' | ||
− | |3151,74 | + | |3151,74 |
− | |3224,35 | + | [[Frombork (gmina miejsko-wiejska)|Frombork]] |
− | |2726,39 | + | |3224,35 |
− | |2876,98 | + | [[Stawiguda (gmina wiejska)|Stawiguda]] |
− | |3465,80 | + | |2726,39 |
− | |3473,02 | + | [[Stawiguda (gmina wiejska)|Stawiguda]] |
− | |4047,61 | + | |2876,98 |
− | |4041,82 | + | [[Mikołajki (gmina miejsko-wiejska)|Mikołajki]] |
− | |5177,23 | + | |3465,80 |
− | |5018,68 | + | [[Orzysz (gmina miejsko-wiejska)|Orzysz]] |
− | |5896,39 | + | |3473,02 |
+ | [[Zalewo (gmina miejsko-wiejska)|Zalewo]] | ||
+ | |4047,61 | ||
+ | [[Stawiguda gmina wiejska)|Stawiguda]] | ||
+ | |4041,82 | ||
+ | [[Olsztyn]] | ||
+ | |5177,23 | ||
+ | m. [[Górowo Iławeckie]] | ||
+ | |5018,68 | ||
+ | [[Świętajno (gmina wiejska, powiat szczycieński)|Świętajno]] | ||
+ | |5896,39 | ||
+ | [[Kisielice (gmina miejsko-wiejska)|Kisielice]] | ||
|- | |- | ||
|''średnia'' | |''średnia'' | ||
Linia 454: | Linia 481: | ||
|- | |- | ||
|''wartość najniższa'' | |''wartość najniższa'' | ||
− | |1050,36 | + | |1050,36 |
− | |1135,16 | + | m. [[Kętrzyn]] |
− | |1347,93 | + | |1135,16 |
− | |1505,06 | + | m. [[Kętrzyn]] |
− | |1656,29 | + | |1347,93 |
− | |1885,84 | + | [[Węgorzewo (gmina miejsko-wiejska)|Węgorzewo]] |
− | |2099,63 | + | |1505,06 |
− | |2186,74 | + | [[Pisz (gmina miejsko-wiejska)|Pisz]] |
− | |2243,85 | + | |1656,29 |
− | |2371,99 | + | m. [[Lidzbark Warmiński]] |
− | |2230,42 | + | |1885,84 |
+ | m. [[Braniewo]] | ||
+ | |2099,63 | ||
+ | [[Barczewo (gmina miejsko-wiejska)|Barczewo]] | ||
+ | |2186,74 | ||
+ | [[Braniewo (gmina wiejska)|Braniewo]] | ||
+ | |2243,85 | ||
+ | m. [[Kętrzyn]] | ||
+ | |2371,99 | ||
+ | m. [[Kętrzyn]] | ||
+ | |2230,42 | ||
+ | m. [[Kętrzyn]] | ||
|} | |} | ||
''Źródło'': opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS. | ''Źródło'': opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS. | ||
Linia 497: | Linia 535: | ||
|- | |- | ||
|''max nadwyżka'' | |''max nadwyżka'' | ||
− | |2301,32 | + | |2301,32 |
− | |2778,85 | + | [[Giżycko (gmina wiejska)|Giżycko]]) |
− | |7508,01 | + | |2778,85 |
− | |9190,05 | + | m. [[Ełk]] |
− | |9357,57 | + | |7508,01 |
− | |25238,55 | + | [[Orzysz (gmina miejsko-wiejska)|Orzysz]]) |
− | |6862,88 | + | |9190,05 |
− | |4291,22 | + | [[Pisz (gmina miejsko-wiejska)|Pisz]] |
− | |1716,88 | + | |9357,57 |
− | |7504,35 | + | [[Orzysz (gmina miejsko-wiejska)|Orzysz]]) |
− | |23626,10 | + | |25238,55 |
+ | [[Olsztyn]] | ||
+ | |6862,88 | ||
+ | [[Olsztyn]] | ||
+ | |4291,22 | ||
+ | [[Biskupiec (gmina wiejska)|Biskupiec]] | ||
+ | |1716,88 | ||
+ | [[Tolkmicko (gmina miejsko-wiejska)Tolkmicko]] | ||
+ | |7504,35 | ||
+ | m. [[Iława]] | ||
+ | |23626,10 | ||
+ | [[Olsztyn]] | ||
|- | |- | ||
|''średnia'' | |''średnia'' | ||
Linia 523: | Linia 572: | ||
|- | |- | ||
|''max deficyt'' | |''max deficyt'' | ||
− | | -7393,30 | + | | -7393,30 |
− | | -17765,76 | + | [[Ełk]] |
− | | -10670,56 | + | | -17765,76 |
− | | -8310,12 | + | [[Olsztyn]] |
