Tygrys warmińsko-mazurski: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja nieprzejrzana] |
(→Lokalizacja) |
(→Lokalizacja) |
||
Linia 18: | Linia 18: | ||
*gmina wiejska [[Elbląg (gmina wiejska)|Elbląg]] | *gmina wiejska [[Elbląg (gmina wiejska)|Elbląg]] | ||
*gmina miejska [[Elbląg|Elbląg]] | *gmina miejska [[Elbląg|Elbląg]] | ||
− | *gmina miejska [[Ełk|Ełk] | + | *gmina miejska [[Ełk|Ełk]] |
*gmina wiejska [[Ełk(gmina wiejska)|Ełk]] | *gmina wiejska [[Ełk(gmina wiejska)|Ełk]] | ||
*gmina wiejska [[Grunwald (|Grunwald]] | *gmina wiejska [[Grunwald (|Grunwald]] |
Wersja z 11:52, 4 lip 2014
Tygrys warmińsko-mazurski – jeden z obszarów strategicznej interwencji (OSI) województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 52 gmin leżących wzdłuż dwóch głównych dróg regionu: nr 7 i nr 16.
Informacje ogólne
OSI "Tygrys warmińsko-mazurski" to jeden z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Kryterium wyboru gmin zaliczonych do tego obszaru stanowiło położenie głównego ośrodka gminnego w odległości maksymalnie 15 km od drogi nr 7 lub nr 16.
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Tygrys warmińsko-mazurski" zaliczono 52 gminy (rys. 1), tj. 45% wszystkich samorządów lokalnych województwa warmińsko-mazurskiego. Są to:
- gmina miejsko-wiejska Barczewo
- gmina miejsko-wiejska Biskupiec
- gmina wiejska Biskupiec Pomorski
- gmina wiejska Dywity
- gmina wiejska Dźwierzuty
- gmina wiejska Elbląg
- gmina miejska Elbląg
- gmina miejska Ełk
- gmina wiejska Ełk
- gmina wiejska Grunwald
- gmina wiejska Gietrzwałd
- gmina wiejska Godkowo
- gmina wiejska Gronowo Elbląskie
- gmina miejska Iława
- gmina wiejska Iława
- gmina wiejska Iłowo-Osada
- gmina wiejska Janowiec Kościelny
- gmina wiejska Jonkowo
- gmina wiejska Kalinowo
- gmina miejsko-wiejska Kisielice
- gmina wiejska Kozłowo
- gmina miejska Lubawa
- gmina wiejska Lubawa
- gmina wiejska Łukta
- gmina wiejska Małdyty
- gmina wiejska Markusy
- gmina miejsko-wiejska Mikołajki
- gmina wiejska Milejewo
- gmina wiejska Miłki
- gmina miejsko-wiejska Miłomłyn
- gmina miejsko-wiejska Młynary
- gmina miejsko-wiejska Morąg
- gmina miejska Mrągowo
- gmina wiejska Mrągowo
- gmina miejsko-wiejska Nidzica
- gmina miejska Olsztyn
- gmina miejsko-wiejska Olsztynek
- gmina miejsko-wiejska Orzysz
- gmina miejska Ostróda
- gmina wiejska Ostróda
- gmina miejsko-wiejska Pasłęk
- gmina wiejska Piecki
- gmina wiejska Prostki
- gmina wiejska Purda
- gmina wiejska Rychliki
- gmina miejsko-wiejska Ryn
- gmina wiejska Sorkwity
- gmina wiejska Stare Juchy
- gmina wiejska Stawiguda
- gmina miejsko-wiejska Susz
- gmina wiejska Wieliczki
- gmina miejsko-wiejska Zalewo
Rys. 1. OSI "Tygrys warmińsko-mazurski"
Źródło: Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, strategia2025.warmia.mazury.pl [20.04.2014]
Charakterystyka
"Tygrys warmińsko-mazurski" obejmuje obszary znacznie zróżnicowane pod względem konkurencyjności. Znajdują się tu gminy o wysokiej konkurencyjności, jak i te, które zaliczane są do najsłabszych w Polsce. Do atutów tego obszaru zaliczyć można:
- duże ośrodki miejskie
- relatywnie wysoką jakość życia (migracja niższa od średniej wojewódzkiej)
- dynamiczny rynek pracy
- dynamiczne zmiany na rynku mieszkaniowym
- poprawiającą się dostępność komunikacyjna
- znacząco rozwinięte funkcje turystyczne
- relatywnie wysoka zamożność (m.in. wysokie dochody własne gmin)
- rozwinięte usługi rynkowe w licznych ośrodkach
- stosunkowo wysoką koncentrację organizacji społecznych
- wysoką atrakcyjność inwestycyjną i konkurencyjność w skali województwa
- znaczącą w skali kraju liczbę obiektów zabytkowych
- skuteczność w pozyskiwaniu funduszy unijnych
- relatywnie wysoką jakość promocji gospodarczej gmin poprzez strony www
Wśród słabości tego obszaru wskazać należy:
- presję konkurencyjną ze strony innych obszarów w zakresie pozyskiwania inwestorów
- relatywnie wysoki udział obszarów chronionych w powierzchni gmin
- bardzo duże zróżnicowanie wewnątrz OSI dostępności komunikacyjnej do Olsztyna i do Warszawy
- trudności z realizacją inwestycji modernizacyjnych, szczególnie na drodze nr 16
- mniejsze niż warmińsko-mazurskie zainteresowanie województw pomorskiego i mazowieckiego realizacją inwestycji na drodze nr 7
Bibliografia
Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, strategia2025.warmia.mazury.pl [20.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025, strategia2025.warmia.mazury.pl [20.04.2014]