Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Warmii i Mazur
Skocz do: nawigacja, szukaj
[wersja nieprzejrzana][wersja zweryfikowana]
(Charakterystyka)
(Bibliografia)
 
(Nie pokazano 16 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko-mazurskiego]]. Składa się z 40 gmin o najniższym (w skali regionu) potencjale rozwojowym.
+
'''Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej''' – jeden z obszarów strategicznej interwencji [[Województwo warmińsko-mazurskie|województwa warmińsko-mazurskiego]]. Składa się z 40 gmin o najniższym w skali regionu potencjale rozwojowym.
 
<br/><br/>
 
<br/><br/>
 
== Wprowadzenie ==
 
== Wprowadzenie ==
Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej są jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[strategia rozwoju województwa|strategii rozwoju województwa]] warmińsko-mazurskiego w 2013 r.
+
Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej są jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji [[strategia rozwoju województwa|Strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego]] w 2013 r.
  
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
+
Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.
  
Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania potencjału rozwojowego gmin województwa warmińsko-mazurskiego przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności [[Warmia|Warmii]] i [[Mazury|Mazur]].
+
Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania potencjału rozwojowego gmin województwa warmińsko-mazurskiego, przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności [[Warmia|Warmii]] i [[Mazury|Mazur]].
 
<br/>
 
<br/>
  
 
== Lokalizacja ==
 
== Lokalizacja ==
  
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej zaliczono 40 gmin (rys. 1), tj.:  
+
Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej" zaliczono 40 gmin (rys. 1), tj.:  
  
 
*gmina wiejska [[Banie Mazurskie (gmina wiejska)|Banie Mazurskie]]
 
*gmina wiejska [[Banie Mazurskie (gmina wiejska)|Banie Mazurskie]]
 
*gmina wiejska [[Barciany (gmina wiejska)|Barciany]]
 
*gmina wiejska [[Barciany (gmina wiejska)|Barciany]]
 
*gmina wiejska [[Bartoszyce (gmina wiejska)|Bartoszyce]]
 
*gmina wiejska [[Bartoszyce (gmina wiejska)|Bartoszyce]]
*gmina miejsko-wiejska [[Biała Piska (gmina wiejsko-miejska)|Biała Piska]]
+
*gmina miejsko-wiejska [[Biała Piska (gmina miejsko-wiejska)|Biała Piska]]
*gmina miejsko-wiejska [[Bisztynek (gmina wiejsko-miejska)|Bisztynek]]
+
*gmina miejsko-wiejska [[Bisztynek (gmina miejsko-wiejska)|Bisztynek]]
 
*gmina wiejska [[Braniewo (gmina wiejska)|Braniewo]]
 
*gmina wiejska [[Braniewo (gmina wiejska)|Braniewo]]
 
*gmina wiejska [[Budry (gmina wiejska)|Budry]]
 
*gmina wiejska [[Budry (gmina wiejska)|Budry]]
Linia 45: Linia 45:
 
*gmina wiejska [[Rybno (gmina wiejska)|Rybno]]
 
*gmina wiejska [[Rybno (gmina wiejska)|Rybno]]
 
*gmina wiejska [[Rychliki (gmina wiejska)|Rychliki]]
 
*gmina wiejska [[Rychliki (gmina wiejska)|Rychliki]]
*gmina miejsko-wiejska [[Gmina Sępopol|Sępopol]]
+
*gmina miejsko-wiejska [[Sępopol (gmina miejsko-wiejska)|Sępopol]]
 
*gmina wiejska [[Sorkwity (gmina wiejska)|Sorkwity]]
 
*gmina wiejska [[Sorkwity (gmina wiejska)|Sorkwity]]
 
*gmina wiejska [[Srokowo (gmina wiejska)|Srokowo]]
 
*gmina wiejska [[Srokowo (gmina wiejska)|Srokowo]]
 
*gmina wiejska [[Stare Juchy (gmina wiejska)|Stare Juchy]]
 
*gmina wiejska [[Stare Juchy (gmina wiejska)|Stare Juchy]]
*gmina wiejska [[Świętajno (gmina wiejska)|Świętajno]]
+
*gmina wiejska [[Świętajno (gmina wiejska, powiat szczycieński)|Świętajno]]
 
*gmina wiejska [[Wielbark (gmina wiejska)|Wielbark]]
 
*gmina wiejska [[Wielbark (gmina wiejska)|Wielbark]]
 
*gmina wiejska [[Wieliczki (gmina wiejska)|Wieliczki]]
 
*gmina wiejska [[Wieliczki (gmina wiejska)|Wieliczki]]
 
*gmina wiejska [[Wilczęta (gmina wiejska)|Wilczęta]]
 
*gmina wiejska [[Wilczęta (gmina wiejska)|Wilczęta]]
 
+
'''Rys. 1. OSI "Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej"'''
'''Rys. 1. OSI Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej'''
 
  
 
[[Plik:Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej.jpg]]
 
[[Plik:Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej.jpg]]
  
Źródło: [[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'', Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]].
+
Źródło: [http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykul/25/49/zaktualizowane-opracowanie-pn-konkurencyjnosc-warmii-i-mazur-diagnoza-problemowa.html Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, ''Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa'', Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014].
 