− | | -50788,59 | + | | -10670,56 |
− | | -10108,68 | + | [[Olsztyn]] |
− | | -8295,09 | + | | -8310,12 |
− | | -82711,51 | + | [[Mikołajki (gmina miejsko-wiejska)|Mikołajki]] |
− | | -111116,38 | + | | -50788,59 |
− | | -37348,26 | + | [[Elbląg]] |
− | | -68472,89 | + | | -10108,68 |
+ | [[Dobre Miasto]] | ||
+ | | -8295,09 | ||
+ | [[Gołdap (gmina miejsko-wiejska)|Gołdap]] | ||
+ | | -82711,51 | ||
+ | [[Olsztyn]] | ||
+ | | -111116,38 | ||
+ | [[Olsztyn]] | ||
+ | | -37348,26 | ||
+ | [[Olsztyn]] | ||
+ | | -68472,89 | ||
+ | [[Elbląg]] | ||
|} | |} | ||
''Źródło'': opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS. | ''Źródło'': opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS. |
Wersja z 14:07, 4 lip 2014
Gospodarka finansowa JST – to ogół czynności związanych z gromadzeniem i wydatkowaniem środków finansowych, podejmowanych przez władze, organy i upoważnione jednostki organizacyjne gmin, powiatów oraz województw (jednostki samorządu terytorialnego - JST) [1].
Spis treści
Gospodarka finansowa samorządu województwa
W latach 2002-2012 dochody budżetu woj. warmińsko-mazurskiego systematycznie rosły. W 2012 r. ich wartość była o 361,4% wyższa od tej z roku bazowego. Wzrost ten był o 0,2 pkt. procentowego wyższy niż przeciętnie w skali kraju.
Wysokość dochodów budżetu województwa na mieszkańca w woj. warmińsko-mazurskim i średnio w skali kraju przedstawiono na rysunku 1.
Rys. 1. Dochody budżetu województwa na mieszkańca w latach 2002-2012
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.
W latach 2002-2012 wydatki budżetu woj. warmińsko-mazurskiego systematycznie rosły. W 2012 r. ich wartość była o 403,72% wyższa od tej z roku bazowego. Wzrost ten był o 40,61 pkt. procentowego wyższy niż przeciętnie w skali kraju.
Wysokość wydatków budżetu województwa na mieszkańca w woj. warmińsko-mazurskim i średnio w skali kraju przedstawiono na rysunku 2.
Rys. 2. Wydatki budżetu województwa na mieszkańca w latach 2002-2012
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.
W latach 2002-2012 różnica pomiędzy dochodami a wydatkami wyniosła średnio -17.468.205,84 zł. Sytuację w zakresie wyniku finansowego budżetu woj. warmińsko-mazurskiego przedstawiono na rysunku 3.
Rys. 3. Dochody, wydatki i wynik budżetu woj. warmińsko-mazurskiego w latach 2002-2012
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.
Gospodarka finansowa powiatów
W latach 2002-2012 dochody budżetów powiatów woj. warmińsko-mazurskiego systematycznie rosły. W 2012 r. ich wartość była o 183,1% wyższa od tej z roku bazowego. Wzrost ten był o 0,7 pkt. procentowego niższy niż przeciętnie w skali kraju. Najwyższy przyrost (wynoszący 229,6%) wystąpił w powiecie olsztyńskim, natomiast najniższy (143,9%) w powiecie kętrzyńskim.
Wysokość dochodów budżetów powiatów na mieszkańca w woj. warmińsko-mazurskim i średnio w skali kraju przedstawiono na rysunku 4.
Rys. 4. Dochody budżetów powiatów na mieszkańca w latach 2002-2012
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.
