Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej: Różnice pomiędzy wersjami
[wersja nieprzejrzana] | [wersja zweryfikowana] |
(→Bibliografia) |
(→Bibliografia) |
||
(Nie pokazano 18 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko-mazurskiego]]. Składa się z 40 gmin o najniższym | + | '''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko-mazurskiego]]. Składa się z 40 gmin o najniższym w skali regionu potencjale rozwojowym. |
<br/><br/> | <br/><br/> | ||
== Wprowadzenie == | == Wprowadzenie == | ||
− | Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej są jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[strategia rozwoju województwa| | + | Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej są jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[strategia rozwoju województwa|Strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego]] w 2013 r. |
− | Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania | + | Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia. |
− | Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania potencjału rozwojowego gmin województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności [[Warmia|Warmii]] i [[Mazury|Mazur]]. | + | Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania potencjału rozwojowego gmin województwa warmińsko-mazurskiego, przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności [[Warmia|Warmii]] i [[Mazury|Mazur]]. |
<br/> | <br/> | ||
== Lokalizacja == | == Lokalizacja == | ||
− | Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej zaliczono 40 gmin (rys. 1), tj.: | + | Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej" zaliczono 40 gmin (rys. 1), tj.: |
*gmina wiejska [[Banie Mazurskie (gmina wiejska)|Banie Mazurskie]] | *gmina wiejska [[Banie Mazurskie (gmina wiejska)|Banie Mazurskie]] | ||
*gmina wiejska [[Barciany (gmina wiejska)|Barciany]] | *gmina wiejska [[Barciany (gmina wiejska)|Barciany]] | ||
*gmina wiejska [[Bartoszyce (gmina wiejska)|Bartoszyce]] | *gmina wiejska [[Bartoszyce (gmina wiejska)|Bartoszyce]] | ||
− | *gmina miejsko-wiejska [[Biała Piska (gmina | + | *gmina miejsko-wiejska [[Biała Piska (gmina miejsko-wiejska)|Biała Piska]] |
− | *gmina miejsko-wiejska [[Bisztynek (gmina | + | *gmina miejsko-wiejska [[Bisztynek (gmina miejsko-wiejska)|Bisztynek]] |
*gmina wiejska [[Braniewo (gmina wiejska)|Braniewo]] | *gmina wiejska [[Braniewo (gmina wiejska)|Braniewo]] | ||
*gmina wiejska [[Budry (gmina wiejska)|Budry]] | *gmina wiejska [[Budry (gmina wiejska)|Budry]] | ||
Linia 45: | Linia 45: | ||
*gmina wiejska [[Rybno (gmina wiejska)|Rybno]] | *gmina wiejska [[Rybno (gmina wiejska)|Rybno]] | ||
*gmina wiejska [[Rychliki (gmina wiejska)|Rychliki]] | *gmina wiejska [[Rychliki (gmina wiejska)|Rychliki]] | ||
− | *gmina miejsko-wiejska [[ | + | *gmina miejsko-wiejska [[Sępopol (gmina miejsko-wiejska)|Sępopol]] |
*gmina wiejska [[Sorkwity (gmina wiejska)|Sorkwity]] | *gmina wiejska [[Sorkwity (gmina wiejska)|Sorkwity]] | ||
*gmina wiejska [[Srokowo (gmina wiejska)|Srokowo]] | *gmina wiejska [[Srokowo (gmina wiejska)|Srokowo]] | ||
*gmina wiejska [[Stare Juchy (gmina wiejska)|Stare Juchy]] | *gmina wiejska [[Stare Juchy (gmina wiejska)|Stare Juchy]] | ||
− | *gmina wiejska [[Świętajno (gmina wiejska)|Świętajno]] | + | *gmina wiejska [[Świętajno (gmina wiejska, powiat szczycieński)|Świętajno]] |
*gmina wiejska [[Wielbark (gmina wiejska)|Wielbark]] | *gmina wiejska [[Wielbark (gmina wiejska)|Wielbark]] | ||
*gmina wiejska [[Wieliczki (gmina wiejska)|Wieliczki]] | *gmina wiejska [[Wieliczki (gmina wiejska)|Wieliczki]] | ||
*gmina wiejska [[Wilczęta (gmina wiejska)|Wilczęta]] | *gmina wiejska [[Wilczęta (gmina wiejska)|Wilczęta]] | ||
− | + | '''Rys. 1. OSI "Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej"''' | |
− | '''Rys. 1. OSI Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej''' | ||
[[Plik:Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej.jpg]] | [[Plik:Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej.jpg]] | ||
− | Źródło: [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'']. | + | Źródło: [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'', Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]. |
<br/> | <br/> | ||
== Charakterystyka == | == Charakterystyka == | ||
− | Charakteryzowany obszar zamieszkuje ok. 16% ogółu ludności województwa. Charakteryzuje się on bardzo dużymi problemami na rynku pracy, które wynikają m.in. z niskiej przedsiębiorczości oraz niewielkiej atrakcyjności inwestycyjnej. Ponadto | + | Charakteryzowany obszar zamieszkuje ok. 16% ogółu ludności województwa. Charakteryzuje się on bardzo dużymi problemami na rynku pracy, które wynikają m.in. z niskiej przedsiębiorczości oraz niewielkiej atrakcyjności inwestycyjnej. Ponadto występuje słabe nasycenie organizacjami pozarządowymi i mała aktywność mieszkańców w różnych imprezach. Czasy dojazdów do ośrodków powiatowych, Olsztyna i Warszawy, są dosyć wyrównane i nie odbiegają znacząco od średnich dla ośrodków subregionalnych (z wyjątkiem dłuższych czasów dojazdów do miasta powiatowego). |