<br/>
 
<br/>
  
 
== Charakterystyka ==
 
== Charakterystyka ==
  
Charakteryzowany obszar zamieszkuje ok. 16% ogółu ludności województwa. Charakteryzuje się on bardzo dużymi problemami na rynku pracy, które wynikają m.in. z niskiej przedsiębiorczości oraz niewielkiej atrakcyjności inwestycyjnej. Ponadto, występuje słabe nasycenie organizacjami pozarządowymi i mała aktywność mieszkańców w różnych imprezach. Czasy dojazdów do ośrodków powiatowych, Olsztyna i Warszawy są dosyć wyrównane i nie odbiegają znacząco od średnich dla ośrodków subregionalnych (z wyjątkiem dłuższych czasów dojazdów do miasta powiatowego).  
+
Charakteryzowany obszar zamieszkuje ok. 16% ogółu ludności województwa. Charakteryzuje się on bardzo dużymi problemami na rynku pracy, które wynikają m.in. z niskiej przedsiębiorczości oraz niewielkiej atrakcyjności inwestycyjnej. Ponadto występuje słabe nasycenie organizacjami pozarządowymi i mała aktywność mieszkańców w różnych imprezach. Czasy dojazdów do ośrodków powiatowych, Olsztyna i Warszawy, są dosyć wyrównane i nie odbiegają znacząco od średnich dla ośrodków subregionalnych (z wyjątkiem dłuższych czasów dojazdów do miasta powiatowego).  
  
 
Do atutów OSI zaliczyć można:
 
Do atutów OSI zaliczyć można:
Linia 79: Linia 78:
 
*niską atrakcyjność inwestycyjną i małe zainteresowanie inwestorów
 
*niską atrakcyjność inwestycyjną i małe zainteresowanie inwestorów
 
*słabą pozycję pod względem bazy noclegowej
 
*słabą pozycję pod względem bazy noclegowej
*niska jeziorność
+
*niską jeziorność
 
*niewielki udział w pozyskiwaniu środków z UE
 
*niewielki udział w pozyskiwaniu środków z UE
*niska dostępność komunikacyjną do [[Olsztyn|Olsztyna]] (i często do miasta powiatowego)
+
*niską dostępność komunikacyjną [[Olsztyn|Olsztyna]] (i innych miast powiatowych)
  
 
== Bibliografia ==
 
== Bibliografia ==
Linia 87: Linia 86:
 
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025'', strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]
 
[http://strategia2025.warmia.mazury.pl/artykuly/72/strategia-2025.html ''Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025'', strategia2025.warmia.mazury.pl] [22.04.2014]
 
<br/>
 
<br/>
[[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Rozwój regionalny]][[Kategoria: Obszary strategicznej interwencji]]<br />
+
[[Kategoria:Gospodarka]][[Kategoria: Pozostałe kategorie ekonomiczne ]] <br />

Aktualna wersja na dzień 14:03, 26 lut 2015

Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej – jeden z obszarów strategicznej interwencji województwa warmińsko-mazurskiego. Składa się z 40 gmin o najniższym w skali regionu potencjale rozwojowym.

Wprowadzenie

Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej są jednym z dziewięciu obszarów strategicznej interwencji (OSI) zidentyfikowanych podczas procesu aktualizacji Strategii rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego w 2013 r.

Obszary strategicznej interwencji odzwierciedlają potencjały i problemy rozwojowe w układzie terytorialnym, które są przedmiotem zainteresowania Strategii. OSI dotyczą zarówno obszarów o szczególnym potencjale rozwojowym, jak i tych, które wymagają troski ze względu na występujące zapóźnienia.

Kryterium wyboru samorządów zaliczonych do tego obszaru stanowiły wyniki badania potencjału rozwojowego gmin województwa warmińsko-mazurskiego, przeprowadzonego w ramach diagnozy problemowej konkurencyjności Warmii i Mazur.

Lokalizacja

Na podstawie przyjętego kryterium do OSI "Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej" zaliczono 40 gmin (rys. 1), tj.:

Rys. 1. OSI "Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej"

Obszary peryferyzacji społeczno-gospodarczej.jpg

Źródło: Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014].

Charakterystyka

Charakteryzowany obszar zamieszkuje ok. 16% ogółu ludności województwa. Charakteryzuje się on bardzo dużymi problemami na rynku pracy, które wynikają m.in. z niskiej przedsiębiorczości oraz niewielkiej atrakcyjności inwestycyjnej. Ponadto występuje słabe nasycenie organizacjami pozarządowymi i mała aktywność mieszkańców w różnych imprezach. Czasy dojazdów do ośrodków powiatowych, Olsztyna i Warszawy, są dosyć wyrównane i nie odbiegają znacząco od średnich dla ośrodków subregionalnych (z wyjątkiem dłuższych czasów dojazdów do miasta powiatowego).

Do atutów OSI zaliczyć można:

  • wysoką konkurencyjność kilku gmin
  • dobrze wykształcone funkcje turystyczne w wybranych gminach

Wśród słabości tego OSI wskazać należy:

  • utratę potencjału ludnościowego – głównie na skutek migracji
  • niską zamożność gmin
  • problemy na rynku pracy współwystępujące z wysokim bezrobociem
  • niską przedsiębiorczość, w tym słaby rozwój podmiotów prywatnych
  • niski udział pracujących w usługach rynkowych
  • nieadekwatne do potencjału ludnościowego nasycenie organizacjami społecznymi
  • trudną sytuację na rynku mieszkaniowym
  • pogarszającą się konkurencyjność w skali kraju
  • niską atrakcyjność inwestycyjną i małe zainteresowanie inwestorów
  • słabą pozycję pod względem bazy noclegowej
  • niską jeziorność
  • niewielki udział w pozyskiwaniu środków z UE
  • niską dostępność komunikacyjną Olsztyna (i innych miast powiatowych)

Bibliografia

Dziemianowicz Wojciech, Szlachta Jacek, Konkurencyjność Warmii i Mazur – diagnoza problemowa, Olsztyn 2012, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]
Strategia rozwoju społeczno-gospodarczego województwa warmińsko-mazurskiego do roku 2025, strategia2025.warmia.mazury.pl [22.04.2014]