W tabeli 1 zestawiono powiaty (bez miast na prawach powiatu), które w latach 2002-2012 uzyskały najwyższe i najniższe wartości dochodów w przeliczeniu na mieszkańca.
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
wartość najwyższa | 890,67 | 806,28 | 860,20 | 933,35 | 1094,81 | 1281,34 | 1291,41 | 1459,2 | 1612,2 | 1703,48 | 1708,76 |
średnia | 597,12 | 545,84 | 594,75 | 671,12 | 727,54 | 801,83 | 862,19 | 1013,78 | 1096,22 | 1109,67 | 1068,22 |
wartość najniższa | 422,55 | 406,54 | 454,73 | 482,47 | 525,91 | 584,55 | 607,76 | 711,52 | 775,33 | 766,44 | 786,22 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.
W latach 2002-2012 wydatki budżetów powiatów woj. warmińsko-mazurskiego systematycznie rosły. W 2012 r. ich wartość była o 171,0% wyższa od tej z roku bazowego. Wzrost ten był o 6,7 pkt. procentowego niższy niż przeciętnie w skali kraju. Najwyższy przyrost (wynoszący 223,2%) wystąpił w powiecie olsztyńskim, natomiast najniższy (128,1%) w powiecie kętrzyńskim.
Wysokość wydatków budżetów powiatów na mieszkańca w woj. warmińsko-mazurskim i średnio w skali kraju przedstawiono na rysunku 5.
Rys. 5. Wydatki budżetów powiatów na mieszkańca w latach 2002-2012
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.
W tabeli 2 zestawiono powiaty (bez miast na prawach powiatu), które w latach 2002-2012 uzyskały najwyższe i najniższe wartości wydatków w przeliczeniu na mieszkańca.
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
wartość najwyższa | 900,07 | 935,07 | 878,76 | 983,04 | 1229,22 | 1293,29 | 1371,78 | 1498,15 | 1669,36 | 1767,48 | 1667,31 |
średnia | 635,70 | 578,86 | 598,43 | 692,94 | 759,71 | 795,92 | 867,38 | 1054,98 | 1147,30 | 1114,37 | 1063,16 |
wartość najniższa | 440,56 | 407,74 | 442,9 | 478,63 | 522,18 | 549,02 | 614,53 | 756,45 | 796,85 | 804,13 | 812,23 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.
W latach 2002-2012 różnica pomiędzy dochodami a wydatkami wyniosła średnio -21.345.897,58 zł. Sytuację w zakresie wyników finansowych budżetów powiatów woj. warmińsko-mazurskiego przedstawiono na rysunku 6.
Rys. 6. Dochody, wydatki i wynik budżetów powiatów woj. warmińsko-mazurskiego w latach 2002-2012
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.
W tabeli 3 zestawiono powiaty (bez miast na prawach powiatu), które w latach 2002-2012 uzyskały najwyższy dodatni wynik finansowy i te, które wykazały największy deficyt.
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
max nadwyżka | 119,07 | 541,57 | 4555,16 | 1315,68 | 2325,58 | 3213,45 | 5603,41 | 2522,99 | 3696,45 | 17238,10 | 5898,48 |
średnia | -2494,95 | -1669,79 | -346,04 | -1171,69 | -1911,82 | 380,86 | -251,35 | -2403,88 | -2585,70 | 224,25 | -128,04 |
max deficyt | -11171,12 | -6132,52 | -6876,00 | -8991,34 | -7597,26 | -3104,69 | -5282,33 | -6737,00 | -10282,02 | -11627,62 | -8341,57 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.
Gospodarka finansowa gmin
W latach 2002-2012 dochody budżetów gmin woj. warmińsko-mazurskiego systematycznie rosły. W 2012 r. ich wartość była o 222,9% wyższa od tej z roku bazowego. Wzrost ten był o 3,1 pkt. procentowego wyższy niż przeciętnie w skali kraju. Najwyższy przyrost (wynoszący 240,0%) dotyczył gmin wiejskich województwa, natomiast najniższy (209,0%) – gmin miejskich.
Wysokość dochodów budżetów gmin na mieszkańca w woj. warmińsko-mazurskim i średnio w skali kraju przedstawiono na rysunku 7.