Do atutów OSI zaliczyć można: | Do atutów OSI zaliczyć można: | ||
Linia 79: | Linia 78: | ||
*niską atrakcyjność inwestycyjną i małe zainteresowanie inwestorów | *niską atrakcyjność inwestycyjną i małe zainteresowanie inwestorów | ||
*słabą pozycję pod względem bazy noclegowej | *słabą pozycję pod względem bazy noclegowej | ||
− | * | + | *niską jeziorność |
*niewielki udział w pozyskiwaniu środków z UE | *niewielki udział w pozyskiwaniu środków z UE | ||
− | * | + | *niską dostępność komunikacyjną [[Olsztyn|Olsztyna]] (i innych miast powiatowych) |
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
Linia 87: | Linia 86: | ||
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025'', strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014] | [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025'', strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014] | ||
<br/> | <br/> | ||
− | [[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: | + | [[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Pozostałe kategorie ekonomiczne ]] <br /> |
Aktualna wersja na dzień 14:03, 26 lut 2015
Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 40 gmin o najniższym w skali regionu potencjale rozwojowym.
Spis treści
Wprowadzenie
Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej są jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji Strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania potencjału rozwojowego gmin województwa warmińsko-mazurskiego, przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności Warmii i Mazur.
Lokalizacja
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej" zaliczono 40 gmin (rys. 1), tj.:
- gmina wiejska Banie Mazurskie
- gmina wiejska Barciany
- gmina wiejska Bartoszyce
- gmina miejsko-wiejska Biała Piska
- gmina miejsko-wiejska Bisztynek
- gmina wiejska Braniewo
- gmina wiejska Budry
- gmina wiejska Dubeninki
- gmina wiejska Działdowo
- gmina wiejska Dźwierzuty
- gmina wiejska Grunwald
- gmina wiejska Górowo Iławeckie
- gmina wiejska Janowiec Kościelny
- gmina wiejska Janowo
- gmina wiejska Kalinowo
- gmina wiejska Kętrzyn
- gmina wiejska Kiwity
- gmina wiejska Kolno
- gmina miejsko-wiejska Korsze
- gmina wiejska Kowale Oleckie
- gmina wiejska Kozłowo
- gmina wiejska Lelkowo
- gmina wiejska Lidzbark Warmiński
- gmina wiejska Lubawa
- gmina wiejska Markusy
- gmina miejska Nowe Miasto Lubawskie
- gmina wiejska Płoskinia
- gmina wiejska Płośnica
- gmina wiejska Prostki
- gmina wiejska Rozogi
- gmina wiejska Rybno
- gmina wiejska Rychliki
- gmina miejsko-wiejska Sępopol
- gmina wiejska Sorkwity
- gmina wiejska Srokowo
- gmina wiejska Stare Juchy
- gmina wiejska Świętajno
- gmina wiejska Wielbark
- gmina wiejska Wieliczki
- gmina wiejska Wilczęta
Rys. 1. OSI "Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej"
Źródło: Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014].
Charakterystyka
Charakteryzowany obszar zamieszkuje ok. 16% ogółu ludności województwa. Charakteryzuje się on bardzo dużymi problemami na rynku pracy, które wynikają m.in. z niskiej przedsiębiorczości oraz niewielkiej atrakcyjności inwestycyjnej. Ponadto występuje słabe nasycenie organizacjami pozarządowymi i mała aktywność mieszkańców w różnych imprezach. Czasy dojazdów do ośrodków powiatowych, Olsztyna i Warszawy, są dosyć wyrównane i nie odbiegają znacząco od średnich dla ośrodków subregionalnych (z wyjątkiem dłuższych czasów dojazdów do miasta powiatowego).
Do atutów OSI zaliczyć można:
- wysoką konkurencyjność kilku gmin
- dobrze wykształcone funkcje turystyczne w wybranych gminach
Wśród słabości tego OSI wskazać należy:
- utratę potencjału ludnościowego – głównie na skutek migracji
- niską zamożność gmin
- problemy na rynku pracy współwystępujące z wysokim bezrobociem
- niską przedsiębiorczość, w tym słaby rozwój podmiotów prywatnych
- niski udział pracujących w usługach rynkowych
- nieadekwatne do potencjału ludnościowego nasycenie organizacjami społecznymi
- trudną sytuację na rynku mieszkaniowym
- pogarszającą się konkurencyjność w skali kraju
- niską atrakcyjność inwestycyjną i małe zainteresowanie inwestorów
- słabą pozycję pod względem bazy noclegowej
- niską jeziorność
- niewielki udział w pozyskiwaniu środków z UE
- niską dostępność komunikacyjną Olsztyna (i innych miast powiatowych)
Bibliografia
Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]