Rys. 7. Dochody budżetów gmin na mieszkańca w latach 2002-2012
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.
W tabeli 4 zestawiono gminy, które w latach 2002-2012 uzyskały najwyższe i najniższe wartości dochodów w przeliczeniu na mieszkańca.
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
wartość najwyższa | 2662,37 | 3142,04 | 2537,16 | 2770,71 | 4443,91 | 3672,85 | 3905,51 | 3591,70 | 4394,67 | 5570,15 | 5806,92 |
średnia | 1474,21 | 1523,16 | 1709,43 | 1969,37 | 2235,24 | 2457,14 | 2709,18 | 2790,79 | 3007,64 | 3258,38 | 3372,91 |
wartość najniższa | 1098,92
m. Kętrzyn |
1129,29 | 1364,96
m. Ostróda |
1485,09 | 1718,27 | 1880,75
m. Braniewo |
1086,89
m. Braniewo |
2091,69
m. Kętrzyn |
2238,23 | 2305,80
m. Kętrzyn |
2364,32
m.Kętrzyn |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.
W latach 2002-2012 wydatki budżetów gmin woj. warmińsko-mazurskiego systematycznie rosły. W 2012 r. ich wartość była o 222,5% wyższa od tej z roku bazowego. Wzrost ten był o 7,6 pkt. procentowego wyższy niż przeciętnie w skali kraju. Najwyższy przyrost (wynoszący 242,7%) dotyczył gmin wiejskich województwa, natomiast najniższy (208,7%) – gmin miejskich.
Wysokość wydatków budżetów gmin na mieszkańca w woj. warmińsko-mazurskim i średnio w skali kraju przedstawiono na rysunku 8.
Rys. 8. Wydatki budżetów gmin na mieszkańca w latach 2002-2012
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.
W tabeli 5 zestawiono gminy, które w latach 2002-2012 uzyskały najwyższe i najniższe wartości wydatków w przeliczeniu na mieszkańca.
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
wartość najwyższa | 3151,74 | 3224,35 | 2726,39 | 2876,98 | 3465,80 | 3473,02 | 4047,61 | 4041,82 | 5177,23 | 5018,68 | 5896,39 |
średnia | 1505,77 | 1576,93 | 1755,61 | 1965,55 | 2281,75 | 2425,38 | 2668,02 | 2954,91 | 3457,14 | 3433,88 | 3427,42 |
wartość najniższa | 1050,36
m. Kętrzyn |
1135,16
m. Kętrzyn |
1347,93 | 1505,06 | 1656,29 | 1885,84
m. Braniewo |
2099,63 | 2186,74 | 2243,85
m. Kętrzyn |
2371,99
m. Kętrzyn |
2230,42
m. Kętrzyn |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.
W latach 2002-2012 różnica pomiędzy dochodami a wydatkami wyniosła średnio -1.172.040,52 zł. Sytuację w zakresie wyników finansowych gmin woj. warmińsko-mazurskiego przedstawiono na rysunku 9.
Rys. 9. Dochody, wydatki i wynik budżetów gmin woj. warmińsko-mazurskiego w latach 2002-2012
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.
W tabeli 6 zestawiono gminy, które w latach 2002-2012 uzyskały najlepszy wynik finansowy i te, które wykazały największy deficyt.
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
max nadwyżka | 2301,32 | 2778,85
m. Ełk |
7508,01 | 9190,05 | 9357,57 | 25238,55 | 6862,88 | 4291,22 | 1716,88 | 7504,35
m. Iława |
23626,10 |
średnia | -382,30 | -606,63 | -399,85 | 3,59 | -793,93 | 684,74 | 65,50 | -2900,06 | -5527,62 | -2260,43 | -775,45 |
max deficyt | -7393,30 | -17765,76 | -10670,56 | -8310,12 | -50788,59 | -10108,68 | -8295,09 | -82711,51 | -111116,38 | -37348,26 | -68472,89 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych BDL GUS.
Bibliografia
Wojarska M., Koszyk-Białobrzeska R. 2007. Gospodarka finansowa gmin województwa warmińsko-mazurskiego. Polityka Gospodarcza. SGH, Warszawa, 17-18: 337-354.
Przypisy